Superluxusné elektromobily
Bentley svoj prvý elektromobil odkladá a odsúva svoje ciele. Medzitým nám Rolls-Royce ukázal Spectre v Bratislave
Výroba luxusného elektromobilu je náročnejšou úlohou, ako sa môže zdať.
Bonitní klienti sa tak budú naďalej pozerať skôr po Rolls-Royce Spectre alebo Mercedes-Maybach EQS.
Vydané Text: Erik Stríž
Britská automobilka Bentley odkladá uvedenie svojho prvého elektromobilu na batérie a odkladá aj svoj cieľ stať sa plne elektrickou automobilkou už do roku 2030. Luxusná jednotka koncernu Volkswagen však uviedla, že je stále „oddaná svojej stratégii prechodu na výlučne elektrický pohon“.
Namiesto toho, aby Bentley uviedlo svoj prvý elektromobil, sa sústredilo na plug-in hybridné verzie svojich modelov.
Bentley pôvodne plánovalo uviesť na trh svoje prvé batériou poháňané vozidlo už v roku 2025. Následne mala značka predstaviť až štyri ďalšie plne elektrické autá s odstupom jedného roka. Cieľ bol pomerne prísny: do roku 2030 mať v portfóliu už iba nové elektrické automobily.
Inzercia
Strategický plán Beyond 100 bol však odsunutý a Briti sa zamerajú skôr na plug-in hybridné modely.
„Kvôli oneskoreniu prvého BEV a kvôli všetkým zmenám okolo nás investujeme viac do hybridov,“ povedal generálny riaditeľ Bentley Adrian Hallmark novinárom počas tlačového brífingu o finančných výsledkoch značky za rok 2023. V praxi to znamená, že Bentley sa vracia k svojim pôvodným plánom z roku 2020, že do roku 2026 transformuje všetky svoje modely so spaľovacím motorom na plug-in hybridný pohon.
Zdá sa, že toto je celkom zmysluplná stratégia, keďže podľa Hallmarka automobilka v uplynulom období zaznamenala väčší dopyt práve po PHEV pohonoch.
Bentley má podľa nových správ predstaviť svoj prvý plne elektrický automobil v roku 2026 (teda iba s jednoročným oneskorením), pričom dodávky zákazníkom začnú v roku 2027.
Oneskorenie je spôsobené technickými problémami spojenými so softvérovými výzvami a ďalšími záležitosťami súvisiacimi s batériou a podvozkovou platformou. Bentley uviedlo, že potrebuje dostatočnú hustotu batérie, aby dosiahol dojazd 600 km.
Spoločnosť už predáva plug-in verzie svojho sedanu Flying Spur a SUV Bentayga a počas tohto leta sa do sortimentu zaradia Continental GT kupé a modernizovaný Flying Spur. Bentayga si ponechá súčasnú ponuku motorov do roku 2026, kedy prejde výlučne na plug-in hybridný pohon.
Oba modely budú kombinovať benzínový motor V8 s elektrickou hnacou sústavou. Aktuálny Flying Spur plug-in hybrid používa motor V6, teda čoskoro dostane upgrade.
„Očakávali sme pokles hybridov v rokoch 2028, 2029 a 2030, ale teraz očakávame, že by to mohlo skutočne rásť a pokračovať,“ povedal Hallmark. „Dáva nám to viac príležitostí a poisťuje nás to proti pomalšiemu zavádzaniu BEV.“
Hallmark zároveň potvrdil, že Bentley bude teraz pokračovať v predaji plug-in hybridov aj v nasledujúcom desaťročí. Ak v rokoch 2026 až 2027 vložíme značné investície do hybridu, musíme ich udržať do roku 2031 alebo 2032, aby sme získali amortizáciu investície, ktorú sme vložili, povedal na mediálnom brífingu.
Prvý elektromobil odkladá aj Aston Martin
Rozhodnutie Bentley odložiť svoj elektromobil nasleduje po februárových správach, že konkurenčná britská luxusná značka Aston Martin tiež odložila spustenie svojho prvého elektrické vozidla o rok – zhodne na 2026.
Predseda predstavenstva Aston Martin Lawrence Stroll povedal, že existuje „oveľa väčší dopyt“ práve po plug-in hybridných vozidlách.
Mercedes-Maybach EQS SUV alebo hyperluxusný Rolls-Royce Spectre
Keď si dnes bonitní zákazníci chcú zadovážiť superluxusný automobil na elektrický pohon, majú na výber aj z modelov Mercedes-Maybach a tiež zo spektakulárneho Rolls-Royce Spectre.
Zhodou okolností sa obe vozidlá na Slovensku predstavili v priestoroch bratislavskej Mlynice.
Rolls-Royce Spectre je už dnes mimoriadne úspešným projektom. Pre Rolls-Royce ide o začiatok novej éry a prvým krokom v transformácii na čisto elektrickú automobilku. Briti ostávajú verní stratégii stať sa plne elektrickými už v roku 2030, teda päť rokov pred plánovaným zavedením európskych regulácií autopriemyslu, ktoré elektrický profil automobiliek fakticky vynucujú.
Rolls-Royce akceptoval tieto nové opatrenia Európskej únie ako výzvu a už dnes má model Spectre vypredaný minimálne do polovice budúceho roka. Má sa za to, že ide o najdrahší sériovo vyrábaný elektromobil na svete. Označenie sériovo vyrábaný je však v prípade Rolls-Royce otázne, keďže všetky vozidlá sa vyrábajú z veľkej časti ručne a na objednávku v rámci programu individualizácie Bespoke.
Spectre na dĺžku meria až 5 475 mm, na šírku 2 017 mm a karoséria typu kupé s opačne sa otvárajúcimi dverami stojí na veľkorysom rázvore 3 210 mm. Napriek tomu je na zadných sedadlách pomerne málo priestoru – nepochybne pre veľmi dlhú prednú kapotu. Batožinový priestor 380 litrov je pre potreby zákazníkov viac ako dostatočný.
Dvojmotorový pohon dokáže vygenerovať maximálny výkon 430 kW (585 koní) a krútiaci moment 900 Nm, pričom vozidlo s celkovou hmotnosťou 2,9 tony vystrelí na rýchlosť 100 km/h za 4,5 sekundy.
Ako nám počas prezentácie prezradil Philip Harnett, vedúci vývoja a budúcich produktov v Rolls-Royce Motor Cars, ani model Spectre neponúkne jazdné režimy, ale ako vôbec prvý Rolls-Royce obsahuje režim ovládania zodpovedajúci funkcii one pedal drive. V tomto režime je spomaľovanie kvôli rekuperácii energie tak výrazné, že umožňuje jazdu s použitím iba akceleračného pedála. Ak je táto funkcia vypnutá, má automobil typický Rolls-Royce prejav, teda dlhú zotrvačnosť po uvoľnení plynového pedála.
Vďaka lítiovo-iónovému trakčnému akumulátoru v podlahe s kapacitou 102 kWh (hmotnosť je až 700 kilogramov) dokáže Spectre podľa metodiky WLTP prejsť na jedno nabitie 530 kilometrov. V mestskom prostredí je to ešte viac. Dlhý dojazd však podľa našich rozhovorov s predstaviteľmi značky nie je tým hlavným, čo ich zákazníkov zaujíma.
Na prekonávanie zvlášť dlhých vzdialeností totiž majú iné luxusné automobily, napríklad Rolls-Royce Ghost vo unikátnej limitovanej edícii Amber Roads, ktorý sme mali príležitosť týždeň pred slovenskou premiérou Spectre vyskúšať na slovenských cestách.
Z modelu Ghost sála luxus, prestíž a pravá aristokracia, o naše skúsenosti s týmto vozidlom sa podelíme v reportáži už o niekoľko dní.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk