Parkovanie
Hlasovali len 3% Parížanov, aj tak SUV a autá nad 1,6 tony budú platiť trojnásobné parkovné. Aj tie ekologické a elektrické
Cena šesťhodinového parkovania tak pre SUV bude 225 eur, pre Renault Clio 75 eur. Politici hovoria o ideologicko-ekologickom fiasku.
Odporcovia zdôrazňujú, že hlasovania o zvyšovaní parkovného sa zúčastnilo len 5,6 percenta Parížanov a z nich hlasovala za iba malá nadpolovičná časť.
Vydané Text: Erik Stríž
Zatiaľ čo na Slovensku je témou motoristov problematické parkovanie vozidiel po zákaze státia na chodníkoch a v hlavnom meste motoristi musia akceptovať rôzne parkovacie politiky jednotlivých mestských častí, v Paríži to budú mať motoristi podstatne náročnejšie.
Miestne hlasovanie uskutočnené 4. februára 2024 totiž skončilo vskutku kuriózne – majiteľom vozidiel SUV sa majú účtovať až trojnásobné parkovacie poplatky v porovnaní s ostatnými vozidlami. Neberie sa pritom ohľad na ekologický pohon vozidla ani jeho rozmery.
Téme sa venoval portál Euroactiv a podrobnosti o výsledku hlasovania boli zverejnené na oficiálnej webstránke Paríža. Výsledky vyznievajú vskutku diskriminačne, návrhy tendenčne a nesystémovo a prekvapivé je, že novými sadzbami parkovného budú znevýhodnení aj motoristi, ktorí si v dobrom úmysle zadovážili nový automobil s nulovými lokálnymi emisiami.
Pripravili sme zhrnutie výsledkov hlasovania a podmienky, ktoré by mali od septembra platiť aj pre Slovákov, ktorí navštívia Paríž na vlastnom vozidle.
Kto hlasoval?
Hlasovanie obyvateľov Paríža prebiehalo 4. februára 2024 a bolo riadne ukončené. Z 1 374 532 ľudí zapísaných na parížskych volebných zoznamoch sa hlasovania zúčastnilo 78 121 osôb, teda iba 5,6 percenta oprávnených voličov.
Za vytvorenie vyššej sadzby parkovného pre vozidlá typu SUV a vozidlá nad 1,6 a 2 tony hlasovalo 54,55 percenta z nich, teda 42 415 osôb. To predstavuje iba 3,08 percenta oprávnených voličov v Paríži.
Premietnuté na slovenské pomery, ak v Bratislave žije 376 815 oprávnených voličov (údaj z roku 2023), 3,08 percenta z nich predstavuje 11 605 osôb.
O čom sa hlasovalo?
Obyvatelia Paríža mali hlasovať o tom, či sa majú vozidlám typu SUV a/alebo s hmotnosťou nad 1,6 a 2 tony účtovať výrazne vyššie poplatky za parkovanie.
Ďalej Parížania hlasovali o tom, či sú za alebo proti viacerým novým opatreniam, ktoré súvisia s dopravou v meste. Formulácia niektorých otázok pritom vyznieva tendenčne:
- Za alebo proti významnej prestavbe námestia Place du Louvre, čím sa vytvorí viac miesta pre chodcov, vegetáciu a verejnú dopravu?
- Za alebo proti zrýchľovaniu pešej zóny a ekologizácie ciest v 8. obvode a najmä niektorých častiach rue de Monceau a rue de Liège?
- Za alebo proti vyhradeniu chodníkov Boulevard de Magenta pre chodcov a vytvoreniu nových bezpečných cyklotrás na ceste?
- Za alebo proti vytváraniu nových peších priestorov v blízkosti obecných zariadení navštevovaných deťmi (jasle, knižnice, telocvične a pod.)?
- Za alebo proti experimentovaniu solidárneho potravinového fondu v 20. obvode?
Účelová diskriminácia majiteľov SUV a vozidiel nad 1,6 tony
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) vozidlá SUV vypúšťajú v priemere o 20 percent viac CO2 ako priemerné auto a iniciátori hlasovania k tomuto dôvodu pridali konštatovanie, že hoci sa intenzita dopravy v meste redukuje, naďalej sa zväčšuje veľkosť automobilov.
Preto majú byť po novom vyššími poplatkami za parkovanie zaťažení motoristi, ktorí majú:
- návštevníkov, ktorí vlastnia SUV prekračujúce predpísanú hmotnosť;
- majitelia spaľovacieho alebo plug-in hybridného vozidla s hmotnosťou 1,6 tony alebo viac
- majitelia elektrického vozidla s hmotnosťou 2 tony a viac.
Zvýšenie parkovného sa netýka obyvateľov Paríža, služobných automobilov a osôb so zdravotným postihnutím.
Po hlasovaní v parížskej rade bude táto reforma parkovacích poplatkov implementovaná od septembra 2024.
Čo to znamená pre Slovákov?
Keďže nové pravidlá parkovania budú platiť práve pre motoristov, ktorí nie sú obyvateľmi Paríža, budú sa od septembra týkať aj slovenských motoristov navštevujúcich hlavné mesto Francúzska. Novinka však musí ešte prejsť definitívnym schválením a musí nadobudnúť účinnosť.
V praxi to znamená, že za šesť hodín parkovania v centre po novom motorista s SUV zaplatí 225 eur namiesto pôvodných 75 eur, uvádza Euractiv.
Čo hovoria na výsledky hlasovania politici?
Hlasovanie podporila ľavicová a ekologická väčšina v parížskej rade zjednotená za socialistickou starostkou Anne Hidalgovou (S&D).
Toto hlasovanie je „hanebné“, „ideologicko-ekologické fiasko“, ktoré „uráža participatívnu demokraciu“, vyhlásili opoziční členovia parížskej mestskej rady (Les républicains, LR) a bývalá europoslankyňa za EPP Agnès Evren.
Odporcovia zdôrazňujú, že hlasovania o zvyšovaní parkovného sa zúčastnilo len malá časť voličov, len 5 až 6 percent Parížanov, čo je približne 78-tisíc ľudí.
Inšpirovať sa chce aj starosta Londýna, v treťom najľudnatejšom meste Francúzska Lyon budú musieť ťažké vozidlá platiť viac za parkovanie už od júna.
Obchádzanie zápchy cez obytné zóny: Pohľady zákona, praxe a etiky / Dopravná poradňa
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk