35× FOTO
Prišla nová Škoda Octavia: Návrat k nápadným svetlám, nový interiér a vylepšené motory
Zverejňujeme ceny, oficiálne informácie, fotky aj podrobnosti o motorizáciách.
Vydané Text: Erik Stríž
Dodnes sa predalo viac ako sedem miliónov vozidiel Škoda Octavia a s takouto mimoriadne priaznivou bilanciou sa tak stavia na post najúspešnejšieho modelu mladoboleslavskej automobilky.
Aktuálne je v predaji štvrtá generácia, ktorá vyrába sa od roku 2019. Modernizácia teda prichádza po piatich rokoch a symbolicky sa automobilka vracia k motívu s nápadnými prednými svetlometmi, ktoré pripomínajú tie z faceliftu tretej generácie. Tentokrát však automobilka svetelné jednotky nerozdelila. Má to svoj dôvod, zrejme je ním nová generácia matrixových LED svetlometov.
Posledná klasická Octavia?
Nová Octavia sa bude naďalej vyrábať ako liftback aj kombi, pričom podľa kuloárnych správ môže ísť o poslednú klasickú Octaviu, ako ju poznáme – teda s konvenčnými pohonmi so spaľovacím motorom. Má sa za to, že nový Superb a nový Kodiaq sú posledné dve nové škodovky, ktoré automobilka predstavila ako automobily bez čisto elektrického pohonu. Navyše, od značky Škoda v blízkom čase očakávame odhalenie jej prvého elektrického kombi, ktorým by mala byť práve elektrická Octavia Combi. Hovorí sa pritom o roku 2026.
Ako nám však v rozhovore povedal Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto zodpovedný za predaj a marketing, automobilka sa bude snažiť udržať ponuku spaľovacích motorov čo najdlhšie. Za ultimatívny rok sa zatiaľ považuje 2035 s tým, že na mimoeurópskych trhoch by mala byť ponuka spaľovacích verzií aj naďalej.
Facelift Škody Octavia zahŕňa niekoľko dôležitých modernizácií, ktoré sa týkajú exteriéru, interiéru, techniky aj bezpečnosti.
Spredu je teraz Octavia vybavená novým tvarom predných svetiel, ktoré môžu pod priehľadným krytom obsahovať druhú generáciu Matrix LED svetlometov. Nie sú súčasťou štandardnej výbavy, v tej zákazník dostane tiež výkonné, ale „obyčajné“ LED svetlá s funkciou automatického prepínania medzi stretávacími a diaľkovými jednotkami. Upravená bola tiež maska chladiča a predný nárazník.
Vzadu sú úpravy menej razantné, tvar zadných svetiel zostáva nezmenený, vylepšilo sa ich vnútro. Full LED svetelné jednotky majú dynamické ukazovatele smeru. Úpravou prešiel aj nárazník a automobilka v rámci faceliftu oznamuje aj novú ponuku zliatinových diskov.
V predaji budú aj verzie Sportline a neskôr RS s agresívnejšou estetikou. Vôbec ponuka výbav je mimoriadna. Nová ponuková štruktúra zahŕňa výbavové stupne Essence, Selection, Top Selection, Sportline a RS spolu s deviatimi rôznymi variantmi interiéru.
Nový 13″ infotainment a chladená nabíjačka mobilu
Automobilka avizuje zmeny v interiéri, na prvý pohľad sú však skôr iba minimálne. Až dôslednejší pohľad odhaľuje inovácie, ktoré v konečnom dôsledku ocení samotný zákazník:
Okrem nových a ekologických materiálov použitých na sedadlách, prístrojovej doske a vo výplniach dverí bude štandardom aj 10″ Digitálny prístrojový panel. Známy 10″ virtuálny kokpit s rozšírenými funkciami a head-up displej zostávajú v ponuke aj naďalej. Obe verzie prístrojového panelu a infotainmentu majú prepracovanú grafiku.
Fotogaléria novej Škoda Octavia (facelift 2024)
Prvýkrát je v modeli Octavia k dispozícii infotainment s 13″ displejom, pričom štandardom je infotainment s 10″ displejom. Modernizovaná Octavia je teraz vybavená bezdrôtovým nabíjaním smartfónu s ešte vyšším výkonom 15 W, aktívnym odvetrávaním a zároveň štyrmi vysokorýchlostnými USB-C konektormi s výkonom 45 W.
Populárny 15-wattový konektor USB-C na zadnej strane vnútorného spätného zrkadla je štandardom od výbavového stupňa Selection.
Premiéru vo vozidle Octavia budú mať aj nové funkcie ako napríklad uložený parkovací manéver, parkovanie na diaľku či integrácia umelej inteligencie ChatGPT do hlasového asistenta Laura.
Svoju premiéru má v rámci praktických doplnkov Simply Clever aj špeciálny odkladací priestor na stredovom tuneli vzadu (foto vyššie), do ktorého si cestujúci na zadných sedadlách môžu odložiť tašku, pohár alebo fľašu. Držiak na tablet na zadnej strane predných sedadiel je teraz k dispozícii aj pre športové sedadlá.
Úspornejšie motory
Ponuku motorov tvoria dva benzínové motory 1,5 TSI, z ktorých každý je k dispozícii aj s mild-hybridnou technológiou, dva benzínové motory 2,0 TSI so zvýšeným výkonom a dva naftové motory 2,0 TDI. Výkonové spektrum tak siaha od 85 kW (115 k) do 195 kW (265 k).
Benzínové motory | |||||
Výkon | Krútiaci moment [Nm] | Pohon | Prevodovka | Zrýchlenie 0–100 km/h [s]** |
Maximálna rýchlosť [km/h]** |
1,5 TSI/85 kW (115 k) | 220 | Pohon predných kolies | 6-stupňová manuálna | 10,4 (10,5) | 203 |
1,5 TSI/85 kW (115 k) mHEV | 220 | Pohon predných kolies | 7-stupňová automatická | 10,6 (10,7) | 203 |
1,5 TSI/110 kW (150 k) | 250 | Pohon predných kolies | 6-stupňová manuálna | 8,5 (8,6) | 229 (226) |
1,5 TSI/110 kW (150 k) mHEV | 250 | Pohon predných kolies | 7-stupňová automatická | 8,5 (8,6) | 229 (225) |
2,0 TSI/150 kW (204 k) * | 320 | Pohon všetkých kolies | 7-stupňová automatická | Dostupné neskôr | Dostupné neskôr |
2,0 TSI/195 kW (265 k) * | 370 | Pohon predných kolies | 7-stupňová automatická | Dostupné neskôr | Dostupné neskôr |
Naftové motory | |||||
Výkon | Krútiaci moment [Nm] | Pohon | Prevodovka | Zrýchlenie 0–100 km/h [s]** |
Maximálna rýchlosť [km/h]** |
2,0 TDI/85 kW (115 k) | 300 | Pohon predných kolies | 6-stupňová manuálna | 10,4 (10,5) | 214 (208) |
2,0 TDI/110 kW (150 k) | 360 | Pohon predných kolies | 7-stupňová automatická | 8,5 (8,6) | 228 (225) |
* K dispozícii neskôr ** Hodnoty platia pre liftback (kombi). |
Vyššia bezpečnosť
Škoda Auto okrem toho ďalej rozšírila svoje rozsiahle portfólio prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Nové rozpoznávanie únavy a pozornosti vodiča teraz na vyhodnotenie správania vodiča využíva širokú škálu informácií a parametrov. Modernizovaná Octavia navyše ponúka až 10 airbagov.
Ceny a dostupnosť
Ponuku novej Octavie liftback aj kombi už teraz nájdete na webstránke automobilky.
V konfigurátoroch figurujú obe verzie tiež, a to v nasledovných cenových reláciách:
- Škoda Octavia od 25 130 €
- Škoda Octavia Sportline od 31 850 €
- Škoda Octavia First Edition od 25 990 €
- Škoda Octavia Combi od 26 080 €
- Škoda Octavia Combi Sportline od 32 800 €
- Škoda Octavia Combi First Edition od 27 240 €
Rozdiel medzi liftbackom a kombi je teda iba 950 €, čo je skoro neodolateľná ponuka. Na druhej strane je potrebné podotknúť aj to, že aj batožinový priestor v menšej verzii je
Modernizovaná Octavia sa na slovenské showroomy dostáva práve v týchto dňoch.
Na záver dodajme, že odchádzajúce predfaceliftové verzie Octavie v cenníkoch na webe figurujú od 23 440 € za liftback a zhodne od 23 440 € za kombi.
Fotogaléria novej Škoda Octavia (facelift 2024) je na ďalšej strane
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk