Taxíkom s ukrajinskou TEČ, zdá sa, odzvonilo. Môže za to pripravovaná novela zákona
Predložený návrh zákona z dieľne Ministerstva dopravy zakazuje taxislužbám využívať iné autá než tie, ktoré sú registrované na Slovensku.
Taxíkom s ukrajinskou TEČ tak zrejme hrozí koniec.
Čo sa ešte mení?
Vydané Text: David Hecl
Keď v roku 2022 Rusko začalo vojnu na Ukrajine, prinútilo to mnohých ľudí opustiť svoje domovy a presťahovať sa napríklad aj na Slovensko.
Mnoho z vodičov, ktorí utiekli pred vojnou začali pracovať ako vodiči taxislužieb.
Niektorí z nich dokonca využívali populárnu aplikáciu Bolt a ľudí rozvážali na vlastných autách. Tie boli, samozrejme, s ukrajinským registračným číslom.
Aktuálne je na stole novela zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov, ktorá autodopravcom a prevádzkovateľom taxislužieb zakazuje používať iné než na Slovensku registrované autá.
Len 25% prenajatých vozidiel mimo Slovenska
Zmeny sa však nedotknú len taxislužieb.
Pripravovaná novela zákona totiž vo svojom texte uvádza, že dopravný orgán môže na základe žiadosti prevádzkovateľa cestnej dopravy usadeného v Slovenskej republike povoliť používanie prenajatého vozidla evidovaného v inom členskom štáte Európskej únie.
Doba takéhoto prenájmu však nesmie presiahnuť 6 mesiacov počas jedného kalendárneho roka. Zároveň sa ukladá maximálny možný limit prenajatých vozidiel s inou, než slovenskou TEČ.
Tých má byť maximálne 25% z celkového množstva áut využívaných autodopravcom.
Ak ale prevádzkovateľ disponuje menej než štyrmi vozidlami a zároveň aspoň dvoma, môže byť maximálne jedno z nich prenajaté z iného členského štátu EÚ.
Vláda zmenila plány s elektromobilitou. Už dnes vieme, že nebudeme mať dosť nabíjačiek
Žiadne ukrajinské taxíky
Najzásadnejšia zmena sa však týka predovšetkým vodičov rôznych služieb ponúkajúcich prepravu osôb.
Pokým donedávna mali možnosť využívať na svoje podnikanie aj vozidlá s inou TEČ, než slovenskou, touto novelou sa to mení.
Konkrétne v jej bode 8 je uvedené nasledovné:
„Vozidlom taxislužby môže byť len vozidlo evidované v Slovenskej republike, ktorého evidenčné číslo je zaevidované v koncesii a registri taxislužby a ktoré spĺňa podmienky podľa osobitného predpisu.“
Pôvodné znenie paragrafu 27, ods. 17 pritom neukladalo povinnosť využívania auta so slovenským evidenčným číslom.
Európska únia chce vodičom prikázať, ako otvárať dvere na aute. Má to logické vysvetlenie
Auto si musia prihlásiť na Slovensku
V dôvodovej správe k predkladanému návrhu vláda uvádza, že Oblasť úpravy taxislužieb nie je na úrovni Európskej únie harmonizovaná.
Ak vodiči využívajúci iné vozidlá, ako tie so slovenskými TEČ, ich budú chcieť aj naďalej využívať na prepravu osôb, musia ich preevidovať.
Následne sa na ne budú vzťahovať platné legislatívne povinnosti. Reč je napríklad o absolvovaní emisnej či technickej kontroly v štátom definovaných intervaloch.
Ak k zmene evidencie nedôjde, auto bude vyradené z registru vozidiel taxislužby.
Znamená to, že ďalej už nebude môcť byť na dané úkony využívané.
Ministerstvo dopravy, ktoré je predkladateľom návrhu, v dôvodovej správe tiež uvádza, že ide o transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/738 zo 6. apríla 2022, ktorou sa mení smernica 2006/1/ES o používaní vozidiel prenajatých bez vodičov na cestnú prepravu tovaru (Ú. v. EÚ L 137, 16.5.2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/738“).
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.