TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami.
Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Vydané Text: David Hecl

Otvoriť fotogalériu
- Predné pertie FIAT 600e sa odvolávajú na dizajnový jazyk nastolený menším modelom 500e. Zaujímavým prvkom sú výrazné „mračítka“, ktoré dodávajú parabolickým svetlometom agresívnejší vzhľad.
- Na zadných partiách asi najlepšie vidno typ karosérie crossover. Môže za to výrazný nárazník s kontrasným difúzorom. Auto to dodáva na robustnosti.
- Červený nápis 600 na predno nárazníku jasne napovedá o akú edíciu ide.
- Predné svetlá sú typického kruhového tvaru. Výrazním prvkom je ich „mračítko“, ktoré im dodáva na agresívnosti. V spodnej časti predného nárazníku je umiestnené smerové svetlo.
- Kolesá majú plastové puklice. Inak majú pomerne vysokú pneumatiku s rozmermi 215/65 R16.
- Názov edície prezrádza aj emblém (RED) na B-stĺpiku.
- Výrazné červené prevedenie má aj nápis FIAT na piatych dverách.
- Talianska trikolóra zaujala miesto na zadnom nárazníku. Je súčasťou nápisu 600.
- Zadné svetlá majú grafiku do tvaru písmena E. Ich kryštalická štruktúra je len dizajnovým prevedením.
- Auto je možné nabíjať na AC nabíjačke s výkonom 11 kW a DC nabíjačke s výkonom až 100 kW. Nevýhodou je nepresná estimácia zostávajúceho času nabíjania, ktorá sa často mení.
- Interiér je jednoduchý a účelný. Nevýhodou je značné zastúpenie tvrdých plastov aj na miestach, kde to nie je vhodné. Napríklad v oblasti kontaktu vodičovho kolena so stredovým tunelom.
- Pred vodičom je umiestnený 7-palcový TFT displej so základným zobrazením informácií.
- Výraznám prvkom je lesklá červená lišta palubnej dosky. Jej nevýhodou je, že počas jazdy sa od nej odráža svetlo. Častokrát aj do očí vodičovi.
- Stredový tunel obsahuje aj štvoricu samostatných tlačidiel na voľbu režimov jazdy.
- Škoda, že tento pekný detail je bežnému oku skrytý. Panorámu mesta Turín totiž nájdete na podložke miesta na odloženie telefónu, kde je takmer neviditeľná.
- Odkladací priestor medzi cestujúcimi vpredu je prekrytý pomerne zaujímavým spôsobom. Osobne mi to pripomína príslušenstvo k tabletom.
- Sedadlá sú komfortné a typicky mäkké. Majú prešívanie v štýle názvu automobilky a taktiež nechýba ani výrazný červený názov modelu.
- Zadná lavica je vyvýšená a nastupovanie sem je pohodlné. Vyššie osoby určite narazia na nedostatok priestoru pred kolenami.
- Motor je umiestnený pod kapotou. Jeho uloženie napovedá, že platforma je schopná pracovať aj so spaľovacou verziou.
Posledné roky sú v znamení veľkých návratov. Do istej miery za to môže aj FIAT, ktorý pred časom oživil legendárny model 500. Následne sa k tomuto trendu pripojilo viacero iných automobiliek. Postupne sme sa tak dočkali novodobej premiéry Renault Espace, Renault 4, no a samozrejme nesmieme zabudnúť ani na FIAT 600e. Ten sa oficiálne do ponuky talianskej automobilky vrátil po dlhých 55 rokoch. So svojim predchodcom síce nezdieľa mikroskopické rozmery, ducha si však do istej miery ponecháva.
História a súčasnosť
Aby som bol presnejší, FIAT 600 sa v istých modifikáciách vyrábal ešte do roku 1985. Postarala sa o to vtedajšia automobilka Zastava, ktorá model 600 (tiež známy aj ako 750, 850 alebo FIAT 750Z) vyrábala v niekdajšej Juhoslávii. Inak sa toto malé mestské auto dalo v rôznych verziách zakúpiť takmer po celom svete. A to Južnú Ameriku, Áziu či Austráliu nevynímajúc. Malý Talian so svetovým potenciálom sa napriek pomerne slušnému úspechu na dlhé dekády odmlčal.
- Predné pertie FIAT 600e sa odvolávajú na dizajnový jazyk nastolený menším modelom 500e. Zaujímavým prvkom sú výrazné „mračítka“, ktoré dodávajú parabolickým svetlometom agresívnejší vzhľad.
- Na zadných partiách asi najlepšie vidno typ karosérie crossover. Môže za to výrazný nárazník s kontrasným difúzorom. Auto to dodáva na robustnosti.
Dnes sa však FIAT 600 vracia. Do novej éry vstupuje s moderným pohonom, no ikonický dizajn si ponecháva. Mnou testovaná verzia FIAT 600e (RED) navyše k typickému talianskemu štýlu pridáva aj dobrú myšlienku. Preto premýšľam, kde vlastne začnem. Asi bude fajn to zobrať priamo od podlahy. Pokiaľ sa pozrieme do cenníku elektrickej verzie tejto legendy, zistíme, že momentálne sú k dispozícii dve verzie. Základom je práve (RED) a nad ním je zasadená La Prima.
Auto s dobrou myšlienkou
Ešte skôr než sa dostaneme k výpočtu jednotlivých prvkov výbavy a pohonu, zastavím sa na moment pri dizajne auta. FIAT si dokáže svoje tradície udržiavať prekvapivo dobre. To sa samozrejme odráža aj na vzhľade novej „šesťstovky“. Okrúhle svetlá sú už akýmsi legendárnym štandardom talianskych áut z Turína.
K tomu sa pridávajú viaceré zaujímavé elementy. Za zmienku stojí napríklad talianska trikolóra na zadnom nárazníku, dizajn zadných svetiel do tvaru písmena „E“ či sympatické „očné viečka“ dopĺňajúce predné svetlomety. Jedinou funkčnou nevýhodou dizajnu sú práve predné svetlá. Ide totiž o klasický parabolický dizajn, ktorý nedokáže svetlo pred autom rozptýliť dokonale čisto bez tmavších zón. FIAT 600e navyše s inou technikou než parabolickou nepracuje. Škoda…
- Predné svetlá sú typického kruhového tvaru. Výrazním prvkom je ich „mračítko“, ktoré im dodáva na agresívnosti. V spodnej časti predného nárazníku je umiestnené smerové svetlo.
- Zadné svetlá majú grafiku do tvaru písmena E. Ich kryštalická štruktúra je len dizajnovým prevedením.
Zmienený základ z pohľadu výbavy možno skutočne nazvať základom. Na palube mi totiž chýbajú dnes už pomerne bežné prvky. Nie je tu parkovacia kamera, GPS navigácia, elektricky ovládané veko batožinového priestoru alebo bezkľúčové odomykanie. Na druhú stranu samotný názov výbavy (RED) napovedá, že ide o auto s dobrým účelom. Organizácia RED sa totiž dlhodobo venuje podpore výskumu, edukácie a prevencie pred HIV/AIDS a v posledných rokoch aj COVID-19. Produkty označené týmto štítkom tak určitú časť peňazí posúvajú práve na takýto dobročinný účel. Za to musím FIAT pochváliť.
(RED) sa pozná na prvý pohľad
Malý mestský crossover vo výbave (RED) poznáte takmer okamžite. Jednak za to môže plaketa s týmto označením umiestnená na B-stĺpiku, no ale taktiež aj výrazné červené prevedenie nápisu 600 na prednej maske či červené logo výrobcu na veku batožinového priestoru. No a taktiež aj červené prvky v interiéri, ku ktorým sa dostanem neskôr.
- Červený nápis 600 na predno nárazníku jasne napovedá o akú edíciu ide.
- Výrazné červené prevedenie má aj nápis FIAT na piatych dverách.
- Názov edície prezrádza aj emblém (RED) na B-stĺpiku.
Ako som už skôr spomenul, nová generácia FIAT 600 už nemá tie typické mikroskopické rozmery. Skôr môžeme povedať, že ide o plnohodnotné auto rozmerovo na úrovni Jeep Avenger. Nie je to náhoda. S americkým súrodencom totiž zdieľa technický základ a viacero prvkov v interiéri. FIAT 600e teda stojí na koncernovej platforme Stellantisu s názvom eCMP (Common Modular Platform). V jej útrobách je uložená batéria s kapacitou 54 kWh, ktorá dodáva energiu elektrickej jednotke s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 260 Nm.
Dojazdom nesklame
Vzhľadom na rozmery a hmotnosť auta (1 595 kg) je výkon postačujúci. Výrobca udáva, že papierovo by mu mala batéria vystačiť na 600 kilometrov v mestskom, respektíve niečo nad 400 kilometrov v kombinovanom cykle. Obe hodnoty sú pri najlepšom optimistické. Realita počas testu bola približne 290 kilometrov na jedno nabitie v kombinovanom cykle. V meste si viem predstaviť, že by som sa dostal na 340-360 kilometrov. Za ideálnych podmienok by to mohlo byť dokonca aj okolo 400 kilometrov. Z testu teda jasne vyplýva, že papierová hodnota je mierne nadhodnotená.
- Auto je možné nabíjať na AC nabíjačke s výkonom 11 kW a DC nabíjačke s výkonom až 100 kW. Nevýhodou je nepresná estimácia zostávajúceho času nabíjania, ktorá sa často mení.
- Motor je umiestnený pod kapotou. Jeho uloženie napovedá, že platforma je schopná pracovať aj so spaľovacou verziou.
Samotná elektrická platforma umožňuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW alebo nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW. Z môjho pohľadu je miernou nevýhodou nestálosť odhadov palubného počítača. Stalo sa mi totiž hneď dvakrát, že som auto nechal na nabíjačke s tým, že mi ukázalo, že do plného nabitia zostáva 40 minút. Po približne takomto čase som sa k autu vrátil a na 7-palcovom TFT displeji pred vodičom svietil zostávajúci čas ešte ďalších 15 minút. Samotný odhad je samozrejme len softvérová záležitosť, takže ho nie je problém zlepšiť aktualizáciou.
Komfort na úrovni Taliana
Keď už som začal o výkone a pohone, tak spomeniem aj hodnoty spotreby namerané počas siedmych dní testovania. V meste som sa pohyboval na úrovni 14,2 kWh/100km. Mimo mesto v kombinovanom režime bola spotreba o 2 kWh/100km vyššia. No a napokon logicky, diaľnica si vypýtala až 18,7 kWh/100km. Spočítané a podčiarknuté, dlhodobá spotreba sa pri odovzdávaní auta ustálila na hodnote 15,8 kWh/100km.
- Interiér je jednoduchý a účelný. Nevýhodou je značné zastúpenie tvrdých plastov aj na miestach, kde to nie je vhodné. Napríklad v oblasti kontaktu vodičovho kolena so stredovým tunelom.
- Pred vodičom je umiestnený 7-palcový TFT displej so základným zobrazením informácií.
- Výraznám prvkom je lesklá červená lišta palubnej dosky. Jej nevýhodou je, že počas jazdy sa od nej odráža svetlo. Častokrát aj do očí vodičovi.
Platforma eCMP autu dodáva aj pomerne solídne jazdné vlastnosti. Je pravou, že na limity podvozku narazíte pomerne skoro, avšak pri bežnom používaní nie sú nijako zväzujúce. Dobrou správou je, že daná výbava disponuje 16-palcovými diskami kolies s pomerne vysokou pneumatikou. FIAT sa rozhodol na auto obuť gumy s rozmerom 215/65 R16, ktoré mu zabezpečujú potrebný komfort. O aerodynamiku sa ďalej starajú vkusné puklice, ktoré na prvý pohľad pripomínajú oceľové disky. Treba si však dávať pozor na rýchlu jazdu v zákrutách, kedy som mal pocit, že „Seicento“ má mierne nedotáčavý charakter.
Svojský interiér
Osobitou stránkou auta je pre mňa jeho interiér. Mal som totiž pred časom možnosť testovať aj FIAT 500e. Musím povedať, že som sa akosi nevedel zbaviť pocitu, že na menšom a kultovejšom modeli si dali v Turíne o niečo viac záležať. Odráža sa to pritom najmä na spracovaní vnútrajšku. Ak by ste chceli vo výbave (RED) hľadať nejaké kvalitnejšie mäkčené plasty, rovno na to zabudnite. Celý interiér je tvrdý. Nie je to samozrejme zásadná nevýhoda, no k autu by sa viac hodilo prémiovejšie prevedenie vnútrajšku.
- Stredový tunel obsahuje aj štvoricu samostatných tlačidiel na voľbu režimov jazdy.
- Odkladací priestor medzi cestujúcimi vpredu je prekrytý pomerne zaujímavým spôsobom. Osobne mi to pripomína príslušenstvo k tabletom.
- Škoda, že tento pekný detail je bežnému oku skrytý. Panorámu mesta Turín totiž nájdete na podložke miesta na odloženie telefónu, kde je takmer neviditeľná.
Tvrdý materiál prevláda nielen na palubnej doske, ale taktiež na obloženiach dverí či kontaktných plochách na stredovej konzole. Predovšetkým v oblasti vodičovho kolena je to miestami nepríjemné. Na druhú stranu zaujímavým riešením je výrazné červené prevedenie masívnej ozdobnej lišty na palubnej doske. Práve ňou začína zmienená dávka červených doplnkov dizajnu kabíny. K samotnej lište by som mal jednu výhradu. Tá spočíva v jej extrémne lesklom prevedení, ktoré má za následok v určitých uhloch odrazy slnka, čo nie je vždy najpríjemnejšie.
Červená (RED)
Červená sa okrem toho usadila aj na prešívaní sedadiel s výrazným logom (600)RED na vrchnej časti operadla či dokonca na kryte úložného priestoru na stredovej konzole. Daný kryt je pritom jedna z najzaujímavejších vecí na samotnom interiéri. Jeho prevedenie totiž pripomína kryt displeja tabletu nakoľko je vyrobený z elastického materiálu so štyrmi samostatnými segmentami. Nad nám je umiestnený volič režimov jazdy v netradičnom prevedení pozostávajúcom zo štyroch samostatných tlačidiel.
- Sedadlá sú komfortné a typicky mäkké. Majú prešívanie v štýle názvu automobilky a taktiež nechýba ani výrazný červený názov modelu.
- Zadná lavica je vyvýšená a nastupovanie sem je pohodlné. Vyššie osoby určite narazia na nedostatok priestoru pred kolenami.
Inak je interiér veľmi podobný práve modelu Jeep Avenger. Z pohľadu koncernu je tu použitých viacero rovnakých prvkov, ako napríklad 10,25-palcový displej infotainmentu, niektoré časti obloženia dverí a palubnej dosky či volič jazdných režimov, ktorý poznáme aj z iných áut koncernu Stellantis.
FIAT 600e si zaslúži vašu pozornosť
Nespornou výhodou oproti kvalitnejšiemu interiéru FIAT 500e je však ponuka priestoru. Vzhľadom k rozmerom auta sa tu necítim skliesnene. V oblasti ramien mám miesta dostatočne veľa a so spolujazdcom nie som v tesnom kontakte. Pri posadení sa na zadnú lavicu síce pociťujem kompaktnejšie rozmery auta a to predovšetkým v oblasti kolien, no nie je to nič katastrofálne. Zadná lavica, podobne ako predné sedadlá, je typicky taliansky mäkká. Či je to výhoda alebo nie, to už nechám na posúdenie jednotlivcov. Benefitom FIAT 600e je aj pomerne veľký batožinový priestor s dobrým tvarovaním. Auto teda nie je určené len do mesta, ale zvládne aj cesty mimo neho s nejakým nákladom.
- Talianska trikolóra zaujala miesto na zadnom nárazníku. Je súčasťou nápisu 600.
- Kolesá majú plastové puklice. Inak majú pomerne vysokú pneumatiku s rozmermi 215/65 R16.
Na záver si neodpustím poslednú poznámku, ktorú som načrtol už vyššie. Skutočne mi príde, že FIAT si dal omnoho viac záležať na menšom „Cinquecento“ než na väčšej „šesťstovke“. Je to pritom mierna škoda. Ak by totiž tento crossover dostal podobnú dávku starostlivosti počas vývoja, mohol mať ešte výraznejšieho ducha a odkaz na minulosť. Napriek tomu však ide o slušné auto, ktoré bez problémov spĺňa úlohy, ktoré od neho očakávate. Pokiaľ vám teda nevadí prevedenie interiéru či slabšie predné svetlomety, s FIAT 600e nemáte čo stratiť. Odmenou vám bude nezameniteľný taliansky temperament spoločne s nízkymi nákladmi na prevádzku.
Technické údaje FIAT 600e (RED) | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 171 x 1 781 x 1 523 mm |
Rázvor | 2 562 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 595 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 025 kg |
Objem batožinového priestoru | 360/1 231 dm³ |
Výkon motora | 115 kW/ 204 koní |
Krútiaci moment | 260 Nm |
Pohon | predný |
Prevodovka | automatická |
Kapacita batérie | 54 kWh |
Palivo | elektrina |
Zrýchlenie | 9,0 s |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
Nabíjanie | 11 kW AC, 100 kW DC |
Spotreba – test | 15,8 kWh/100 km |
Cena – test | 35 840 eur |

David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.