AKTUALITA

Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?

Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?

Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo
Vydané  Text: 

Únia má vpláne riešiť emisie v priemysle zachytávaním uhlíka, aj keď táto technológia v komerčnom meradle zatiaľ neexistuje.V energetickom sektore je zámer postupne upustiť od fosílnych palív, ale konkrétny plán na dosiahnutie tohto cieľa stále chýba.Do roku 2040 sa plánuje, že väčšina áut bude elektrická, ale s ropou sa pri diaľkovej doprave ešte stále počíta.

Cieľ 90-percentného zníženia emisií do roku 2040, ktorý predložila Európska komisia vo februári, zatiaľ nie je legislatívnym návrhom.

Ten plánuje pripraviť až nová eurokomisia, ktorá bude vytvorená po júnových voľbách.

Únia si stanovila cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050: produkovať len toľko emisií skleníkových plynov, koľko dokáže zachytiť.

Eurokomisia sa usiluje pripraviť čo najprehľadnejšiu cestu zmeny pre všetkých.

Do roku 2030 plánuje znížiť emisie o 55 percent

Nasledujúci strednodobý cieľ má byť stanovený na rok 2040.

Oba ciele sú prechodné alebo čiastočné a majú za úlohu preklenúť medzeru medzi krátkodobými a dlhodobými cieľmi EÚ v danej problematike.

Eurokomisia usiluje o to, aby cesta k dosiahnutiu klimatickej neutrality bola pre členské štáty, firmy, investorov, ako aj európske a národné politiky, predvídateľnejšia.

Inzercia

Inzercia

Problémom je, že súčasné prognózy odhadujú, že EÚ daný cieľ 55-percentného zníženia emisií nedosiahne.

Aké sú predpoklady dopadu na vozidlá?

Komisia predpokladá, že do roku 2040 bude elektrifikovaných 60 percent osobných áut, viac ako 40 percent dodávok a takmer až 40 percent ťažkých úžitkových vozidiel.

E-palivá a biopalivá budú kľúčové pre dekarbonizáciu letectva a námornej dopravy.

Takáto transformácia je podľa eurokomisie dokonalou príležitosťou pre sektor, ktorý v hospodárstve EÚ zohráva významnú funkciu.

Môže sa zužitkovať cez investície do infraštruktúry a úplnej integrácie sektora do elektrickej siete, rozvoja dodávateľských reťazcov kritických surovín a rozvoja kvalifikovanej pracovnej sily.