Spolupráca koncernov
Je pozícia Dacie Spring v ohrození? Na trh mieri ďalší dostupný elektromobil
Lacný čínsky automobil prichádza do Európy.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Pre niektoré európske automobilové značky čoskoro nastanú krušné chvíle. Na európsky trh totiž prichádza nová konkurencia. Pred pár dňami ohlásil koncern Stellantis spoluprácu s čínskou automobilkou Leapmotor. Stellantis ešte na jeseň 2023 kúpil v tejto firme 21-% podiel za približne 1,5 miliardy eur. Riaditelia oboch spoločností oznámili, že majú všetky povolenia a vytvorenie spoločnej firmy Leapmotor International B.V.
Manažérsky tím bude viesť generálny riaditeľ Tianshu Xin, bývalý výkonný riaditeľ pobočky Stellantis China. „Partnerstvo medzi automobilkou Leapmotor a Stellantisom demonštruje vysokú úroveň efektivity a otvára novú kapitolu v globálnej integrácii čínskeho priemyslu inteligentných elektrických vozidiel,“ povedal zakladateľ značky Leapmotor, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Jiangming Zhu. V podobnom duchu sa k spolupráci vyjadril aj šéf Stellnatisu Carlos Tavares, ktorý toto partnerstvo označuje za „skvelý krok vpred pri riešení naliehavého problému globálneho otepľovania pomocou najmodernejších modelov elektrických vozidiel, ktoré budú konkurovať existujúcim čínskym značkám na kľúčových trhoch po celom svete“.
Nadnárodný koncern si touto spoluprácou zabezpečil aj exkluzívne exportné práva. To znamená, že vývoz týchto automobilov do Európy bude pod priamym dohľadom Stellantisu. Leapmotor má okrem Európy vo výhľade aj ďalšie trhy, konkrétne Blízky Východ, Afriku, Indiu, zvyšnú časť Ázie i tichomorský región. Tratiť ale nebude ani Južná Amerika. Toto všetko sa rozbehne už v priebehu jesene 2024.
Inzercia
Modely T03 a C10
Hoci boli tieto modely predstavené už dávnejšie, neboli k ním zo strany spoločností poskytnuté podrobné informácie. Pozrime sa teda aspoň na to málo, čo sa dostalo na verejnosť. Prvým spoločným modelom oboch spoločnosti bude malý elektrický hatchback T03. Podľa dosiaľ zverejnených údajov bude priamym konkurentom Dacie Spring. T03 má byť mestské mini s dĺžkou 3620 mm a elektromotorom s výkonom 101 koní. Na jedno nabitie by mal zvládnuť (podľa WLTP) 265 kilometrov. Koncern zatiaľ nezverejnil ani možnú cenu. Môžeme len predpokladať, že bude na úrovni, respektíve skôr mierne pod cenovkou Dacie Spring, ktorá je v súčasnosti najlacnejším elektromobilom na trhu. Po facelifte začína pod hranicou 17 000 eur.
Spoločne s modelom T03 príde na jeseň aj elektrické SUV C10. Dostupné informácie sú tiež veľmi strohé. Podľa oficiálnej správy Stellantisu by C10 mala mať elektromotor s výkonom 224 koní a zvládnuť dojazd 420 kilometrov (podľa WLTP). SUV má byť dlhé 4739 mm. Cenu momentálne neodhadneme. Podľa rozmerov by sme subjektívne tento model zaradili medzi Škodu Enyaq iV a Mercedes-Benz EQE.
Stellantis ani Leapmotor nepotvrdili, kde by sa spomínané elektromobily mali vyrábať. Zákulisné správy hovoria o vyhnutí sa nákladom za export a clo, tým pádom tipujeme, že sa T03 bude vyrábať v Poľsku. Neoficiálne informácie hovoria, že T03 by mala zbiehať z výrobných liniek súbežne s Jeepom Avenger, Alfou Romeo Junior, Fiatom 600 i 500 so spaľovacím motorom. Či sú tieto informácie pravdivé a kde sa budú oba modely vyrábať, sa pravdepodobne dozvieme tesne pred ich uvedením na európsky trh.
Ako dokáže Citroën vyrábať nový C3 za menej ako 15-tisíc a ako elektromobil pod 20-tisíc eur?
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Zdroje: Stellantis