Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.
Vydané Text: Erik Stríž
Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse sa vyslovil proti zvyšovaniu ciel na čínske elektromobily dovážané do Európy, pričom hrozbu pre európsky automobilový priemysel označil za „prehnanú“.
Zipse je ďalším vysoko postaveným predstaviteľom automobilky, ktorý varoval pred budovaním väčších obchodných bariér a riadi sa podobnými vyhláseniami svojich konkurentov z Mercedes-Benz a Volkswagen Group.
„Európsky automobilový priemysel, pokiaľ ide o BMW Group , nie je masívne poškodený dovozom čínskych automobilov, ani nie je v záujme EÚ ďalej zavádzať colné sadzby na tieto produkty,“ povedal Zipse novinárom na poslednej výročnej konferencii spoločnosti.
Strach, že by Čína mohla vážne narušiť európsky predaj áut, považuje Zipse za prehnaný.
„Nikto nemôže len tak prísť na trh tak veľký ako Európa a len tak ho prevziať,“ povedal.
Pravdepodobnosť, že Európska únia zvýši 10-percentné clo na čínske elektromobily, však výrazne vzrástla po tom, čo Európska komisia začiatkom marca uviedla, že má dôkazy, že Čína po vyšetrovaní poskytuje výrobcom elektromobilov v krajine nespravodlivé dotácie. Téme sme sa venovali v samostatnom príspevku.
BMW v minulom roku vykázalo 32 percent svojich predajov vozidiel v Číne, čo predstavuje 824 832 kusov vozidiel. Čína je pre BMW najväčším trhom.
Ako to vidia ďalší riaditelia automobiliek?
Najmä nemecké automobilky sa obávajú, že akékoľvek zvýšenie ciel zo strany EÚ by malo za následok odvetné opatrenia zo strany Číny, či už vo forme zvýšenia ciel alebo negatívnejších reakcií zákazníkov na ich produkty.
Generálny riaditeľ Mercedesu Ola Kallenius zašiel nedávno ešte ďalej, keď povedal, že clá na čínske elektromobily by sa mali znížiť.
„Nezvyšujte clá. Som proti, myslím si, že choďte naopak: vezmite clá, ktoré máme, a znížte ich,“ povedal v marci pre Financial Times.
Generálny riaditeľ VW Group Oliver Blume medzitým povedal, že je znepokojený prechodom k protekcionizmu v Európe aj v USA
„Bojujeme za voľný a spravodlivý obchod na celom svete a hovoríme aj s našou vládou,“ povedal Blume investorom na nedávnom stretnutí o výsledkoch spoločnosti v marci.
Hrozba čínskeho dovozu lacných elektromobilov však bude mať väčší vplyv na objemové značky.
Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo nedávno napísal o „nápore“ čínskych elektrických vozidiel do Európy v otvorenom liste pre EÚ.
De Meo uviedol, že kompakt vyrobený v Číne má v porovnaní s ekvivalentným európskym modelom nákladovú výhodu medzi 6 000 a 7 000 € – približne 25 percent z celkovej ceny!
De Meo tiež citoval správu univerzity Polytechnique, ktorá podrobne opisuje obrovské dotácie, ktoré Čína vyplácala domácim automobilkám, ako aj poukázala na nižšie energetické a mzdové náklady, ktoré znášajú čínske automobilky v porovnaní s tými v Európe.
Povedal však, že Európa bude musieť „riadiť“ vzťahy s Čínou. „Úplné zatvorenie dverí pred nimi by bola najhoršia možná reakcia,“ povedal.
Automobilový priemysel v Európe je hybnou silou ekonomiky celého kontinentu. Zamestnáva 13 miliónov ľudí, predstavuje 8 % priemyselnej výroby a tretinu európskych investícií.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk