Záchrana pre naftové motory? Číňania vyvinuli agregát s rekordnou účinnosťou!
Nový naftový agregát z dieľne čínskeho výrobcu Weichai Power prekonáva rekordy. Je to záchrana pre naftové motory?
Jeho tepelná účinnosť je viac ako 53%.
Pomože motor s viac ako 200 patentami zvrátiť zastavenie vývoja spaľovacích jednotiek?
Vydané Text: David Hecl
Aj keď je trend vývoja v automobilovom priemysle jasne nastavený smerom k elektromobilite, nájdu sa aj firmy, ktoré vývoj spaľovacích jednotiek zatiaľ nezastavili. Jednou z nich je napríklad čínsky gigant Weichai Power. Spoločnosť z východného pobrežia pevninskej Číny totiž nedávno ukázala prelomový naftový motor. Svojou účinnosťou výrazne prekonáva ostatné dieselové agregáty. Nie je to pritom prvý úspech tejto firmy z Ázie.
Naftové motory s rekordnou účinnosťou
Niektorí z vás už možno poznajú firmu Weichai Power najmä vďaka jej úspechom z minulosti. Táto spoločnosť sa totiž dlhodobo venuje vývoju nových naftových motorov s rekordnou tepelnou účinnosťou. Práve toto meradlo má z pohľadu spaľovacích motorov kľúčový význam. Tepelná účinnosť sa definuje ako pomer medzi užitočnou prácou, ktorú motor vykoná, a tepelnou energiou, ktorú motor produkuje. V jednoduchosti sa to dá opísať aj ako schopnosť motora premeniť energiu dodávanú palivom na mechanický výkon.
Z hľadiska porovnania tepelnej účinnosti spaľovacích motorov je dôležité podotknúť, že práve naftové jednotky ju majú vyššiu. Zatiaľ čo pri benzínových agregátoch možno považovať 30% účinnosť za výbornú hodnotu, pri naftových motoroch je to až na úrovni viac ako 40%. Samotný Weichai Power túto hranicu však už v minulosti viackrát pokoril. Prvýkrát sa tak stalo v roku 2020, kedy došlo k predstaveniu prvého naftového agregátu s tepelnou účinnosťou na úrovni cez 50%. V roku 2022 však Číňania túto hranicu posunuli až na 52,28%. No a práve teraz došlo k stanoveniu nového rekordu na úrovni až 53,09%.
Inzercia
Až 14% úspora paliva
Samotná revolučná spaľovacia jednotka obsahuje až 200 rôznych patentov. Vďaka tomu sa podarilo dosiahnuť až 14% úsporu paliva v porovnaní s bežnými naftovými motormi. Ruka v ruke so znížením spotreby ide aj eliminácia skleníkových plynov. Práve to je dôvod, prečo väčšina dnešných výrobcov končí s vývojom naftových motorov. Novinka s rekordnou efektívnosťou je síce len prototypom, avšak dokazuje, že naftové motory stále majú čo ponúknuť a ich vývoj sa nezastavil. V tomto momente je pomerne náročné odhadnúť, či výrobca dostane podobný motor aj do sériovej podoby alebo či zostane len v štádiu prototypu ako ukážka jeho schopností.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.