Vieme prví

Audi práve odhalilo prelomové SUV Q6 e-tron s bankovým nabíjaním a platformou PPE. Zverejňujeme podrobnosti aj ceny

Nové AUDI Q6 e-tron ukazuje úplne nový dizajnový jazyk značky a je jej historicky prvým vozidlom na novej platforme PPE.

Vorsprung durch Technik platí aj v roku 2024: Q6 e-tron má ponúknuť celkom nový digitálny zážitok.
Vydané  Text: 

Modelový rad Q6 e-tron je prvý plne elektrický modelový rad vyrábaný v závode v Ingolstadte. Pre automobilku ide o významný model, pretože v sebe kombinuje to, čomu sa dnes pripisuje mimoriadna dôležitosť: karosériu SUV, moderný elektrický pohon a mimoriadny zážitok v interiéri.

Silnou stránkou nového Audi Q6 e-tron má byť tiež platforma PPE, ktorú Audi vyvíjalo spoločne s Porsche. Očakávania boli obrovské aj preto, že sa odhalenie modelu posúvalo na neskôr. A už je tu, spoznajte nové Audi Q6 e-tron s Autovinami.

Nový dizajn Audi

Audi Q6 e-tron je zaradené do prémiového segmentu strednej triedy a s dĺžkou 4 771 mm, šírkou 1 993 mm a výškou 1 648 mm.

Inzercia

Inzercia

Už na prvý pohľad je celkom zrejmé, že Audi sa modelom Q6 e-tron vydalo na novú cestu dizajnu. Zachováva typickú veľkú masku chladiča, ktorá však bola pre potreby elektromobility pozmenená. Je bohato štruktúrovaná a členená, logo v nej nie je ploché, ale parádne 3D a predná časť vozidla obsahuje pôsobivo tvarovaný nárazník s početnými aerodynamickými prvkami. Veríme, že sú nielen na oko, ale aj funkčné.

Aj pohľad na profil vozidla prezrádza, že sa Audi vydáva novými smermi.

Namiesto tvrdých brutalistických línií sú teraz skôr elegantne a svalnaté, pričom sa neboja oblejších motívov. Výrazná línia prechádzajúca od zadných svetiel k zadným dverám zdôrazňuje hornú časť „quattro blisters“ – obrysov karosérie, na ktorých sa opierajú jemne sklonené D- stĺpiky . Tieto „quattro blisters“ sú základným prvkom dizajnu Audi DNA. Audi tento ústredný dizajnový princíp nazýva „zviditeľnenie techniky“.

Technologicky orientovaného zákazníka oslovia nové svetlomety, ktoré majú stále klasický automobilový tvar, napriek tomu obsahujú špičkovú techniku. S prvým aktívnym digitálnym svetelným podpisom na svete toto elektrické SUV otvára akúsi novú éru, v ktorej už nebudú statické ani len svetlá. Vpredu sa aktívny digitálny svetelný podpis vytvára interakciou algoritmu s dvanástimi segmentmi, ktoré sa stmievajú hore a dole.

V zadnej časti sa na tento účel používajú všetky digitálne segmenty OLED. V prípade druhej generácie digitálnych zadných OLED svetiel šesť panelov OLED s celkovým počtom 360 segmentov generuje každých desať milisekúnd nový obraz pomocou špeciálne vyvinutého algoritmu.

Dokonca dokážu po prvýkrát cielene komunikovať s okolím vozidla (Car- to- X). Audi posunulo na novú úroveň aj bezpečnostné funkcie. Systém detekcie priblíženia známy už z iných modelov Audi bol v novom Q6 e-tron rozšírený o komunikačné svetlo. Upozorňuje ostatných účastníkov cestnej premávky na miesta nehody a poruchy.

Okrem bežnej grafiky zadných svetiel komunikačné svetlo v kritických jazdných alebo dopravných situáciách zobrazuje špecifický statický podpis zadného svetla s integrovanými výstražnými symbolmi v digitálnom kombinovanom zadnom svetle OLED.

Platforma PPE a elektrická architektúra E3

Názov E3 znamená End-to-End Electronic Architecture a ide o elektronickú architektúru, ktorá sa stará o výpočtový výkon auta. Tvorí ju 5 vysokovýkonných počítačov HCP ((High-Performance Computing Platform). HCP), ktoré riadia všetky funkcie vozidla – od infotainmentu a jazdných funkcií až po poloautomatickú jazdu v neskorších vývojových štádiách. Je to doteraz najvýkonnejšia elektronická architektúra z hľadiska výpočtového výkonu.

Pre Audi je využitie flexibilnej platformy PPE (Premium Platform Electric), ktorá bola vyvinutá spoločne s Porsche, strategickým projektom.

Umožní budúcim vozidlám využívať potenciál elektropohonu naplno. Platforma využíva 800-voltovú elektrickú sieť, v prípade modelu Q6 e-tron má podvozok rázvor veľmi solídnych 2 899 mm a zaujímavosťou je, že v interiéri nie je stredový tunel.

Vďaka 800-voltovej technológii a maximálnemu nabíjaciemu výkonu závratných 270 kW sa dá Q6 e-tron na vhodnej nabíjacej stanici (High Power Charging, HPC)  nabiť rýchlosťou až 255 km za desať minút. Stav nabitia sa zvýši z desiatich na 80 percent za približne 21 minút.

Kľúčovým prvkom tohto pôsobivého výkonu nabíjania je  prediktívny tepelný manažment. Vozidlo vybavené funkciou Plug & Charge sa po pripojení nabíjacieho kábla samo autorizuje na kompatibilných nabíjacích staniciach a začne proces nabíjania – nie je teda potrebné používať na autorizáciu nabíjania mobil, čip alebo kartu.

Obvorský head-up displej rozširuje už aj tak monštruózny digitálny zážitok z interiéru.

Bankové nabíjanie

Ak nabíjacia stanica pracuje s technológiou 400- voltov, Audi Q6 e-tron môže po prvýkrát umožniť bankové nabíjanie. Batéria s napätím 800- voltov sa automaticky rozdelí na dve batérie s rovnakým napätím, ktoré sa potom môžu nabíjať paralelne s výkonom až 135 kW!

V závislosti od stavu nabitia sa obe polovice batérie najprv vyrovnajú a potom sa nabíjajú súčasne. Nabíjanie striedavým prúdom s výkonom až 11 kW je možné so štandardnými domácimi nabíjačkami.

Dôležitým prvkom pri zvyšovaní účinnosti, a tým aj dojazdu Audi Q6 e-tron je pokročilý systém rekuperácie. Tento systém dokáže zvládnuť približne 95 percent všetkých každodenných brzdných procesov. Audi Q6 e-tron rekuperuje s výkonom až 220 kW.

Takzvaná digitálna scéna, ktorú tvorí panoramatický MMI displej Audi a displej MMI pre spolujazdca, je kľúčovým prvkom interiéru. Voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI má zakrivený dizajn a technológiu OLED a pozostáva z 11,9-palcového virtuálneho kokpitu Audi a 14,5-palcového dotykového displeja MMI

Nadpriemerný dojazd a výkon hodný športového SUV

Lítium-iónový trakčný akumulátor pozostávajúca z 12 modulov a 180 prizmatických článkov s celkovou kapacitou 100 kWh (94,9 netto) – táto kapacita sa dokáže spoločne s energetickým manažmentom novej generácie dosahovať dojazd až 625 km.

Systémový výkon elektrického pohonu Audi Q6 e-tron je 285 kW pri kombinovanej spotrebe energie 19,4-17,0 kWh/100 km.

Výkonnostná verzia SQ6 e-tron ponúkne so príplatkovou extra funkciou systémový výkon až 380 kW, a to pri, na prekvapenie, nižšej spotrebe energie: 18,4-17,5 kWh/100 km.

Batožinový priestor ponúka 526 litrov úložného priestoru. Ak sa sklopí lavica zadných sedadiel, úložný priestor sa zväčší až na 1 529 litrov. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť samostatne (40:20:40). Ďalších 64 litrov úložného priestoru je k dispozícii v „prednom kufri“ pod kapotou – je to vhodné miesto napríklad na uloženie menších cestovných tašiek.

Pri uvedení na trh budú k dispozícii dva modelové varianty s pohonom všetkých kolies, po ktorých budú – v závislosti od trhu – nasledovať mimoriadne efektívne modely s pohonom zadných kolies zamerané na dojazd, ktoré budú zároveň znamenať vstup do radu Q6 e-tron. Q6 e-tron quattro zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.

SQ 6 e-tron potrebuje len 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidiel je 210, resp. 230 km/h. Dva modely s pohonom zadných kolies budú nasledovať neskôr – v závislosti od trhu.

Športový verzia SQ6 e-tron ponúkne viac výkonu aj agresívnejší imidž

Cena a dostupnosť

Audi Q6 e- tron quattro a SQ6 e- tron sa budú dať objednať od marca 2024 za cenu 75 560 a 94 270 eur a zákazníkom budú dodané v lete 2024.

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

AUDI Q8 SUV: Stroj na zážitky ako stvorený na nočné jazdy. Ako fungujú matrixové svetlá či nočné videnie?

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia