Malý lacný elektromobil
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Malé lacné elektromobily predsa len majú zmysel. Automobilky Dacia, Renault, Citroën a Škoda už predstavili nové lacné modely, VW ich však môže pomyslene položiť na lopatky.
Dáva si však na čas, otvorene hovorí o príchode až o tri roky.
Vydané Text: Erik Stríž
Automobilový priemysel dnes prechádza pravdepodobne najväčšou transformáciou vo svojej histórii.
Môže za to dynamika spotrebiteľského správania a preferencií, ale predovšetkým nastupujúce legislatívne regulácie, ktoré preferujú elektrický pohon osobných automobilov.
Pod ťarchou prichádzajúcich čoraz prísnejších regulácií nielen európskeho trhu tak automobiloví výrobcovia musia nachádzať nielen nové zdroje príjmov, čo niektoré automobilky využili ako príležitosť vytvoriť si nové strategické plány.
Spoločnosti ako Hyundai, Kia, ale aj BMW či Mercedes-Benz už rozšírili svoje portfólio o ponuky predplateného softvéru, vlastného financovania, služieb mobility alebo akvizovali spoločností zaoberajúce sa vývojom robotov.
Významným hráčom naďalej zostáva a na tejto pozícii aj zotrvá Volkswagen.
Bojuje s rastúcou konkurenciou na poli elektromobility, ale už dnes ponúka pozoruhodnú paletu plne elektrických automobilov vyššej kvality. Modely ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 a ID.Buzz sú stále iba začiatkom modelovej ofenzívy.
Modely rodiny ID. sa stali synonymom európskej elektromobility aj napriek tomu, že z pohľadu predajcov sa najlepšie vedie americkej značke Tesla, čínskemu koncernu BYD, ale aj rumunskej Dacii vďaka jej lacnému elektromobilu Spring.
Malé elektromobily predsa len dávajú zmysel
Hoci sa ešte nedávno otvorene hovorilo tom, že malé elektromobily nedávajú ekonomický zmysel, vývoj v uplynulom období to nepotvrdil.
Práve segment malých a lacných elektromobilov sa ukazuje ako celkom kľúčový.
Preto automobilka Renault uvádza na trhy retro elektromobil Renault 5, Dacia Spring prichádza s výrazným novým vzhľadom a francúzska značka Citroën iba nedávno odhalila nový lacný elektromobil e-C3.
Všetky majú spoločného menovateľa, ktorý je základná cena 25-tisíc eur alebo menej.
Ešte pred zopár rokmi by to bola byť cena luxusne vybaveného sedanu, lenže globálny vplyv na ceny automobilov a všeobecne drahšia elektromobilita posunuli naše štandardy vyššie.
Volkswagen mieni tejto trojici a budúcim ešte menším vozidlám konkurovať novým lacným modelom, ktorý zatiaľ médiá prezentujú ako VW ID.1. S najväčšou pravdepodobnosťou sa tak bude volať aj oficiálne.
Náhrada za populárny e-Up!
Model ID.1 bude náhradou za odchádzajúci plne elektrický miniautomobil VW e-Up!, ktorý vznikol z verzie Up! so spaľovacím motorom.
Ide o ekvivalent modelu Škoda Citigo-e IV za necelých 18-tisíc eur, ktorý zaznamenal skvelý obchodný úspech.
Nový Volkswagen ID.1 má byť v porovnaní s takým Citroënom ë-C3 a Renaultom 5 ešte lacnejší, a to podstatne.
Podľa Thomasa Schäfera, generálneho riaditeľa značky Volkswagen, by cena tohto malého lacného elektromobilu mala podliezť 20-tisíc eur.
Má ísť o najlacnejšie nové auto automobilky, ak uvažujeme nad elektromobilmi.
Volkswagen by takto agresívnou cenovou politikou postavil vážneho konkurenta pre Daciu Spring.
Nateraz to vyzerá tak, že by mal Volkswagen navrch, pretože aj do budgetového vozidla by bol schopný vložiť viac koncernových technológií, a tak by sa mohol ľahko stať značkou s najpredávanejším elektromobilom v Európe.
Ako informuje denník Automotive News Europe, Volkswagen má dnes vytipované až štyri projekty, ktoré neskôr dospejú až do modelu VW ID.1.
Prekvapivé je, VW by mohol spolupracovať s konkurenčnou automobilkou, ako je Renault, aby sa podelil o náklady na vývoj. Alternatívou je, že by začal zdieľať náklady so svojou značkou Škoda, uvádza zmienený denník.
Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo na februárovom autosalóne v Ženeve uviedol, že francúzska automobilka rokuje s VW o partnerstve na batériovom elektrickom miniaute pre Európu. Renault plánuje uviesť na trh nové plne elektrické Twingo už v roku 2026 s cieľovou cenou pod 20 000 eur.
Finančný riaditeľ koncernu VW Arno Antlitz minulú stredu na výročnej tlačovej konferencii koncernu potvrdil, že automobilka zvažuje možnosť spolupráce s cieľom dosiahnuť väčšie úspory, pričom však Renault nespomína ako potenciálneho partnera.
Napokon, VW a Škoda tiež pracujú na pláne lokalizácie malého elektromobilu v Indii.
Kedy príde ID.1 na trh?
Schäfer v rozhovore ďalej uviedol, že cieľovým dátumom pre uvedenie modelu ID.1 na trh je rok 2027.
Značka chce najskôr uviesť na trh produkčnú verziu konceptu ID.2all, čo je elektromobil veľkosti modelu Polo, ktorý bude začínať na cene 25 000 eur.
VW už predtým uviedol, že ID.2all bude na trhy uvedený v roku 2025, no značka odkladá začiatok predaja, pretože nové miernejšie pravidlá Euro 7 proti znečisťovaniu životného prostredia znamenajú, že menšie autá so spaľovacími motormi sa budú môcť predávať dlhšie, ako sa očakávalo.
ID.1 a ID.2 patria medzi 11 nových plne elektrických modelov, ktoré značka VW uvedie na trh do roku 2027. Patrí medzi ne automobil strednej triedy ID.7, verzia minivanu ID.Buzz s dlhým rázvorom a dva modely vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Xpeng pre čínsky trh.
Ideálne za malý mesačný poplatok
Volkswagen už dnes ponúka služby vlastného značkového financovania, u nás známeho Volkswagen Financial Services. Prostredníctvom tohto financovania je koncern schopný ponúknuť zákazníkom zabezpečenie nákupu vozidiel pod vlastnou strechou, a tvoriť tak ďalšie výnosy.
Neustále rozširovanie sortimentu služieb je pre automobilky strategickou záležitosťou, a tak sa predpokladá, že pre cenovo dostupný model VW ID.1 budú k dispozícii nielen produkty značkového financovania, ale aj služby dlhodobého a krátkodobého prenájmu.
Dlhodobý prenájom lacného elektromobilu VW ID.1 by tak mohol v praxi znamenať, že si k nemu nájde cestu podstatne viac zákazníkov, než len tých, ktorí uvažujú nad tradičným vlastníctvom a splácaním.
Poplatok za mesačný prenájom by sa tak mali pohybovať v stovkách eur, v ideálnom prípade dokonca pod 300 eur.
V takomto prípade by už koncept tradičného vlastníctva automobilu dostal vážne trhliny, keďže z finančného hľadiska by bolo jednoznačne výhodnejšie elektromobil iba prenajímať.
Pri týchto formách nadobudnutia vozidla býva výhodou aj to, že zákazník-motorista nerieši servis vozidla, poistenia a dokonca ani také prezúvanie, keďže tieto zodpovednosti na seba preberá spoločnosť poskytujúca prenájom a náklady jednoducho zhŕňa do mesačnej faktúry.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk