Technológie pohonu
Odrovná elektromobily na batériu? Alpine má motor spaľujúci vodík! Prototyp pretekárskeho Alpenglow Hy4
Pretekárske auto budúcnosti alebo reálna perspektíva pre všetkých motoristov, ktorí odmietajú elektrifikáciu?
Pojazdné laboratórium pohonnej techniky prekvapilo nielen dizajnom.
Vydané Text: Redakcia (n)
Pod reflektormi parížskeho autosalónu v roku 2022 predstavila spoločnosť Alpine svoj koncept Alpenglow, skutočný manifest budúceho smerovania značky v dizajne a trvalo udržateľnej inovácii, „matku všetkých budúcich Alpine“.
Tento zakladajúci model stelesňoval prebiehajúci výskum značky v oblasti vodíkových spaľovacích motorov pre športové autá, s potenciálom vysokého výkonu na ceste aj v konkurencii.
Celý proces sa odohrával v súlade s cieľmi značky v oblasti dekarbonizácie. Alpine je preto pripravená na možné zmeny v budúcich predpisoch.
Dnes už Alpine Alpenglow Hy4 nie je len konceptom, ale stalo sa skutočným pojazdným laboratóriom navrhnutým ako pretekárske auto s karbónovým monokokom a 2,0-litrovým 4-valcovým motorom s výkonom 340 k.
Po predstavení na okruhu 10. mája absolvoval Alpine Alpenglow Hy4 svoju verejnú premiéru 11. mája 2024 pred pretekmi TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps Endurance Race (FIA WEC) s viac ako 70 000 divákmi.
Bola to ideálna príležitosť ukázať motoristickým nadšencom, ako vodíkový spaľovací motor zachováva zvuky a živelnosť, ktoré sú emocionálnymi aspektmi závodného auta. Pocity sú umocnené veľmi efektívnym dizajnom vozidla, ktoré je v tejto verzii ešte viac vylepšené.
Automobilka predvedie ukážkové jazdy počas 92. ročníka pretekov 24 hodín Le Mans 14. a 15. júna 2024.
Nabitý dizajn exteriéru
Vozidlo je ešte lepšie proporčne vyvážené, čo dopĺňa prepracovaný nárazový box (prvok na absorbovanie nárazovej energie), zväčšený interiér na dve sedadlá a väčšia výška. Zachováva si umiestnenie vodíkových nádrží v bočných paneloch a za kokpitom.
Predná časť vozidla je navrhnutá tak, aby evokovala pocit kométy prilietajúcej z vesmíru, jej rýchlosť a prienik atmosférou naznačujú ‚kozmický prach‘ svetelných častíc v štyroch predných svetlách a magenta farebný chrbtový obrys.
Tento obrys sa mení na modrú, keď dosiahne zadnú časť prototypu, rovnako ako vertikálne svetlá vedľa zvislých titánových výfukových potrubí, symbolizujúcich vodík a vodnú paru, ktoré jeho spaľovanie uvoľnuje.
Aerodynamické aspekty sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnu a boli predmetom neustáleho dialógu medzi dizajnérmi a inžinierstvom. V jemnom kompromise medzi rýchlosťou a prítlakom bol prepracovaný predný splitter, ktorý umožňuje prúdenie vzduchu pod zadnú palubu. Dlhá zadná časť pripomína pretekárske auto Alpine A220 z konca 60. rokov.
Aktuálna novinka využíva nízky, priehľadný spojler, ktorý sa prvýkrát objavil na koncepčnom vozidle pre verziu poháňanú vodíkom. Zadný difúzor bol tiež prepracovaný pre vyššiu aerodynamickú účinnosť.
Dojazd cez 1000km a nabíjanie 600km za 10 minút! Nová revolučná batéria už smeruje do výroby.