Autosalón v Ženeve 2024 naživo
Renault 5 je oficiálne späť. Plne elektrický s historickým dizajnom a zaujímavou technikou
Nový Renault 5 predstavuje návrat značky ku koreňom. Legendárne mestské auto v novodobej verzii práve zažilo veľkolepý debut.
Pod kapotou je výhradne elektromotor a výrobca prezentuje maximálny dojazd až 400 kilometrov.
Foto: Rudolf Banecký
Vydané Text: David Hecl
Písal sa rok 1972 a Renault práve spúšťal predaje svojho, dnes už legendárneho, Renault 5. Malé mestské auto s charizmatickým dizajnom a skromnými proporciami bolo priam zrodené pre mestskú premávku. Koniec-koncov, práve mesto malo byť hlavným útočiskom tohto kultového modelu. Renault vďaka svojej „päťke“ dokázal vyťažiť maximum aj z ťažkej doby ropnej krízy. Predchodcu Clia či Twinga sa za 14 rokov len vo Francúzsku predalo úctyhodných 5,5-milóna kusov. Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve sa Renault 5 prihlásil o slovo opäť. V najlepšej forme pripravený na budúcnosť.
Ikona značky je späť
Ikona značky tak po rokoch odmlky prichádza s kompletne elektrickým pohonom a dizajnom, ktorý vyčarí úsmev na tvári. Renault 5 totiž nezostal svojim koreňom nič dlžný a legendárne tvary karosérie z konca minulého tisícročia reinkarnoval do modernej podoby. Dobrou správou je, že výrobca nezachoval len dizajn auta, ale taktiež aj jeho malé rozmery. Spojenie elektrického pohonu a mini rozmerov môže byť pre mnohých zákazníkov hlavným dôvodom ku kúpe.
Nový Renault 5 je vôbec prvým autom svojej triedy, ktoré prichádza s kompletne novou podvozkovou platformou. Tá bola špeciálne vyvinutá pre potreby danej kategórie. Nesie označenie AmpR Small a jej hlavnou výhodou je orientácia na cenu. Renault totiž na jej zostrojenie použil viaceré prvky platformy CMB-F, na ktorej stojí napríklad Clio alebo Captur. Následne bol podvozok prestavaný pre potreby elektrického pohonu. Výsledkom toho je, že samotný vývoj auta trval len niečo cez tri roky, pričom štandardná dĺžka vývoju je až 4 roky.
Nový elektromotor
Samozrejme využitie modulárnych komponentov na podvozku malo za následok celkové zníženie nákladov. V konečnom dôsledku sa to teda príjemne odrazí na finálnej cene za auto. Renault 5 si v budúcnosti môžeme objednať hneď v troch výkonových verziách. Základom je platforma s batériou s kapacitou 40 kWh. Pod prednou kapotou môže v tomto prípade pracovať elektromotor s výkonom 60 alebo 80 kW. Najsilenjšia verzia s výkonom 110 kW je štandardne kombinovaná s trakčnou batériou s kapacitou 52 kWh. Obe batérie majú NMC (nikel-mangán-kobalt) architektúru s vynikajúcou energetickou hustotou. Dojazd by mal byť na základe verzie od 300 do 400 kilometrov na jedno nabitie.
Čo sa týka samotného elektromotora ide o obdobný druh, aký nájdeme aj v drahších modeloch Mégane E-Tech alebo Scénic E-Tech. Aby sa pod kapotu nového Renaultu 5 všetka elektrická technika zmestila, výrobca zapracoval na jej rozmeroch. Elektromotor tak váži len 15 kilogramov a dĺžka jeho rotoru je o 3 centimetre kratšia v porovnaní so zmienenými modelmi. Celkovo so všetkou elektrickou výbavou a palubnou nabíjačkou váži elektrická sústava len 105 kilogramov.
Dizajn doby minulej
O nabíjanie sa stará štandardne dodávaná palubná AC nabíjačka s výkonom 11 kW alebo DC nabíjačka s výkonom 80 kW, respektíve 100 kW pri väčšej kapacite batérie. Výrobca navyše udáva, že nabitie veľkej batérie pomocou striedavého prúdu nezaberie viac ako 4 hodiny. Pri rýchlonabíjaní je čas nabitia z 10 na 80% len 30 minút. Výhodou je aj prítomnosť V2L alebo V2G, kedy je možné auto použiť ako externú batériu pre napájanie domácnosti. Výkon opačného prúdenia elektrickej energie je 3,7 kW.
Čo je však takmer identické s minulosťou je dizajn. Francúzi boli vždy známi tým, že sa nebáli experimentovať a prinášať nové veci. Tentokrát sa však rozhodli priniesť veci z minulosti a aplikovať ich do súčasnosti. Dizajn Renaultu 5 tak pochádza zo 70. rokov minulého storočia. Kolesá, ktoré majú štandardne 18-palcov sú umiestnené úplne v rohoch karosérie. Tým sa docielilo maximálne využitie vnútorného priestoru pri zachovaní vonkajších rozmerov na úrovni Renaultu Clio z roku 2005.
Renault 5 s milou tvárou
Dizajn zovňajšku je typický najme svojimi krabicovými tvarmi. Predné svetlomety navodzujú dojem usmievajúceho sa auta. Výrazné je aj štvorcové denné svietenie po okrajoch predného nárazníku. Predná časť je až na pár decentných otvorov takmer celá uzatvorená. Zadným partiám dominuje predovšetkým typické skosenie, aké poznáme z minulosti. Svetlá po okrajoch auta majú vertikálne orientovanie odkazujúce na pôvodný model. Na výber je samozrejme aj tradičné lakovanie v podobe žltej Pop! a zelenej Pop!. Výrobca udáva, že tieto farby by mali umocňovať emocionálny zážitok z auta.
Mierna extravagancia z exteriéru načrela aj do kabíny auta. Tu je dominantným najmä klaster prístrojového panelu spoločne s displejom infotainmentu. Obe zobrazovacie jednotky (v najvyššej verzii majú obe 10-palcov) voľne plávajú na palubnej doske. Renault sa v prípade multimediálneho systému opäť opiera o osvedčené služby Google v najnovšej generácii OpenR Link. Auto je navyše možné ovládať aj hlasovými pokynmi vďaka integrácii umelej inteligencie.
Dizajnový zážitok
Dizajnovo sa Renault pohral aj s použitými materiálmi a čalúnením sedadiel. Ich typickým prvkom je prešívanie do tvaru písmena H s použitím rifľoviny z recyklovaných materiálov. Farebne sa interiér môže od konkurencie taktiež vo veľa smeroch odlíšiť. K dispozícii totiž bude na výber hneď niekoľko farebných verzií čalúnenia čo má za cieľ oživiť interiér a ponúknuť cestujúcim mladícky a osviežujúci zážitok.
Však nezabudlo sa ani na praktickú stránku. Za zadné sedadlá Renault 5 je možné uložiť až 326 litrov nákladu. Celková dĺžka auta je 3,92 metra na dĺžku, 1,77 na dĺžku a ,5 metra na výšku. Rázvor kolies činí 2,54 metra. Celková hmotnosť najnovšeiho elektrického Renaultu je menej než 1 500 kilogramov. Dobrou správou je, že Renault 5 dokáže utiahnuť príves s hmotnosťou až 500 kilogramov.
Renault zverejnil slovenské ceny nového SUV RAFALE. Prvé kusy budú na Slovensku už o zopár týždňov
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.