Dopravná poradňa
Absurdná križovatka v Bratislave: Ktoré z áut má teda prednosť?! Ideálna križovatka pre podvodníkov s nehodami
Križovatka v Podunajských Biskupiciach je miestom častých nedorozumení pre svoju nejednoznačnosť.
Náročná orientácia zúčastnených je receptom na to, aby dochádzalo k nehodám.
Vydané Text: Redakcia (s)
Motoristi, ktorí touto križovatkou v hlavnom meste prechádzajú každý deň, už poznajú tamojšiu organizáciu dopravy a vedia sa v nej dobre zorientovať.
Kto ju však dobre nepozná alebo cez ňu prechádza prvýkrát, môže naraziť – obrazne i fakticky.
Križovatka ulíc Dvojkrížna a Orenburská by mohla byť celkom konvenčnou križovatkou, ktorú však v tomto prípade komplikuje zjednosmernenie jednej z ciest, priechod pre chodcov a cyklistov a k tomu autobusová zastávka.
V minulosti bola táto križovatka predmetom sporov medzi motoristami pre neviditeľné vodorovné dopravné značenie a téme sme venovali samostatný príspevok.
Vodiči museli domýšľať, ako asi mohli byť pôvodne nakreslené a s ohľadom na priskoré umiestnenie zvislej dopravnej značky Daj prednosť v jazde! v smere do Dvojkrížnej ju vodiči často prehliadali.

Pohľad smerom od Vrakune, naľavo je vlaková stanica. V minulosti vyzeralo vodorovné dopravné značenie takto. Dnes sú cyklopriechod aj priechod pre chodcov vyznačené korektne.
[GOOGLEAD]
Vodorovné dopravné značenie medzičasom správca cesty revitalizoval a môžeme konštatovať, že dopravné značenie je dnes jednoznačné a dobre viditeľné – napriek tomu komplikovanosť križovatky naďalej môže spôsobovať kolízne situácie.
Dôvodom je predovšetkým nejasná prednosť v jazde cyklistov a tiež predchádzanie vozidiel priamo v križovatke. Obom aspektom danej križovatky sa venujeme v tomto príspevku.
Uložte si na neskôr aj ďalšie články z našej dopravnej poradne:
- Ako zistiť majiteľa auta podľa evidenčného čísla? Uložte si tento postup pre prípad nehody
- Môžeme parkovať aspoň dvomi kolesami na obrubníku? A čo minútové zastavenie na vyloženie nákladu?
- Môžem na chodníku aspoň zastaviť na vyloženie nákladu? Aké sú výnimky a kde môžem stáť na chodníku naďalej? Téma parkovanie na chodníku
- Môžu parkovať pred mojím domom cudzie autá? Musím mať pozemok riadne označený?
- Nočné a denné parkovanie pred hypermarketmi. Je to otázka času, kedy „denná rutina“ motoristov skončí?
Ktoré vozidlo má teda prednosť?
Modré vozidlo, ktoré vchádza do križovatky v smere z Vrakune a jeho vodič zamýšľa odbočovať doľava smerom k vlakovej stanici, dáva prednosť vozidlám idúcim z ľavej strany (červenému a zelenému). Prikazuje mu to zvislá dopravná značka „Daj prednosť v jazde!“. Tento vodič teda musí dať prednosť aj vozidlám, ktoré pokračujú zľava smerom na Orenburskú ulicu, ktorá je práve od hranice tejto križovatky jednosmerná. Až do tejto chvíle je všetko jasné.
[GOOGLEAD]
Problém nastáva, keď červené vozidlo idúce smerom do Vrakune musí zastaviť priamo v križovatke, pretože odbočuje doprava a dáva prednosť chodcom a cyklistom.
Ak vodič za ním idúceho zeleného vozidla mienil pokračovať za križovatkou rovno, teda ísť na jednosmernú Orenburskú ulicu, môže sa v nesúlade s dopravnými predpismi rozhodnúť obísť čakajúce červené vozidlo.
Práve v tomto bode nastáva dopravný problém, pretože vodič modrého vozidla sa rozhodol využiť príležitosť a prejsť cez križovatku ešte skôr alebo rovnakom čase ako zelené vozidlo. Uvažujme nad okolnosťou, že vodič modrého vozidla v tom čase čakal na hranici križovatky stojac na priechode pre chodcov a cyklistov.
Nastáva konflikt dopravných predpisov:
- modré vozidlo malo dať prednosť v jazde zelenému, pretože to bolo na hlavnej ceste;
- vodič zeleného vozidla nesmel predchádzať v križovatke a zákrute, navyše cez plnú čiaru.
Porušenia dopravných predpisov sa tak mohli dopustiť aj obaja a je na interpretácii, či vodič zeleného vozidla predchádza alebo obchádza prekážku.
Kto má napokon cúvnuť alebo kto bude niesť zodpovednosť za prípadnú nehodu? To záleží aj na časovej postupnosti.
[GOOGLEAD]
Riešenie
Totiž, vodič modrého vozidla má dať prednosť zelenému vozidlu – lenže nemôže tušiť, že vodič zeleného vozidla sa nečakane rozhodne vojsť do protismeru priamo v križovatke cez dve plné súvislé čiary, a tak sa ešte v bezpečnom čase rozhodol vojsť do križovatky a pokračovať vo svojom jazdnom pruhu.
Vodič zeleného vozidla si môže myslieť, že je v práve, pretože jeho cesta pokračuje rovno a je na hlavnej ceste. V našej ilustračnej situácii však vodič tohto zeleného vozidla predchádzal cez protismerný pruh práve v čase, keď už bolo modré vozidlo vo svojom pruhu – v takom prípade je za nehodu jednoznačne zodpovedný vodič zeleného vozidla.
Vodič modrého vozidla by bol zodpovedný za nehodu v prípade, že by vošiel do križovatky po momente, kedy zeleného vozidla manéver obchádzania začal vykonávať.
Je nanajvýš očakávateľné, že sa účastníci nehody nezhodnú na vine a zodpovednosti. Obaja budú tvrdiť, že mali prednosť v jazde.
V takomto prípade musia riadne zabezpečiť miesto nehody, zaistiť vlastnú bezpečnosť a zavolať políciu, ktorá sa bude veci venovať.
[GOOGLEAD]
Ideálna križovatka pre podvodníkov s nehodami
Situácia ako táto poskytuje ideálnu príležitosť pre podvodníkov na cestách, ktorí sa stavajú do pozície obete a psychologickým nátlakom nútia druhú stranu k vyplateniu hotovosti.
Ide o osvedčený a opakujúci sa postup.
Na nasledujúcej strane príspevku sa venujeme uvedeným podvodníkom s autonehodami a tiež prednosti v jazde bicyklov v danej.