Servis
Povinná čierna skrinka v autách: Čo sleduje nové monitorovacie zariadenie?
Doteraz výrobcom stačilo do áut montovať predprípravu na čiernu skrinku, tento rok už v nich už bude musieť byť monitorovacie zariadenie.
Poslúži napríklad vtedy, keď sa bude dokazovať zodpovednosť za dopravnú nehodu - nie však vždy.
Prečítajte si o téme čierna skrinka v autách viac v našom príspevku.
Vydané Text: Erik Stríž
Odkladá účinnosť
Od januára 2020 vieme, že nové automobily budú musieť v základnej výbave obsahovať monitorovacie zariadenie a od 7. júla 2024 táto legislatívna novinka nadobúda účinnosť. Nové monitorovacie zariadenie je od daného dátumu povinné pre nové autá registrované na trhoch Európskej únie, ako to definuje nariadenie EÚ 2019/2144.
Povinnosť mala vstúpiť do platnosti pôvodne už v máji 2022, napokon nariadenie nadobudlo účinnosť k 6. júlu 2022 a tento rok prichádza druhá fáza. To znamená, že povinnosť sa bude týkať všetkých nových automobilov, teda aj tých, ktoré boli schválené pred júlom 2022. Dôvod je ten, že automobilky mali dosť času, aby svoje staršie modely pripravili na montáž EDR – preto v súčasnosti predávané autá majú vo výbave takzvanú predprípravu na čiernu skrinku.
Nové povinné funkcie zachránia tisíce životov
Nehody v krajinách EÚ každý rok stoja približne 100 miliárd eur a tisíce ľudských životov. Preto Európsky parlament minulý rok podporil legislatívny návrh, ktorý má zaviesť deväť nových bezpečnostných systémov pre všetky osobné a nákladné automobily, ktoré boli schválené pre použitie na cestách Európskej únie.
Inzercia
Ide o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2144, ktoré bolo formálne prijaté k termínu 26. januára 2022 po tom, čo sa skončilo obdobie pripomienkovania. V rámci lehoty na dorušenie pripomienok k návrhu sa apelovalo napríklad na zabezpečenie legislatívneho rámca pre vykonávania technických prehliadok, ktoré budú kontrolovať aj stav týchto čiernych skriniek, aby boli reálne použiteľné počas celej doby používania vozidiel.
Dôležité je upozorniť na skutočnosť, že staršie automobily sú z tejto povinnosti vylúčené, pretože sa novinka bude týkať iba nových modelov.
Odhaduje sa, že vďaka tomuto balíku bezpečnostných opatrení do roku 2038 zomrie na európskych cestách 25 000 ľudí ľudí menej. Pre porovnanie, to je ako celá populácia mesta Topoľčany (údaj z r. 2016).
Nové automobily tak budú po novom obsahovať celú paletu nových povinných funkcií, ktoré podrobne uvádzame v druhej polovici tohto príspevku. Súčasťou tohto balíka sú aj takzvané čierne skrinky v autách (EDR, Event Data Recorder), tie síce nemajú potenciál niekoho preventívne ochrániť, ale pomôžu lepšie objasniť príčiny nehôd na cestách.
Čierna skrinka (EDR) si zapamätá množstvo podrobných údajov
Podľa revidovaných pravidiel EÚ (nariadenie o všeobecnej bezpečnosti) sa systém EDR má stať v polovici roka 2022 povinným pre nové typy osobných automobilov a dodávok (vozidlá kategórií M1 a N1). Anonymizované údaje z EDR sa použijú na účely výskumu a analýzy nehôd, uvádza Európska komisia na svojich webstránkach.
Proces vyhodnocovania je však stále predmetom kritiky, pretože údajne nie je zjednotený a štandardizovaný.
Aké údaje sa uložia do pamäte „čiernej skrinky“? Nedávno sme spoznali podrobný zoznam:
- rýchlosť vozidla v rozpätí 0 až 250 km/h aspoň 5 sekúnd pred zrážkou,
- stupeň otvorenia škrtiacej klapky (stlačenie plynového pedálu) do 5 sekúnd pred nárazom,
- brzdenie do 5 sekúnd pred nárazom,
- pohyby volantu do 5 sekúnd pred nárazom,
- zmeny pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas zrážky,
- stav bezpečnostných pásov (zapnuté / nezapnuté) do 1 sekundy pred zrážkou,
- otáčky motora,
- aktivácia systému ABS,
- uhol sklonu vozidla,
- prevádzka stabilizačného systému (ako ESP),
- aktivácia airbagu,
- stav polohy predných sedadiel (ak mohli ovplyvňovať rozhodnutie počítača aktivovať airbag),
- stav indikátora systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) v sekunde pred nehodou
- činnosť tempomatu 5 sekúnd pred nárazom,
- stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. systém udržiavania v jazdnom pruhu).
Na rozdiel od čiernych skriniek používaných v lietadlách teda čierne skrinky EDR v automobiloch nebudú zaznamenávať zvuk. Ich použitie teda nebude v rozpore s ochranou osobných údajov, napríklad s GDPR.
Kto to zaplatí?
Ovplyvnia tieto nové predpisy ceny áut? A do akej miery? Analýza nákladov, ktorú vykonalo Združenie distribútorov a výrobcov automobilových dielov SDCM, ukazuje, že sumy sa môžu pohybovať v rozmedzí 70 až 80 eur pri novom automobile, čo sú relatívne nízke čiastky.
Samozrejme, do celej veci budú vstupovať aj ďalšie povinné bezpečnostné funkcie a opatrenia, ktoré sa prirodzene do ceny vozidiel premietnu takisto.
Zvyšovanie cien osobných automobilov je dlhodobý trend, ktorému sa určite nevyhneme ani v blízkej budúcnosti a s ktorým sa jednoducho musíme zmieriť. Na každom živote záleží a ak takéto opatrenia zachránia tisíce až desiatky tisíc životov, nepochybne sa pár stoviek eur investovaných navyše do bezpečnosti vyplatí.
Taxíkom s ukrajinskou TEČ, zdá sa, odzvonilo. Môže za to pripravovaná novela zákona
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk