Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky.
Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.
Vydané Text: David Hecl
25. februára sme vám priniesli materiál, ktorý pojednával o pripravovaných zmenách v technických kontrolách. Pravidlá, ktoré dnes poznáme pre opakovanie technickej (TK) a emisnej kontroly (EK) sú jasne definované už niekoľko rokov. Pokiaľ ide o vozidlo na súkromné účely bez špeciálnych úprav, tak je zákonom stanovená platnosť uvedených kontrol v intervale 4-2-2. Dané predpisy dávajú majiteľovi vozidla povinnosť ho pristaviť na technickú kontrolu do 4 rokov od jeho kúpy. Následne sa TK a EK opakuje každé dva roky. Novinka, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z. z. tieto zaužívané intervaly mení. Dôležité je však vopred upozorniť, že zmena sa netýka každého.
Zmena intervalov za týka len určitej skupiny
Podľa dokumentu, ktorý už prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním (MPK) sa zaužívaný interval technickej kontroly 4-2-2 má zmeniť na 4-4-4. To by v praxi znamenalo, že vodiči musia svoje vozidlo dostaviť na kontrolu len raz za štyri roky. Daný materiál 18.4.2024 dostal zelenú od ministra dopravy Jozefa Ráža a je tak len krok od toho, aby nadobudol oficiálnu platnosť. Avšak nejedná sa o všetky typy vozidiel.
Pripravovaná vyhláška konkrétne hovorí o vozidlách kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, Ta, R2, R3a a R4a. Z pohľadu bežných majiteľov vozidiel hovoríme teda o dvojkolesových motorových vozidlách, trojkolesových motorových vozidlách a štvorkolkách. Okrem toho sa zmeny dotknú aj majiteľov prípojných vozidiel kategórie O2, kolesových traktorov kategórie Ta a prípojných vozidiel za traktor kategórie R2, R3a a R4a.
Inzercia
Problém na STK pre nálepky a fólie na aute: Záleží na tom, kde nálepky sú a čo na nich je
Úspora za TK v miliónoch eur
Zmeny sa dotknú konkrétne až 162 478 vozidiel kategórie L3e až L7e. Z tohto množstva až 138 418 vozidiel je v súkromnom vlastníctve fyzických osôb. Podľa dostupnej analýzy sociálnych vplyvov to v realite znamená pokles množstva technických kontrol až o 28 695 ročne (24 448 kontrol týkajúcich sa fyzických osôb).
Analýza z prvých týždňov tohto roka ďalej uvádza aj ekonomické dopady. Z údajov vypláva, že pri aktuálnej cene 39,93 € za vykonanie TK by celková úspora v horizonte 4 roky predstavovala 3 513 664 eur. V horizonte 8 rokov je to 7 027 328 eur, a napokon za 12 rokov je to až 10 540 992 eur. Novinky v technických kontrolách by mali podľa zverejnených informácií vstípiť do platnosti 1.7.2024. Medzitým ich však čaká celý legislatívny proces. Ich zavedenie do platnosti sa tak môže meniť.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.