Nový model
Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km
VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.
CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h.
V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Najvýkonnejšia verzia modelu Born
CUPRA Born je prvým elektrickým modelom mladej španielskej značky, ktorý perfektne navzájom skĺbil elektrifikáciu a vysokú výkonnosť. CUPRA teraz tento impulz vo svojom modelovom programe posúva ďalej novou, vysoko výkonnou verziou CUPRA Born VZ, inšpirovanou mestom Barcelona.
VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky. Elektrický pohon modelu CUPRA Born VZ dosahuje výkon 240 kW (v prepočte 326 k) a maximálny krútiaci moment 545 Nm.
Tomuto výkonovému potenciálu konštruktéri prispôsobili podvozok, riadenie a brzdovú sústavu kompaktného elektrického automobilu. Vďaka týmto modifikáciám je CUPRA Born VZ jedným z najdynamickejších automobilov v segmente.
Inzercia
Výrazné vylepšenia pohonu
CUPRA Born VZ využíva osvedčené pohonné ústrojenstvo radu CUPRA Born a pridáva mu ešte vyšší výkon. Nový elektromotor poháňajúci zadné kolesá teraz dosahuje výkon 240 kW (v prepočte 326 k) – čo predstavuje nárast o 40 % oproti doteraz najvýkonnejšej verzii e-Boost. Aj maximálny krútiaci moment vzrástol na mohutných 545 Nm – o 75 % viac ako doteraz.
CUPRA Born VZ zrýchľuje z miesta na tempo 100 km/h za iba 5,7 sekundy – o sekundu rýchlejšie ako verzia e-Boost. Aj elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť konštruktéri zvýšili na 200 km/h – o 40 km/h viac ako pri verzii e-Boost.
Adaptívne tlmiče a viacprvková zadná náprava
Kvôli výkonnejšiemu pohonu má CUPRA Born VZ modifikovaný aj podvozok, aby sa potenciál pohonu optimálne premietol do oblasti jazdnej dynamiky.
CUPRA Born VZ má na zadnej viacprvkovej náprave nové pružiny a adaptívne tlmiče systému DCC, ktoré spolu s modifikovanými ventilmi v predných tlmičoch, rekonštruovanými pružinami predných tlmičových vzpier McPherson a hrubšími stabilizátormi vytvárajú nový podvozok DCC Sport. Tento podvozok zlepšuje ovládateľnosť a trakciu pri dynamickej jazde a súčasne vďaka nastaviteľným adaptívnym tlmičom pruženia poskytuje vysoký komfort keď si to vodič želá.
K športovejším jazdným vlastnostiam verzie CUPRA Born VZ prispieva aj modifikované hrebeňové riadenie s bezprostrednejším sprevodovaním a novým softvérom.
Kvôli zvýšenému výkonu pohonu konštruktéri modifikovali aj brzdovú sústavu, ktorá má na zadnej náprave väčšie brzdové bubny.
Na prenos väčšieho krútiaceho momentu poháňanými zadnými kolesami má CUPRA Born VZ štandardne širšie, vysoko výkonné pneumatiky 235/40 R 20 obuté na diskoch z ľahkej zliatiny rozmeru 8J x 20 na rozdiel od verzie e-Boost, ktorá má štandardne disky 7,5J x 19 s pneumatikami formátu 215/50.
Prejde až 570 km
No zvýšená výkonnosť nebolo dosiahnutá na úkor efektivity a CUPRA Born VZ má dojazd do 570 km (kombinovaný podľa WLTP). Batéria bola konštrukčne vylepšená a teraz má kapacitu 79 kWh netto (+2 kWh).
Batéria pohonu sa dá nabíjať doma pomocou wallboxu s výkonom 11 kW striedavým napätím alebo na verejnej rýchlonabíjačke jednosmerným napätím s výkonom 170 kW.
V takomto prípade trvá dobitie batérie z 10 na 80 % využiteľnej kapacity iba 30 minút.
Nové vyladenie elektronického rekuperačného brzdenia, ktorého intenzitu teraz vodič môže nastavovať pádlami na volante, zabezpečuje verzii VZ bezprostrednejšiu reakciu brzdovej sústavy oproti ostatným verziám radu CUPRA Born.
K zlepšeniu ovládateľnosti modelu CUPRA Born VZ prispievajú pádla na volante na nastavovanie intenzity rekuperácie. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor sa prepne do režimu generátora. Pri tom premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorou dobíja batériu pohonu a tým súčasne spomaľuje vozidlo. Toto rekuperačné brzdenie znižuje opotrebovanie hydraulických bŕzd. Na pohodlnejšie ovládanie rekuperácie teraz vodič môže v režime jazdy ‘D’ pádlami na volante prepínať medzi 3 úrovňami rekuperácie podľa toho, ktorý najlepšie vyhovuje jeho štýlu jazdy.
Vylepšenia sú viditeľné na prvý pohľad
Vonkajší dizajn CUPRA Born VZ umocňujú dve nové farby karosérie – exkluzívne pre verziu VZ vyhradená tmavozelená Dark Forest a čierna Midnight Black. Športovú estetiku vozidla dotvárajú dva nové druhy 20-palcových diskov z ľahkej zliatiny – jedny odlievané s 3D dekoračnými prvkami medenej farby a druhé kované z ľahkej zliatiny. Insígniami vysokého výkonu je logo VZ na dverách batožinového priestoru a nápis CUPRA vo vyhotovení tmavého chrómu.
Emocionálny dizajn pokračuje aj v interiéri modelu CUPRA Born VZ. Štandardné škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy CUP Bucket sú exkluzívne vyhradené pre túto verziu elektrického modelového radu Born a majú rovnaké vyhotovenie ako v najvýkonnejších verziách automobilov CUPRA so spaľovacím motorom – CUPRA Formentor VZ5 a CUPRA Leon VZ CUP. Nižšia poloha športového sedadla nad zemou prispieva k ergonomicky výhodnejšej polohe vodiča pri rýchlej, dynamickej jazde. Sedadlá majú kombinovaný poťah z textilu SEAQUAL® YARN.
Vďaka modifikáciám podvozku sa CUPRA Born VZ dá objednať súčasne s kombináciou troch zadných sedadiel a strešného okna, čo doteraz nebolo možné.
Interiér: Vylepšená digitálna koncepcia ovládania
Centrálny ovládací displej, odsadený od prístrojovej dosky, má väčšiu uhlopriečku 32,8 cm (12,9 palca) a osvetlené dotykové posúvači na spodnej lište displeja na ovládanie teploty dvojzónovej klimatizácie a hlasitosti audiosystému.
Systém infotainmentu CUPRA Born VZ môže byť na želanie doplnený ozvučovacou sústavou high-end s 10 reproduktormi, vyvinutou v spolupráci so spoločnosťou Sennheiser. Sústavu reproduktorov s elegantnými kovovými krycími mriežkami v kabíne napája multikanálový digitálny zosilňovač s vysokou účinnosťou a celkovým výkonom 425 wattov. Zosilňovač využíva patentovaný softvér Sennheiser AMBEO Concerto, ktorý zo stereofónneho signálu pomocou špeciálneho algoritmu vytvorí verný 3-rozmerný priestorový zvuk, ktorý pri ozvučení kabíny vozidla vytvorí posluchový zážitok živého koncertu.
Rovnako ako ostatné modely VZ má aj špičková verzia radu Born v interiéri štandardne technológiu Smart Light, ktorá predstavuje novú dimenziu intuitívnej komunikácie medzi strojom a človekom. Horizontálny svietiaci pás po celej šírke prístrojovej dosky pod predným sklom a v obkladoch dverí slúži na zobrazovanie výstražných upozornení a indikáciu špecifických funkcií pre vodiča a spolujazdcov. Dynamickým farebným svetlom zobrazuje informácie ako úroveň nabitia batérie, výstražné upozornenia asistenčných systémov (Front Assist, ACC a C2X), funkcie infotainmentu (hlasové ovládanie, telefonický hovor, navigáciu), informácie inteligentného parkovacieho asistenta, zamknutie a odomknutie vozidla, ako aj výstrahu pri vystupovaní. Vďaka tejto intuitívne vnímanej vizuálnej signalizácii je CUPRA Born VZ inteligentnejším a bezpečnejším automobilom.
Vyspelá technologická výbava hodná vyššej triedy
Orientáciu značky CUPRA na bezpečnosť a komfort dokumentuje široké portfólio zdokonalených a nových asistenčných systémov, ktoré sú dostupné štandardne alebo na želanie.
Systém Travel Assist 2.6 kombinuje adaptívny tempomat (ACC) s asistentom jazdy v pruhoch (Lane Assist) na automatické vedenie vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere. Nová verzia, ktorá je k dispozícii pre model CUPRA Born VZ, má zlepšenú funkčnosť na cestách so slabým značením jazdných pruhov vďaka informáciám prijímaným z cloudu. Navyše nový systém umožňuje aj automatickú zmenu jazdného pruhu pri jazde na diaľnici.
Aj parkovanie je teraz oveľa jednoduchšie. Nový systém na diaľkové ovládanie parkovania Remote Park Assist umožňuje vodičovi zaparkovať vozidlo do tesného priestoru ovládaním prostredníctvom smartfónu zvonka, asistent na parkovanie s pamäťou Trained Parking Assist umožňuje naučiť vozidlo automaticky absolvovať posledný úsek pred zaparkovaním na určené miesto. A pri každodennom parkovaní bez ohľadu na miesto, je vítanou pomôckou priestorový kamerový systém so záberom v okruhu 360°s funkciou virtuálneho pohľadu Top View na vozidlo a jeho okolie zhora.
K zvýšeniu bezpečnosti a pohodlia prispieva aj systém monitorovania mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel Side Assist na bezpečnú zmenu jazdného pruhu s funkciou asistenta pre vyparkovanie na bezpečné cúvanie na cestu s miest z obmedzeným výhľadom.
Výstražný systém Exit Warning upozorňuje pri vystupovaní na iné vozidlá a cyklistov približujúcich sa zozadu, asistent diaľkových svetiel Light Assist to automaticky prepína medzi tlmenými a diaľkovými svetlami a systém rozpoznávania dopravných značiek zobrazuje dopravné značky obmedzenej rýchlosti a doplnkové informácie na displeji vodiča.
No značka CUPRA sa rovnako usiluje aj o dosiahnutie rovnováhy medzi individuálnymi potrebami mobility a ochranou životného prostredia. Preto je CUPRA Born prvým modelom, ktorý sa dodáva zákazníkom neutrálne z hľadiska emisií CO2. Táto koncepcia využíva energiu z obnoviteľných zdrojov pri výrobe a v dodávateľskom reťazci, pričom zvyšné emisie sú kompenzované environmentálnymi projektmi certifikovanými podľa najvyšších štandardov. Tento prístup sa vzťahuje v plnej miere aj na nový model CUPRA Born VZ.
Nová Cupra Born VZ: Cena a dostupnosť
CUPRA Born VZ sa začne predávať v treťom štvrťroku 2024. O cene zatiaľ slovenský importér neinformuje.
Cupra Born sa na Slovensku predáva od cenníkových 42 880 € za verziu s max. výkonom 150 kW (204 k) s kapacitou akumulátora 58 kWh. Nasleduje verzia eBoost 231/62 s kapacitou 62 kWh a max. výkonom 170 kW (231 k) za cenníkových 43 150 € a na vrchole súčasného cenníka je verzia eBoost 231/82 so zvýšenou kapacitou akumulátora 82 kWh za 47 050 €.
Dá sa realisticky očakávať, že cena verzie Born VZ bude presahovať 50-tisíc eur, vzhľadom na ponúkané modifikácie podvozka, softvéru, pohonného ústrojenstva a vôbec zoznamu položiek výbavy.