NOVINKA NA SLOVENSKU

Nový Hyundai Ioniq 5 N naživo: Imituje zvuk stíhačky, zrýchľuje ako Ferrari a stojí menej, ako by ste čakali

IONIQ 5 N je prvý športový model N, ktorý má pohon 4×4. V porovnaní s civilnou verziou ponúkne mimoriadnu výbavu navyše, ktorá zlepšuje zážitok z jazdy.

Hyundai nám zatiaľ neumožnil nový model jazdiť, napriek tomu sú naše prvé dojmy viac ako iba pozitívne. Nemáme ďaleko od nadšenia.
Vydané  Text: 

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Hyundai Ioniq 5 N vlastne ani nie je novinkou. Prvýkrát sme o ňom písali ešte v polovici minulého roka  a zaujal pozornosť verejnosti. IONIQ 5 N bol totiž odhalený na ikonickom podujatí Goodwood Festival of Speed a zdá sa, že zatienil všetkých ostatných účastníkov.

Dnes vieme naisto, že Hyundai Ioniq 5 N príde do predaja aj na Slovensko, že bude oslovovať zvlášť náročnú klientelu a poznáme aj jeho slovenskú cenu určenú pre koncových zákazníkov. Hyundai Ioniq 5 N v slovenskom cenníku figuruje od 75 490 €. S ohľadom na ponúkanú výbavu a vylepšenia v porovnaní s konvenčným Ioniq 5 to môžeme považovať za primeranú cenu, viac zistíte na nasledujúcich riadkoch.

Prvý HYUNDAI IONIQ 5 N na Slovensku v nápadnom laku karosérie. Trochu zanikajú oranžové akcenty v spodných partiách, ktoré sú pre všetkých 10 dostupných farebných variantov spoločné. K predaji bude tiež matný lak.

Inzercia

Inzercia

V porovnaní s východiskovým Ioniq 5 je verzia N robustnejšia. Na dĺžku narástla až o 80 mm, do šírky 50 mm, pričom minimálna svetlá výška klesla o podstatných 18 mm. Vnútri sa priestorové pomery nezmenili, teda kľúčovú úlohu zohrali exteriérové doplnky, ktoré sa nielen starajú o športovejšiu estetiku, ale majú aj funkčný účel. Pre zaujímavosť, hmotnosť vozidla narástla o 155 kg na celkových 2,2 tony.

Automobil prešiel vylepšeniami základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali aj uloženie motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti.

Ak máte dojem, že 2,2 tony sú na športový automobil priveľa, vedzte, že auto má dva motory, celkový systémový výkon 478 kW (650 koní), krútiaci moment až do 770 Nm a z nuly na rýchlosť 100 km/h akceleruje už za 3,4 sekundy, čo sú hodnoty ešte nedávno príznačné skôr pre automobily Ferrari.

Ioniq 5 N však mieri možno ešte vyššie. S dvojmotorovým pohonom ide o vôbec prvé Hyundai N so 4×4 a práve vďaka elektrickému pohonu mohol výrobca pristúpiť k technologickým riešeniam, ktoré pozdvihujú radosť z jazdy na mimoriadnu úroveň – aspoň tak to sľubujú technológie, ktoré na tlačovej konferencii odprezentoval Product & CRM Development Manager značky Hyundai na Slovensku, Martin Meklner.

Inzercia

Inzercia

Martin Meklner, Product & CRM Development Manager značky Hyundai na Slovensku

Zmysluplné vylepšenia v interiéri

Nový Hyundai Ioniq 5 N má interiér viditeľne odlišný od základnej verzie. Počnúc športovým volantom s vyhradenými dvomi programovateľnými tlačidlami režimov jazdy N a samostatným červeným tlačidlom funkcie N GRIN BOOST (NGB) na zvýšenie výkonu na 10 sekúnd o +30 kW a +30 Nm.

Typickú posúvaciu stredovú konzolu nahradila pevná s operadlom na koleno, o ktoré sa môže vodič zaprieť počas rezania zákrut – je vidno, že auto naozaj pripravovali ľudia z fachu.

Ďalej sú to odľahčené škrupinové sedadlá s logom N čalúnené do kombinácie koža/alcantara, ktoré dostane na Slovensku už v sériovej výbave modelu Ioniq 5 N.

Zaujímavosťou je, že výrobca vypočul kritiky a do modelu Ioniq 5 N namontoval zadný stierač, ktorý však nie je len tak hocijaký. Keďže predpokladá výraznejšie preťaženia a prúdenie vzduchu, krútiaci moment motorčeka poháňajúceho zadný stierať bol zvýšený z 36 na 45 Nm. Keby však nebol dostatočný, napríklad pre znečistenie vozovky alebo príliš silný dážď, vodič sa môže spoľahnúť na digitálne spätné vnútorné zrkadlo. Prepína sa jednoducho pákou na spodnej strane zrkadla, na výber je klasický optický režim a ten digitálny s rozšíreným uhlom záberu až o 50°.

Funkcie, ktoré vylepšujú zážitok z jazdy

Hyundai venoval mimoriadnu pozornosť funkciám, ktoré bolo možné navrhnúť a zrealizovať predovšetkým vďaka elektrickému dvojmotorovému pohonu.

Tak napríklad funkcia N Active Sound+ (NAS+) umožňuje dodať vozidlu ozvučenie pohonu s mimoriadnymi režimami. Základom je vždy tichá jazda, ktorú sprevádza typický elektromobilový zvuk vonkajšieho ozvučenia prostredníctvom dvoch reproduktorov uložených v prednom a zadnom batožinovom priestore.

Ak si to ale vodič želá, môže aktivovať aj režim dizajnu zvuku Ignition, ktorý imituje zvuk výkonnejšieho benzínového motora T-GDi od značky Hyundai. Ďalší režim Evolution pridáva na zážitku tým, že je inšpirovaný zvukom koncepčných elektromobilov Hyundai N a vrcholom je režim Supersonic. Režim Supersonic simuluje zvuk, a teraz sa posaďte, stíhačky.

Na samotnú jazdu majú reálny účinok až ďalšie funkcie. V prvom rade je to už zmienený systém N GRIN BOOST, ktorý na 10 sekúnd zvýši výkon o 30 kW a hnaciu silu o 30 Nm. Batéria musí byť vtedy dostupnú kapacitu aspoň 20 percent.

Nevšednou a pre niekoho možno nezmyselnou je funkcia N e-Shift, ktorá fyzickým trhaním vozidla simuluje preraďovanie 8-stupňovej prevodovky DTC. V tomto vozidle je síce iba jeden prevod, ale okamihom zmeny dodávky krútiaceho momentu dokáže elektromobil údajne verne simulovať preraďovanie. Dokonca je vozidlo vybavené simuláciou obmedzovača otáčok, a tak pri jazde v červenom spektre softérovo začne „strácať dych“ a vynucovať preradenie. Aj to iba simulované, údajne však verné realite. Kuriozitou je, že na vyobrazenom otáčkomery sú hodnoty typické pre benzínový motor, teda od 0 do 8 000 ot./min, hoci samotný elektromotor dokáže pracovať až do 21 000 ot/min.

Rázvor vozidla je rovnako veľkorysý ako v základnej verzii: presne 3 metre

Ďalej Hyundai Ioniq 5 N ponúkne funkcie ako N Pedal, N Launch Control a N Torque Distribion. N Pedal sa stará o razantné a precízne prejazdy zákrutami – vďaka využívaniu spomaľovacej sily vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty. N Launch Control pomocou početných metrík vyhodnocuje reálny stav vozovky a stará sa to, aby v daných podmienkach bola akcelerácia z nuly čo najdôraznejšia – robí to aj tak, že ešte pred uvoľnením brzdy posiela na zadné kolesá krútiaci moment, aby sa vyhol akýmkoľvek časovým stratám po uvoľnení brzdy. N Torque Distribution je zasa balík funkcií, ktoré sa starajú o účinné prerozdeľovanie krútiaceho momentu na nápravy s tým, že ho dokáže distribuovať v rozpätí 0 až 100 percent.

Pre naozaj náročných môže byť ďalej atraktívna funkcia N Race pre jazdu na okruhu, tepelná príprava batérie NBP s režimami Drift (30-40°C) a Track (20-30°C), N Drift Optimizer, ktorý pomáha udržiavať uhol driftu.

Zmeny vpredu nie sú iba estetické. Je tu zväčšená chladiaca plocha, nová konštrukcia chladiča pre vyššiu účinnosť, vylepšený chladič oleja aj chladič batérie. Novinkou je prídavná aktívna vzduchová klapka, ktorá jednak zvyšuje účinnosť chladenia, ale aj zlepšuje aerodynamiku.

Brzdí sa aj ľavou nohou!

Na záver špecialita od Hyundai. Aby značka vyhovela aj tým najnáročnejším, do modelu Ioniq 5 N prináša funkciu brzdenia ľavou nohou. Táto funkcia umožňuje používať techniku brzdenia ľavou nohou, kedy sa pri súčasnom používaní brzdy aj akcelerátora nedeaktivuje akceleračný pedál.

Toto nie je funkcia pre každého, ale tým, že aj na toto Hyundai myslel, demonštruje svoju pripravenosť bojovať o pozíciu najlepšieho športového elektromobilu.

Čo dodať, prvé dojmy z Hyundai Ioniq 5 N sú výborné a tešíme sa na prvé jazdy, ktorých by sme sa mali dočkať koncom marca alebo začiatkom apríla.

Detail na karosérii pri zadnom kolese: emblém HYUNDAI N




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia