Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
Vydané Text: Erik Stríž
Nová generácia vozidiel Citroën Berlingo je verejnosti známa od minulého roka a práve teraz sa stal model dostupným aj na Slovensku.
V predaji je dovedna 15 verzií, ktoré sa líšia ako karosériou (M a XL), tak motorizáciami a výbavovými stupňami.
Slovenský cenník je verejný, zahŕňa aj čisto elektrickú verziu ë-Berlingo a najväčším prekvapením je jeho cena. Model Berlingo M začína na cenníkových 20 990 €, pričom aktuálne zvýhodnenia túto cenu znižujú tesne pod 20-tisíc eur.
Na túto zvlášť nízku cenu je pádny dôvod: v tejto najnižšej cene má Berlingo pevnú oceľovú stenu za prednými sedadlami a patrí do kategórie N1, teda medzi úžitkové vozidlá. Ostatné verzie, vrátane karosérie M, majú aj druhý rad sedadiel pre celkovú obsadenosť piatimi osobami.
Zatiaľ čo Berlingo M má celkovú dĺžku 4 410 mm a batožinový priestor s kapacitou 597 dm^3, verzia XL má na dĺžku až 4 760 mm, kufor s objemom 850 dm^3. Líši sa aj rázvor náprav, a to podstatne: Berlingo M má rázvor dlhý 2 785 mm, Berlingo XL 2 975 mm. Predný previs je v oboch verziách totožných 899 mm, zadný sa ale líši: 726 a 886 mm.
Motorizácie
Základom je benzínový motor PureTech, ponuka zahŕňa aj naftový BlueHDi a elektrickú verziu. Plug-in hybridné Berlingo v ponuke nefiguruje.
Benzínový PureTech 110 S&S je trojvalec s objemom 1 199 cm^3, dosahuje max. výkon 81 kW(110 k), krútiaci moment 205 Nm a dodáva sa výhradne s manuálnou 6-st. prevodovkou. V tejto verzii má nádrž až 60 litrov, čo pri avizovanej spotrebe 6,3-6,8 l/100 km môže predstavovať dojazd až 880-950 kilometrov.
Naftový štvorvalcový motor BlueHDi so zdvihovým objemom 1 499 cm^3 má dve verzie výkonu: slabšiu naladenú na 75 kW (102 k) a 250 Nm a silnejšiu 96 kW (130 k) a 300 Nm. Obe verzie sa dodávajú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ale výkonnejšia sa dá kúpiť aj s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Na rozdiel od benzínovej verzie je palivová nádrž menšia o desať litrov, teda má 50 litrov.
Technologicky najvyspelejším pohonom je ten elektrický, má aj najvyšší výkon. Synchrónny motor s permanentným magnetom poháňa predné kolesá a dosahuje max. výkon 100 kW (136 k) a krútiaci moment max. 270 Nm. Lítium-iónový trakčný akumulátor má kapacitu 50 kWh, s ktorým automobil dosahuje dojazd 334 – 345 km. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW a nabíjanie jednosmerným prúdom podporuje štandard 100 kW. Táto elektrická verzia má v porovnaní s benzínovou a naftovou rovnako veľký batožinový priestor.
Stupne výbavy
Stupne výbav sú len tri, YOU, PLUS a MAX, a v závislosti od veľkosti karosérie sa mierne líši aj ponuka motorizácií.
V úplnom základe YOU s oceľovou priečkou Berlingo obsahuje tempomat, zadný parkovací asistent, aktívny systém upozornenia na nechcené opustenie jazdného pruhu (s možnosťou korekcie jazdnej dráhy), elektronickú parkovaciu brzdu, asistent rozjazdu do kopca, automatické prepínanie svetiel, manuálnu klimatizáciu, elektricky ovládané predné okná či dokovaciu stanicu pre smartfón s podporou Bluetooth. Vozidlo stojí na 16″ oceľových diskoch. V tejto verzii chýba rádio.
Verzia PLUS obsahuje už aj systém My Citroën Play, ktorý zahŕňa multimediálny systém AIO s 10″ dotykovým displejom s rádiom FM/DAB a Bluetooth, dokonca s bezdrôtovým Android Auto a Apple CarPlay. Táto výbava obsahuje už aj LED svetlomety, prídavné denné LED svetlá, automatické rozsvietenie svetiel za zníženej viditeľnosti, dažďový senzor pre predné stierače, kľučky dverí vo farbe karosérie, čierne kryty zrkadiel, biele orámovanie okolo hmloviek a na bočnej ochrannej lište a látkové čalúnenie METROPOLITAN GREY. Elektrická verziu PLUS dostala navyše aj automatickú klimatizáciu, tepelné čerpadlo, voľbu jazdných režimov či nastavenie rekuperácie. V cene je tiež nabíjací kábel režimu 3 pre rýchlonabíjaciu stanicu so zásuvkou T2 na Wallbox.
Najvyššia výbava MAX zahŕňa automatickú klimatizáciu aj pre naftovú verziu, zadnú parkovaciu kameru, infotainment My Citroën Play Plus, vyhrievaný kožený volant, 3 samostatné sklopné sedadlá v 2. rade, elektrickú detskú poistku, pravé a ľavé bočné posuvné dvere, zliatinové disky kolies 16″ STARLIT či zatmavené sklá zadných okien. Za pridanú hodnotu tejto výbavy považujeme aj pozdĺžne strešné nosiče. Táto verzia sa predáva od cenníkových 26 990 €.
Citroën odhalil prelomové lacné auto, ktoré bude vyrábať v Trnave. C3 prešiel obrovskými zmenami
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk