Autopriemysel

Budú spaľovacie motory montovať aj do elektromobilov? Nechávajú si otvorené zadné dvierka

Automobilky menia svoje plány.

Vydané  Text: 

Ambiciózne plány európskych a amerických automobiliek ohľadom masívneho prechodu na elektromobilitu narážajú na nepríjemnú realitu. Dopyt po elektrických autách nie je až taký veľký, ako výrobcovia očakávali.

Aká je skutočná príčina nízkeho dopytu po elektrických autách, nikto nevie. Či už je to konkurencia v podobe lacných elektromobilov od čínskych výrobcov, nedostatočná sieť nabíjacích staníc alebo vysoké výrobne náklady, to všetko je v rovine úvah. Ani jedno ale nemožno úplne vylúčiť.

Jedno je však isté. Hoci automobilky vidia budúcnosť v elektromobiloch, napriek tomu začali výrobcovia prehodnocovať svoje plány.

Inzercia

Inzercia

Prvými lastovičkami pred pár týždňami boli Mercedes-BenzAston Martin (svoj prvý elektromobil odložili až na rok 2027). Dnes sa k ním pridáva koncern Stellantis (ktorý zastrešuje 16 automobilových značiek) a americký výrobca Cadillac.

Spomenuté automobilky sa vyjadrili v duchu, že sú ochotné sa uchýliť k nasledovnému kroku –  pokiaľ bude dopyt po spaľovacích motoroch stále veľký, budú sa tieto motory montovať aj do vozidiel, ktoré sú inak elektrické.

Stellantis

Stellantis zvažuje možnosť ponúkať pôvodne elektrické modely so spaľovacími motormi. S touto správou prišiel portál WardsAuto.com, ktorý cituje finančnú riaditeľku spoločnosti Stellantis Natalie Knightovú.

Inzercia

Inzercia

Pri príležitosti prezentovania výsledkov tržieb za prvý kvartál roku 2024 povedala, že ak bude dopyt po spaľovacej verzii elektrického modelu, koncern Stellantis je ochotný vymeniť elektrické pohony za konvenčné.

Zatiaľ len Mercedes potvrdil, že jeho kompaktný model triedy A zostane spolu so spaľovacím motorom v predaji minimálne do roku 2026 (podľa pôvodného plánu mala trieda A dostať v roku 2024 elektrického nástupcu).

Koncern Stellantis nekonkretizoval jednotlivé značky či modely. Aj napriek slabým výsledkom predaja elektrických vozidiel chce mať koncern do roku 2030 v Európe 100 % elektrické portfólio. V Spojených štátoch amerických je tento plán stanovený len na polovicu, teda 50%.

Do akej miery a kedy upraví koncern svoj predajný plán elektrických vozidiel v Európe, zatiaľ nie je jasné. Ako príklad zmeny plánu spomenula Natalie Knightová pripravovaný Jeep Wagoneer S, ktorý bude spočiatku ponúkaný ako čistý elektromobil. Pripustila, že v prípade dopytu po spaľovacom motore v tomto modeli, bude na trh uvedený ako hybrid a aj so spaľovacím motorom.

Jedným dychom dodáva, že „sme veľmi otvorení tomu, ako môžeme uspokojiť potreby spotrebiteľov“ pričom z 25 nových modelov uvedených na trh tento rok, bude 18 ponúkaných na začiatku ako čisto elektrické vozidlá.

Jeep Wagoneer S

Cadillac

Ďalšia automobilka, ktorá prechádza na plán B. Napriek tomu, že je americká automobilka, nie je neznámou značkou na starom kontinente. Oficiálne zastúpenie má značka vo Francúzsku, Švajčiarsku, Nemecku a vo Švédsku. Zástupcu pre predaj aj servis má aj na Slovensku. V ponuke má modely XT4 a Escalade. Zo subjektívneho pohľadu je to celkom škoda, že, nepredáva a nedováža všetky modely značky, pretože by nevyhovovali prísnym emisným normám EÚ. Ale aspoň by bol európsky automobilový trh by bol zas o niečo pestrejší. Ďalším modelom, ktorý sa oficiálnou cestou dá kúpiť, je model Lyriq. Čisto elektrický model, ktorý príde do predaja na prelome júla a augusta 2024, začína na cene 80 500 €.

Cadillac Lyriq

Späť k plánu B. Ako všetky automobilky aj Cadillac mal pomerne smelý cieľ, ktorý počítal s kompletne elektrickým portfóliom do roku 2030. Situácia na trhu sa však nevyvíja podľa predstáv, takže elektrické a spaľovacie vozidlá „budú koexistovať ešte niekoľko rokov“ uviedol postoj pre Detroit Free Press globálny viceprezident spoločnosti Cadillac John Roth. V rozhovore pre portál ešte spomenul jednu vec, ktorú sa za viac ako 30 rokov v automobilovom priemysle naučil: „že automobilový priemysel nie je priamočiary a nič v ňom nie je stopercentné,“ a aby zákazníci mali „luxus výberu“ a tým sa Cadillac prispôsobuje ich spätnej väzbe.

Úvaha na záver

Vyššie spomenuté automobilové značky nie sú pravdepodobne ani posledné značky, ktoré museli, resp. musia prehodnotiť svoje elektrické plány a „ubrať nohu z plynu“.

Hromadný prechod na elektrický pohon tak rozhodne nebude tak plynulý a bezproblémový, ako sa očakávalo. Dá sa predpokladať, že spomenutá situácia skôr či neskôr „dobehne“ všetkých automobilových výrobcov. A nie len v oblasti osobných vozidiel, ale aj nákladnej dopravy. Napríklad švédsky výrobca nákladných vozidiel Scania (patriaci pod VW Group) od konca roku 2022 predáva ťahače s elektromotormi o dojazde až 520 km (maximálna váha nákladu 29 t), dojazd 440 km (40 t) a 320 km (64 t). Svoje elektrické ťahače ponúka tiež Volvo, MAN a Mercedes-Benz.

Zdroje:  Detroit Free Press, WardsAuto.com, Scania







Inzercia

Inzercia