Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.
Vydané  Text: 

Nemecký autoklub ADAC a jeho asistenčná služba Žltý anjel nezostali bez práce ani v roku 2023: služba bola v roku 2023 privolaná na pomoc každých deväť sekúnd. Celkovo bola pomoc ADAC v minulom roku využitá viac ako 3,5 milióna krát, čo je o 117 570 prípadov viac servisných incidentov ako rok predtým. Hlavný dôvod je všeobecne zvýšený objem dopravy, tvrdí nemecký autoklub.

S nábehom elektromobility sa samozrejme zvyšuje aj počet porúch elektromobilov : kým ADAC v roku 2022 zaregistroval okolo 15 000 incidentov, v roku 2023 bolo dvakrát toľko prípadov (presne 30 009), kedy uviazlo elektrické auto. .

Dôležitá je celá séria otázok: Ktoré modely sú obzvlášť spoľahlivé a obnáša menšie riziko, že cestou uviaznete? A naopak, existujú modely, kde je porucha pravdepodobnejšia? A zvyšuje sa dramaticky riziko poruchy s určitým vekom vozidla ?

A v neposlednom rade je zaujímavé sledovať, či môžu byť elektromobily náchylnejšie na poruchy ako autá s benzínovým alebo naftovým motorom.

Štatistika rozdelenia poskytuje odpovede na všetky tieto otázky, ktoré môžu byť užitočné pri rozhodovaní o kúpe.

Prečo sú niektoré autá superspoľahlivé, zatiaľ čo iné sú zdrojom problémov a neistoty? Aké sú príčiny porúch?

Hlavná príčina poruchy: batéria

Štartovacia batéria je už roky stredobodom hľadania príčiny poruchy – nejde pritom to trakčné akumulátory elektromobilov a plug-in hybridov, ale štandardné autobatérie obyčajne umiestnené v motorovom priestore. Na vrchole pandémie covidu v roku 2020 sa frekvencia porúch batérií prudko zvýšila, pretože autá často nejazdili vôbec alebo jazdili len veľmi málo. Autobatéria sa menej opotrebováva počas prevádzky ako opotrebovaním, keď sa nepoužíva.

Kým 43,2 percenta všetkých porúch v roku 2022 bolo spôsobených vybitou batériou, v aktuálne hodnotenom roku 2023 batéria tvorí 44,1 percenta porúch . To znamená, že slabá alebo chybná batéria elektrického systému vozidla je stále najčastejšou príčinou porúch pri porovnaní všetkých skupín komponentov.

Inzercia

Druhou príčinou porúch sú problémy s motorom alebo problémy s elektronikou motora, vstrekovaním a zapaľovaním (22,8 percenta). Zďaleka číslom tri sú poruchy, ktoré súvisia so štartérom, generátorom, palubným elektrickým systémom alebo osvetlením (10,5 percenta). Nasledujú defekty pneumatík (8,8 percenta) a uzamykacích systémov (7,1 percenta).

Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?

Index spoľahlivosti pre 156 modelov áut

V aktuálnych štatistikách poruchovosti bolo hodnotených celkovo 156 sérií vozidiel od približne 20 značiek áut. Zohľadnili sa všetky poruchy počas roku 2023, ktoré postihli vozidlá staré tri až desať rokov (prvé zaregistrované v rokoch 2014 až 2021). Aby sa séria mohla použiť štatisticky, musí mať za dva roky aspoň 7 000 registrácií . Ak je táto požiadavka splnená, zobrazia sa všetky modelové roky vozidla s minimálne 5 000 registráciami.

Problémy, ktoré si jednoznačne spôsobil motorista sám, ako napríklad prázdna palivová nádrž, sa pri výpočte porúch súvisiacich s modelom neberú do úvahy, pretože v konečnom dôsledku nie sú chybou samotného vozidla.

Celý rebríček spoľahlivosti automobilov nájdete na webstránke ADAC prehľadne rozdelený do skupín podľa tried.  Hodnotenie frekvencie poruchy sa riadi farebnou schémou od tmavo zelenej (veľmi nízka poruchovosť) po červenú (veľmi vysoká poruchovosť). Automobily sú ďalej rozdelené do skupín podľa prvého roku registrácie, ktorý môžeme považovať za rok výroby.

Ako spoľahlivý je napríklad Hyundai Tucson z roku 2021? Má zelený index 5,1 poruchových vozidiel na 1000 registrácií.  Taká Kia Ceed a XCeed zasa v rovnakom roku disponuje žltým indexom s údajom 8,4 poruchami na 1000 registrovaných vozidiel.

Za najspoľahlivejšie jazdené autá s vekom 3 až 10 rokov sa podľa tohto rebríčka ADAC indukujú (bez poradia, aspoň 3 tmavozelené indexy, zvlášť spoľahlivé sú tučným písmom)

  • Toyota Aygo
  • Audi A1
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q3
  • Audi Q5
  • BMW rad 1
  • BMW rad 3
  • BMW rad 4
  • BMW rad 5
  • BMW i3
  • BMW X1
  • BMW X3
  • BMW X5
  • Mini
  • Mitsubishi ASX
  • Mazda CX-3
  • Mercedes-Benz GLC
  • Renault Captur
  • Renault Zoe
  • SEAT Arona
  • Škoda Rapid
  • Suzuki Vitara
  • Suzuki Ignis
  • VW T-Roc
  • Volvo XC40

Podľa rovnakého indexu sú najmenej spoľahlivé jazdené autá nasledovné:

  • Hyundai i10
  • smart forfour
  • smart fortwo
  • Renault Clio
  • Toyota Yaris
  • Ford Kuga
  • Peugeot 308
  • Renault Kangoo/Rapid
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Toyota Corolla
  • Ford S-Max
  • Opel Insignia
  • Toyota RAV4
  • FIAT Ducato

Máme sa týmto rebríčkom nechať ovplyvniť?

Tento sumár spoľahlivosti vychádzajúci z praxe na nemeckom trhu môže byť základným rozhodovacím kompasom aj pre slovenských motoristov, ktorí zvažujú kúpu jazdeného automobilu.

Lenže samotný ADAC upozorňuje, že hodnotenie je v zásade potrebné chápať ako orientačné. Každý, kto našiel na trhu ojazdených áut vhodnú ponuku, by si mal nechať urobiť odbornú kontrolu jazdeného auta bez ohľadu na toto štatistické vyhodnotenie. To pomáha predchádzať nákladným následným opravám.

Technologické porovnanie: elektromobil verzus spaľovací motor

Sú elektrické vozidlá náchylnejšie na poruchy ako spaľovacie motory? Túto otázku si ADAC v posledných rokoch kladie často. Vďaka zvýšeným číslam evidencií elektromobilov a dostatočne veľkej štatistike je za minulý rok prvýkrát k dispozícii odpoveď.

V hodnotení spred roka sa však porovnanie ešte obmedzilo na vozidlá prvýkrát zaregistrované v roku 2020. Tento rok sa ako pozorovacie obdobie pridá prvý registračný rok 2021.

Pri porovnávaní áut s elektrickým pohonom a áut so spaľovacím motorom je však problém: Podľa Spolkového úradu pre motorovú dopravu je priemerný vek všetkých áut registrovaných v Nemecku desať rokov. Všetky hodnotené elektromobily sú však ešte veľmi mladé. Keďže pravdepodobnosť porúch sa zvyšuje so zvyšujúcim sa vekom vozidiel, porovnanie náchylnosti na poruchy medzi elektromobilmi a spaľovacími motormi v rámci celého vozového parku by bolo nespravodlivé.

ADAC preto porovnával len spaľovacie motory (naftové a benzínové) a čisto elektrické modely s prvými ročníkmi registrácie 2020/2021.

Výsledok? Mladé elektromobily sú naďalej menej náchylné na poruchy ako autá s benzínovým alebo naftovým motorom.

Za akých podmienok môžete beztrestne opustiť miesto nehody? Zákon pripúšťa výnimky / Dopravná poradňa

V prípade vozidiel s prvou registráciou  v roku 2020 zostáva rozdiel medzi elektrickými vozidlami a spaľovacími motormi približne na rovnakej úrovni ako minulý rok: Na každých 1 000 registrovaných vozidiel majú elektrické vozidlá o 1,9 menej porúch ako spaľovacie motory. V prípade vozidiel s prvou registráciou v roku 2021 majú elektrické vozidlá predĺžiť tento náskok zodpovedajúci 3,6 poruchám na 1000 registrovaných vozidiel.

Väčšina odborníkov očakávala, že elektromobily budú mať menej porúch ako autá na benzín a naftu. Dôvodom je, že pri elektrickom pohone existuje oveľa menej častí, ktoré by sa mohli poškodiť. Nie je tu žiadny výfuk, prevodovka s viacerými prevodmi, spojka alebo štartér, recirkulácia výfukových plynov, vstrekovanie paliva, turbodúchadlo a podobne.

Čo ale hovoria nové štatistiky porúch?

Poruchy v dôsledku chybnej alebo vybitej štartovacej batérie sú stále prekvapivo bežné – a to platí rovnako pre oba typy pohonu. Čo potrebujete vedieť je, že okrem takzvanej vysokonapäťovej alebo trakčnej batérie v podvozku majú elektromobily 12-voltovú štartovaciu batériu na ovládanie svetiel, príslušenstva a všetkých systémov, ktoré pracujú s nízkym napätím – tak je to aj pri každom spaľovacom motore. Pri štartovacích batériách nemajú výhodu ani elektromobily, ani spaľovacie autá.

Druhým najčastejším problémom je defekt pneumatiky. Potom nasledujú komponenty generátora, štartéra, samotného palubného elektrického systému a osvetlenia, ktoré sú zoskupené do jednej skupiny príčin. Táto problémová oblasť je viac-menej rovnako prítomná v elektromobiloch a spaľovacích motoroch (rozdiel 0,1 promile). Komponenty karoséria, pohon, brzdy a podvozok zostávajú bez výraznejších rozdielov.

V súčasnosti stále nemá ani ADAC, ani výrobcovia automobilov, dosť veľkú štatistiku, aby vedeli s veľkou presnosťou definovať, či sú staršie elektromobily viac poruchové ako autá na spaľovací pohon. Pri novších elektromobiloch sú zatiaľ elektromobily vo výhode, avšak ako svoju správu uzatvára ADAC, v zhromažďovaní údajov bude pokračovať naďalej.







Inzercia

Inzercia