Dopravná poradňa

Nečakaná zmena v novele vyhlášky o dopravnom značení. Pôvodná novela by komplikovala život, tvrdí rezort vnútra

Účinnosť novely Vyhlášky MV SR č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení, ktorá mala vstúpiť do platnosti 1. apríla 2024, sa nečakane posúva až na rok 2029.

Úpravy neboli vo verejnom priestore dostatočne odkomunikované, tvrdí minister vnútra.
Vydané  Text: 

Pred niekoľkými týždňami sme informovali o tom, že už čoskoro nadobudne účinnosť novela vyhlášky o dopravnom značení č. 30/2020, ktorá prináša pomerne významné zmeny pre motoristov. Ide o predpisy týkajúce sa umiestňovania značiek o najvyššej dovolenej rýchlosti či významov žltých čiar.

Nové predpisy mali nadobudnúť účinnosť automaticky, keďže k termínu 31. marca 2024 sa končia viaceré prechodné ustanovenia.

Teraz, keď sa už motoristická verejnosť začala pripravovať na nové predpisy, prichádza ďalšia zmena – účinnosť noviniek sa odkladá o celé roky.

Inzercia

Inzercia

Končí prechodné ustanovenie o dopravnom značení, zmenia sa pravidlá pre plné a žlté čiary, aj platnosť zvislých značiek

Plánované ukončenie platnosti prechodných ustanovení prináša veľa zmien, podľa ministra vnútra však na ich implementáciu neboli doteraz vytvorené podmienky, samosprávy na to nemajú potrebné financie a úpravy neboli vo verejnom priestore dostatočne odkomunikované.

Namiesto pomoci by tak vyhláška ľuďom skomplikovala život, spôsobila chaos na cestách a ohrozila bezpečnosť cestnej premávky, tvrdí rezort vnútra.

Na tlačovej konferencii k téme minister vnútra informoval, že po posúdení pripomienok samospráv, polície a odborníkov z odboru dopravy rozhodol posunúť termín účinnosti novely vyhlášky.

Inzercia

Počas sto dní našej vlády sme absolvovali šesť stretnutí so zástupcami samospráv, na rozdiel od predchádzajúcich vlád ich vnímame ako partnerov, nie ako subjekt, za ktorý rozhodneme a potom ho necháme, nech veci rieši,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

Účinnosť novely Vyhlášky MV SR č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení, ktorá mala vstúpiť do platnosti 1. apríla 2024, sa tak posúva až na rok 2029.

Po zvážení názorov odborníkov, ale aj laikov z oblasti dopravy, sa štát so samosprávami dohodol, že je síce potrebné zabezpečiť modernizáciu dopravného značenia a priblížiť sa európskym štandardom, ale prioritou je v prvom rade zabezpečiť vyhlášku tak, aby zmeny, ktoré so sebou prináša, boli jednoznačné a zrozumiteľné pre všetkých a aby výsledkom bola bezpečnosť.

Predseda ZMOS Jozef Božik uviedol, že keď sa naštartuje ekonomika samospráv, nebude potrebné čakať až do roku 2029. Doplnil, že k tejto téme boli počas predchádzajúcej vlády, ktorá v roku 2022 odsunula účinnosť predmetnej vyhlášky na 1. apríl 2024, prizvaní iba na jedno rokovanie na úrovni štátneho tajomníka.

Dnes vedieme otvorenú diskusiu s mnohými ministerstvami, máme podpísané memorandá so stranami v parlamente o podpore samosprávy. Verím, že sa dohodneme na sporných veciach, aby sme sa prispôsobili štandardom, či zachovať platnosť niektorých značiek, či nové vytvoriť, ako zmierniť tzv. značkový smog, ktorý komplikuje prehľadnosť cestnej premávky na našich cestách,“ spresnil Božik. Podľa neho by aktuálne pomohla aj zmena legislatívy o rozpočtových pravidlách.

Riaditeľ odboru dopravnej polície Rastislav Polakovič konštatoval, že nové pravidlá dopravného značenia nesmú zaťažovať vodičov.

Z návrhu vyhlášky podľa neho vymizli niektoré značky s výrazným vplyvom na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Pre ilustráciu spomenul niekoľko sporných situácií, napríklad nemožnosť odbočiť do vlastného dvora cez plnú čiaru či rôzne druhy dopravného značenia pri železničných priecestiach.

Vyhláška by políciu dostala do situácie, kedy by sme boli na šoférov vyslovene zlí, pričom pri dopravnej polícii je prvoradá prevencia a bezpečnosť cestnej premávky,“ uviedol Polakovič.

Šutaj Eštok na tlačovej konferencii

Šutaj Eštok na tlačovej konferencii povedal, že návrh vyhlášky bol šitý na mieru tzv. autonómnym vozidlám, avšak takmer vôbec nereflektoval realitu na našich cestách – mnohé sú v katastrofálnom stave. V porovnaní s okolitými štátmi máme tiež veľa krátkych cestných úsekov, čo si žiada premyslené nasadenie množstva značiek a teda aj finančné náklady.

Posunom účinnosti vyhlášky sa má získať čas a priestor na zosúladenie dopravného značenia, audit a potrebné projektové dokumentácie, ako aj na nevyhnutné opravy ciest.

Za veľmi dôležité minister vnútra pokladá, aby mala verejnosť dostatok času na riadne oboznámenie sa so zmenami.

Ide o spoločný problém štátnej a komunálnej politiky, nenecháme mestá a obce pri tomto finančne vykrvácať, pomôžeme im,“ povedal a dodal, že aj od verejnoprávnych médií očakáva účinnú informačnú kampaň, aby sa nové pravidlá mohli aplikovať do praxe hneď, ako budú pripravené a dostatočne komplexne vodičom odkomunikované.

Denník Autoviny.sk pravidelne a prevažne ako prvé médium informuje o zmenách dopravných predpisov a objasňujeme pravidlá zo Zákona o cestnej premávke a Vyhlášky o dopravnom značení vo vyhradenej rubrike Dopravná poradňa a v redakčnej časti Legislatíva. Obyčajne sú tieto príspevky denníka následne preberané ďalšími médiami.

Môžeme parkovať aspoň dvomi kolesami na obrubníku? A čo minútové zastavenie na vyloženie nákladu?

Môžem na chodníku aspoň zastaviť na vyloženie nákladu? Aké sú výnimky a kde môžem stáť na chodníku naďalej? Téma parkovanie na chodníku

Môžu parkovať pred mojím domom cudzie autá? Musím mať pozemok riadne označený?

Táto značka už roky neplatí. Na cestách však na ňu stále narazíte a niekde dokonca môžete dostať pokutu




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia