Nový model

Nový sedan značky Kia s prevodovkou IVT a 10-ročnou zárukou: Takto sme si predstavovali futuristické autá pred 30 rokmi!

Nový globálny model značky Kia debutoval na newyorskom autosalóne a okamžite sa stal centrom pozornosti všetkých motoristických médií.

Kia K4 môže byť predobrazom budúcich modelov značky dostupných v Európe, teda aj na Slovensku.
Vydané  Text: 

O tom, že juhokórejská automobilka Kia pripravuje celkom nový model K4, sme informovali v polovici marca. Avizovali sme, že nový sedan bude mať klasickú siluetu, ale veľmi moderný dizajn.

Podľa niektorých malo ísť o predzvesť dizajnu novej generácie modelov Ceed, pretože K4 je nástupcom modelu K3 – a ten sa na iných trhoch predáva aj pod názvami Cerato či Forte, čo je zasa sedanová alternatíva k nášmu európskemu modelu Ceed.

Divoká špekulácia alebo uvažovanie správnym smerom?

Inzercia

Inzercia

Na prelome marca a apríla sme sa o modeli Kia K4 dozvedeli podrobnosti, vrátane toho, že sa bude predávať na severoamerických trhoch a že ide o naozaj veľký sedan.

A tiež to, že nejde o alternatívu k európskemu Ceedu, čím nádeje európskeho zákazníka ale celkom nezhasli. Model K4 definuje dizajnový jazyk „Opposites United“, ktorý sa automobilka rozhodla využívať globálne, a tak je celkom možné, že nový Ceed skutočne adaptuje tie nádherné moderné svetlá a ostrejšie motívy známe z veľkého elektromobilu KIA EV9.

Nová Kia K4 (2025)

Kia K4 je v tlačovej správe opisovaná ako sedan, avšak vyhotovenie zadných partií svedčí o tom, že my by sme ju považovali skôr za fastback, liftback. Zadné dvere sú rozmerné a spoločne so zadnou kapotou sa dvíha aj zadné sklo, čo v spojení s tvarom zadných partií vytvára akýsi karosársky kompromis: vyzerá ako sedan, priestorovo zodpovedá skôr menšiemu kombi. Ako nová Škoda Octavia.

Kia K4 má celkovú dĺžku až 4,7 metra. Pre porovnanie, európska Kia Ceed Sportswagon (kombi), ktorá sa na Slovensku predáva od 19 990 €, je dlhá presne 4,6 metra, zatiaľ čo prémiová verzia ProCeed (od 27 090 €) má dĺžku 4 605 mm.

Šírka modelu K4 dosahuje 1,85 metra, čo z neho robí najširší automobil v kompaktnom segmente. Jedným z dôvodov na vysoké sebavedomie automobilky v kontexte tohto modelu je aj to, že mu už v sériovej výbave verzie GT-Line dopriala zadné zavesenie multi-link, teda viacprvkovú nápravu.

Dĺžke a šírke zodpovedá aj zvlášť veľkorysý vnútorný priestor pre pasažierov, ako zmieňuje automobilka, čo znamená takmer jeden meter priestoru pre kolená zadných pasažierov a takmer rovnako vysoký interiér v zadnej časti pre hornú časť tela.

Za druhým radom sedadiel je potom celkom veľký priestor pre batožinu, a to s využiteľným objemom 413 litrov po hornú hranu zadných sedadiel. Pre porovnanie, Kia Ceed Sportswagon dosahuje 625 litrov a ProCeed 594 litrov.

Rozumne navrhnutý interiér

Veľkým lákadlom na zákazníkov majú byť nielen priestorové pomery v interiéri, ale tiež jeho materiálové, estetické a funkčné vyhotovenie. Podľa značky Kia ide o interiér, ktorý zdvíha latku kvality celého segmentu.

Pohľad na zverejnené fotografie svedčia o tom, že Kia upustila od snahy drasticky minimalizovať pracovný priestor vodiča, namiesto toho zmysluplne a celkom racionálne ponecháva na stredovej konzole početné mechanické tlačidlá a prepínače, a to aj na volante. Senzorové a na jemný dotyk reagujúce tlačidlá sú síce pekné, ale to, čo vidíme v novej Kia K4, považujeme za podstatne praktickejšie a ergonomicky vhodnejšie.

A čo viac, klasická je aj páka prevodovky, o ktorú si vodič môže pohodlne oprieť dlaň. Mimochodom, nejde o konvenčnú automatickú prevodovku, ale o tú s názvom IVT – táto „inteligentne variabilná prevodovka“ (intelligently variable transmission) je podľa všetkého dômyselnejšie navrhnutou variátorovou prevodovkou, ktorá sa stará o využívanie potenciálu benzínového dvojlitrového motora s max. výkonom 147 koní. Vyšší variant motorizácie zahŕňa 1,6-litrový benzínový motor s max. výkonom už 190 koní a kombinovaný je už s tradičnou 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Napriek klasickému motívu interiéru je tento automobil výkladnou skriňou technológií autopriemyslu.

Nachádzame tu veľký obrazový panel pozostávajúci z dvoch veľkých displejov, pričom zobrazovaná grafika infotainmentu a prístrojového panela je viditeľne odlišná od toho, čo nám Kia ponúka doteraz. Podpora bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay je štandardom vo všetkých stupňoch výbav.

Ponuka asistenčných systémov Kia ADAS zahŕňa balík funkcií, ktoré môžeme považovať za krok pred autonómnym riadením. Auto sa stará o bezpečnosť posádky preventívne a vie jazdiť čiastočne samočinne – naďalej s plnou účasťou a pozornosťou vodiča.

Hodnotou súčasťou tejto bezpečnostnej výbavy sú funkcia Surround-View Monitor (SVM), ktorá poskytuje panoramatický 360-stupňový monitoring vozidla počas parkovania, a funkcia samočinného vyparkovania vozidla vďaka tomu, že si pamätá posledné desiatky metrov pred posledným zaparkovaním.

Ďalšou dôležitou funkciou, podľa všetkého príplatkovou, je podpora digitálneho kľúča Digital Key 2.0. Digitálny kľúč je plnohodnotnou alternatívou k štandardnému diaľkovému kľúču, pričom ho majiteľ môže zdieľať s viacerými osobami. Vôbec konektivita s mobilnými telefónmi je považovaná za vyspelú, pretože umožňuje ovládať niektoré funkcie vozidla prostredníctvom služieb Kia Access a Kia Connect Store.

Cena a dostupnosť

Nová Kia K4 sa bude predávať iba v Spojených štátoch, pričom prvé kusy budú na showroomoch v druhej polovici tohto roka. Zaujímavosťou je, že severoamerická Kia poskytuje na vozidlo záruku až 10 rokov alebo 100-tisíc míľ, čo zodpovedá 160-tisíc kilometrom.

Pre porovnanie, v Európe Kia ponúka štandardnú záruku až na 7 rokov / 150 000 km (do 3 rokov neobmedzená, od 4 rokov 150 000 km). Táto záruka je bezplatná a prenosná na ďalších vlastníkov za predpokladu, že vozidlo je pravidelne udržiavané podľa servisného plánu. Platí vo všetkých členských štátoch EÚ (ako aj v Nórsku, Švajčiarsku, na Islande a Gibraltári), podlieha miestnym zmluvným podmienkam.

K tomu je aj u nás v platnosti 5-ročná záruka na lak a 12-ročná záruka na prehrdzavenie a 7-ročná aktualizácia máp v cene vozidla.

TEST Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24: V jednoduchosti je sila a cena hrá prím

PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia