Facelift
Nový SEAT Leon: V predaji ako hatchback aj kombi, vo verzii eHybrid prejde 100 km na jedno nabitie
Prvýkrát je dostupný aj matrixovými LED svetlami, ktoré automaticky clonia svetelný lúč aj pri zapnutých diaľkových svetlách.
Novinka je v predaji výlučne so štvorvalcovými motormi vrátane naftovej a plug-in hybridnej verzie.
Vydané Text: Erik Stríž
Automobilka SEAT a aj jej slovenské zastúpenie odprezentovali novú verziu modelu Leon. Facelift je v prípade tohto modelu dôležitý, keďže modernizuje aktuálnu generáciu vozidla z roku 2019. Jednému sa ani nechce veriť, že od odhalenia štvrtej generácie s modelovým ročníkom 2020 ubehlo už päť rokov, pretože dizajn vozidla je naďalej príťažlivý, pôsobí moderne.
Azda práve preto sme sa teraz nedočkali výraznejších estetických zmien, ako v prípade CUPRA Leon (na fotografii nižšie).
Pre značku SEAT je Leon dôležitým modelom. Len za prvé tri generácie značka vyrobila viac ako 2,2 milióna kusov, pričom rekordne najviac exemplárov automobilka vyrobila v roku 2015 – to bolo 169 455 kusov. Naopak, bilancia za rok 2022 s 36 247 kusmi bola sklamaním.
Čo sa zmenilo?
SEAT uvádza, že Leon práve prekonal technickú a technologickú modernizáciu, čo obnáša inovácie v pohonoch aj technike interiéru.
Ide najmä o nové motorizácie vrátane nového motora 1.5 TSI, ako aj novej generácie plug-in-hybridného motora eHybrid – a integruje vylepšenú digitalizáciu do kokpitu ako pre 5 dverovú verziu tak aj pre verziu Sporstourer.
Teraz je k dispozícii výlučne so štvorvalcovými motormi: 1,5 TSI (benzín, mild hybrid a plug-in hybrid) alebo 2,0 TDI (diesel).
Vstupným motorom pre SEAT Leon je nový motor 1,5 TSI (predtým: 1,0 TSI) s výkonom 115 k/85 kW (+5 k/4 kW) a krútiacim momentom 220 Nm (+20 Nm), ktorý je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Emisie CO2 sú 120-132 g/km, pričom na prejdenie 100 km podľa oficiálneho testovacieho cyklu WLTP spotrebuje 5,3 – 5,8 litra paliva.
K dispozícii je aj s dvoma mild-hybridnými verziami (eTSI): 1,5-litrový 115 k (85 kW) a 150 k (110 kW), výlučne v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Tá spája 48V mild-hybridnú technológiu so spaľovacím motorom, čo dodáva nielen účinnosť elektrifikácie, ale aj komfort.
Napokon, pre SEAT Leon je teraz k dispozícii nová generácia eHybrid motorov (plug-in hybrid) s výkonom 204 k (150 kW)/350 Nm. Kombinuje 1,5-litrový benzínový motor TSI s výkonom 150 k (110 kW), elektromotor s výkonom 115 k (85 kW) a 19,7 kWh lítium-iónový akumulátor. Táto kombinácia umožňuje modelu Leon dosahovať dojazd na elektrický pohon viac ako 100 km.
Majitelia môžu nabíjať batériu výkonom až 50 kW na rýchlonabíjačkách jednosmerného prúdu alebo 11 kW doma na nástennej nabíjačke AC (Wallbox).
Matrixové LED svetlá
Keď si porovnávame nový Leon s tým odchádzajúcim, inovácie sú skôr decentné a evolučné. Z technického hľadiska sa však svetlomety zmenili zásadne. Príplatkovou opciou v novom Leone sú matrixové LED svetlá, ktoré sú o stupeň vyššou verziou LED svetiel s automatickým prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými svetlometmi.
Matrixové, inak maticové, svetlomety pomocou vyspelých technologických metód používajú aktívne clonenie iba niekoľkých svetelných pixelov, a tak počas jazdy v tme so zapnutými diaľkovými svetlami dokážu jednoducho odtieniť protiidúce a nasledujúce vozidlá. Táto technológia stále patrí k tým prémiovejším, hoci sa objavuje už aj v cenovo dostupnejších modeloch, za aký Leon stále môžeme považovať.
V interiéri Leon sa zameriava na digitalizáciu: facelift zahŕňa modernizáciu 10,25″ digitálneho prístrojového panela za volantom, väčšiu 10,4″ obrazovku infotainmentu (predtým 8,25″), pričom vyššie stupne výbav ponúknu väčší 12,9“ infotainment. Oba sú s „podsvietenými digitálnymi tlačidlami“, ako to formuluje SEAT. Poteší praktická inovácia v podobe 15 W bezdrôtovej nabíjačky mobilov s aktívnym chladením.
SEAT Leon bol navrhnutý, vyvinutý a doteraz vyrábaný v Barcelone v závodoch značky v Martorell a tu sa bude vyrábať aj naďalej. Verzia po facelifte sa začne vyrábať už v tento mesiac a očakávame skorý príchod na slovenský trh.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk