Aký je rozdiel medzi Transitom a Tourneom?
Ford spravil z Transitu „niečo ako SUV“: Transit Courier je úžitkovou alternatívou k Tourneo Courier, obe nám značka ukázala naživo
Modely Tourneo Courier a Transit Courier vynikajú technikou aj bezpečnosťou, obe dostali dizajn pripomínajúci SUV.
Zverejňujeme slovenské ceny, motorizácie a ponúkané výbavy.
Vydané Text: Erik Stríž
Segment ľahkých úžitkových vozidiel je lukratívny
Podľa viacerých štúdií a predpovedí bude segment LCV bude v nasledujúcich rokoch skôr rásť, pričom najväčší rozmach predaja sa očakáva predovšetkým v USA a Číne. Európa má svoje špecifiká, predovšetkým čoraz prísnejšie legislatívne regulácie autopriemyslu, ktoré nútia zákazníkov viac zvažovať nákupy vozidiel na nasledujúce roky z dôvodu obáv o perspektívu ich použiteľnosti. Elektrické ľahké úžitkové vozidlá sú spravidla významne drahšie a síce sľubujú nižšie prevádzkové náklady, avšak ďalšie motivujúce faktory nie sú dostatočne veľké na to, aby z ekonomického hľadiska vyrovnali cenový rozdiel v porovnaní s naftovými a benzínovými verziami fakticky rovnakých automobilov.
Na druhej strane aj v Európe sledujeme všeobecne rastúci dopyt po službách, predovšetkým o e-commerce a na to viazaných doručovacích službách, ktorý prirodzene núti firemných zákazníkov kupovať nové a nové ľahké úžitkové vozidlá.
Automobilky, ktoré v danom segmente pôsobia, je to príležitosť na rast. V súčasnosti sú najväčšími výrobcami ľahkých úžitkových vozidiel General Motors (20,37%), Fiat (19,40%) a Ford (18,24%), uvádzajú celosvetové dáta od Statista za marec 2024.
Na Slovensku je situácia trochu odlišná, trhovou dvojkou je Ford. Napriek tomu, že Ford je americká spoločnosť, je spätá s Európou viac ako sto rokov. Do Európy boli prvé automobily značky privezené v roku 1903, teda v tom istom roku, v ktorom bola spoločnosť Ford Motor Company založená. Výroba sa v Európe začala v roku 1911. Dnes Ford of Europe zamestnáva 34-tisíc zamestnancov vo svojich podnikoch s plnou majetkovou účasťou a dovedna 55-tisíc ľudí, ak sa zarátajú aj podniky s účasťou iných spoločností a nekonsolidované podniky, pričom prevádzkuje až 24 výrobných závodov.
Automobilka nám pred niekoľkými týždňami naživo ukázala nové modely spadajúce pod divíziu Ford PRO. Táto skratka neznamená „professional“, ako by sa mnohí mohli mylne domnievať, ale „productivity“, ako nám objasnili predstavitelia automobilky v bratislavskej Mlynici.
Do populárneho priestoru, v ktorom sme nedávno mali možnosť prvýkrát naživo vidieť aj Rolls-Royce Spectre, Mercedes-Maybach EQS SUV či Mercedes-Benz CLE, Ford priniesol novinky z dielne Ford Pro: Ford Tourneo Custom a Transit Custom a Ford Tourneo Courier a Transit Courier.
Paletu vozidiel tejto divízie doplnili automobily Ford Tourneo Connect a Transit Connect, elektrická dodávka Ford E-Transit, ale aj pick-up Ford Ranger, ktorý medzičasom získal ocenenie Medzinárodný pick-up roka 2024.
Ford Tourneo Courier, Connect a Custom
Nezainteresovaná osoba sa môže v ponuke vozidiel od Fordu trochu strácať. Modely Tourneo aj Transit nesú prívlastky Courier, Connect a Custom, pričom zvonka môžu vzbudzovať dojem, že ide o veľmi podobné verzie vozidiel. V skutočnosti je to tak, že zatiaľ čo modely Transit sú tie úžitkové, modely Tourneo majú pridanú hodnotu v podobe vyššej výbavy a väčšieho počtu sedadiel. Tourneo Courier je päťmiestny, Tourneo Connect sedemmiestny a Tourneo Custom deväťmiestny, pričom sa vzájomne líšia aj dizajnom.
Nový Tourneo Courier, teda najmenší z modelovej rodiny, vyzerá skôr ako SUV, ktoré sa necháva vo veľkej miere inšpirovať segmentom MPV. Hranaté motívy karosérie nie sú náhodné, jednak sa starajú o imidž zvýšenej robustnosti, jednak takto využívajú vnútorný potenciál naplno. Naviac je to cítiť v priestore pre nad ramenami a v batožinovom priestore s prekvapivými rozmermi.
Model je tak určený pre aktívnych ľudí a pre rodiny s deťmi – ide o zákazníkov, ktorí dbajú na technologickú vyspelosť vozidiel, bezpečnosť a vysokú úžitkovú hodnotu, ktorú má toto auto nespornú. Výrobca tvrdí, že ide o „multifunkčné vozidlo stvorené pre dobrodružstvo a zábavu“. Napokon, špeciálny program organizácie Euro NCAP na posudzovanie bezpečnosti úžitkových vozidiel venuje osobitnú pozornosť dostupnosti systémov ADAS a model Transit Courier ako jediná dodávka dosiahol v roku 2023 to najvyššie, platinové hodnotenie.
Na Slovensku je Tourneo Courier v predaji s benzínovým motorom EcoBoost s max. výkonom 92 kW (125 k) od akciových 22 248 €, resp. vo verzii s automatickou prevodovkou od 24 048 €. Na výber sú iba dve verzie výbavy Titanium a Active, pričom druhá uvedená ponúka napríklad aj plastové lemy blatníkov kolies, predný a zadný difúzor pre off-road vzhľad, navigáciu, 17″ disky kolies z ľahkej zliatiny Agate Black, adaptívny tempomat či udržiavanie v strede pruhu. Digitálny prístrojový panel či systém SYNC 4 s 8″ dotykovým displejom s Android Auto/Apple CarPlay sú už v cene základnej verzie, ktorá stojí na 16″ diskoch kolies z ľahkej zliatiny Sparkle Silver.
Ešte tento rok sa otvoria objednávky aj na elektrický model E-Tourneo Courier.
Model sa už vyrába v modernom výrobnom závode Ford Otosan v rumunskej Craiove, kde prebieha aj výroba modelu Puma – najpredávanejšieho vozidla značky Ford v Európe.
Ford Transit Courier, Connect a Custom
Vozidlá Transit ostávajú naďalej verné svojmu charakteru vyslovene úžitkového vozidla – to znamená, že vzadu majú väčší nákladný priestor, ale v predaji je tiež dvojkabínová verzia.
Zatiaľ čo verzie Courier a Custom zdieľajú dizajn s rovnako pomenovanými verziami modelu Tourneo, verzie Connect a východiskový Transit sú dizajnovo jedinečné. To znamená, že Transit Courier vyzerá na prvý pohľad ako SUV.
Namiesto druhého radu sedadiel je vzadu obrovský nákladný priestor, ktorý je v porovnaní s predchodcom väčší až o 25 percent – takýto nárast je celkom nevídaný.
Dĺžka nákladového priestoru sa zväčšila o 181 mm na 1 802 mm, zatiaľ čo šírka nákladového priestoru medzi podbehmi sa vďaka novému zaveseniu zadných kolies so šikmými tlmičmi zväčšila na 1 220 mm. To znamená, že kompaktná dodávka teraz môže prepravovať dve europalety. Celkový objem nákladového priestoru je 2,9 m3.
Tento objem sa dá ďalej zväčšiť použitím novej otváracej priečky oddeľujúcej nákladový priestor, ktorá zákazníkom umožňuje prevážať predmety, ako sú napríklad dosky alebo rúry, dlhšie ako 2 600 mm.
Zákazníci si teraz môžu vybrať medzi modelom so štandardným užitočným zaťažením a verziou s vysokým užitočným zaťažením, ktorá je vybavená dvojitými pružinami, aby zvládla maximálne celkové užitočné zaťaženie až 854 kg – čo je v porovnaní s predchádzajúcim modelom o vyše 45 percent viac. Maximálna hmotnosť ťahaného prívesu pre všetky varianty je 1 100 kg.
V ponuke sú aj štýly karosérie s dvojitou kabínou v dodávke na prepravu posádky a jej vybavenia. Dodávka s dvojitou kabínou je vybavená trojmiestnym druhým radom sedadiel, ktoré sú delené v pomere 60/40 a dajú sa sklopiť a prevrátiť; pri zdvihnutých zadných sedadlách je v nákladovom priestore miesto aj na prepravu europaliet. Výsuvné okná v druhom rade sedadiel a presklené dvere nákladového priestoru sú štandardnou výbavou; na želanie je možné dokúpiť bočné presklenie.
Nový Ford Transit Courier je v predaji s rovnakým benzínovým motorom ako Tourneo Courier, pričom na výber je aj 1,5-litrový naftový motor EcoBlue s výkonom 74 kW(100 koní). Tento motor je k dispozícii v dodávke Transit Courier aj v modeloch s dvojitou kabínou a je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Na Slovensku je model v predaji v jedinom stupni výbavy Trend s cenami od 17 190 €, s automatickou prevodovkou od 18 790 € a v nafte od 19 390 €. Od týchto cien práve predajcovia odpočítajú bonus vo výške 1000 €.
Výroba modelov s benzínovým a naftovým motorom už prebieha v závode Ford Otosan v rumunskej Craiove. Knihy objednávok na elektrický model E-Transit Courier sa otvoria neskôr v roku 2024.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk