ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.

Vydané  Text: 

Podľa denníka The Wall Street Journal, ktorý podrobne opísal ďalšie oblasti, na ktoré sa protekcionizmus USA zameria, by opatrenia mohli byť oznámené už v utorok. Nové dane by sa mohli týkať technológií obnoviteľných zdrojov energie, zdrojov na ich výrobu a hotových výrobkov, od nerastov až po batérie a solárne panely. Najbezprostrednejšie sa to samozrejme týka cielenej tarify na elektrické vozidlá, ktorá údajne štvornásobne zvýši sadzby zo súčasných 25 % na 100 %. Okrem toho by sa mohla zaviesť aj 2,5-percentná daň z dovozu automobilov.

PROTEKCIONIZMUS

Existujúce clo bolo doteraz účinné pri udržiavaní čínskych značiek, ako je BYD, mimo amerického trhu. Bidenova administratíva sa však údajne obáva, že to nebude stačiť na zabránenie čoraz lacnejším autám, ktoré by mohli ľahko podhodnotiť aj tie najlacnejšie nové autá predávané v USA o tisíce dolárov. Ak sa však 100-percentné clo skombinuje s nákladmi na dopravu, vozidlá ako Geely Panda Karting za 6 700 USD sa stanú oveľa menej atraktívnymi ako Nissan Versa za podobnú cenu. Takisto sa tým nepriamo financuje miestna konkurencia prostredníctvom dotácií.

Napriek tomu majú clá významné nevýhody z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Obrovský obchodný deficit USA vo výške 367,4 miliardy dolárov (od roku 2022) uľahčuje Číne vrátiť úder tam, kde to bude bolieť, a čínski predstavitelia údajne naznačili, že podniknú príslušné opatrenia. Clá komplikujú aj deklarovaný cieľ Bidenovej administratívy znížiť emisie z dopravy, čo by lacné elektrické vozidlá urýchlili.

NIELEN ELEKTROMOBILY

Colná sadzba na polovodiče sa do roku 2025 zdvojnásobí z 25 % na 50 % a zameria sa na priemysel, z ktorého Biden urobil ústredný bod svojho výrobného programu prostredníctvom miliardových dotácií na podporu americkej výroby. Na niektoré kritické minerály sa v tomto roku bude vzťahovať nové 25-percentné clo, zatiaľ čo na prírodný grafit a permanentné magnety sa táto sadzba začne uplatňovať v roku 2026. Žeriavy z lodí na pobrežie budú tento rok tiež podliehať novej 25-percentnej tarife.

Sadzby na lítium-iónové batérie pre elektromobily, ako aj na ich súčasti, sa v tomto roku zvýšia zo 7,5 % na 25 %, zatiaľ čo akumulátory s iným chemickým zložením absolvujú rovnaký skok až v roku 2026. Sadzby na solárne články sa tento rok zvýšia z 25 % na 50 %.

Príliv dostupných elektrických automobilov môžeme sledovať aj v Európe a na Slovensku. Bude zaujímavé sledovať, či kroky USA zvýšiť colné sadzby na dovoz čínskych výrobkov inšpirujú Európsku úniu, aby podnikla podobné opatrenia.

Inzercia

Inzercia




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia