AUTOPRIEMYSEL V RUSKU

Znie to skoro ako vtip. Rusi budú vyrábať falošné Citroëny C5 Aircross, využívajú sprostredkovateľa z Číny

Ruský autopriemysel sa snaží vyhnúť dôsledkom odchodu automobiliek z trhu tým, že využije staré výrobné závody a nechá si doviezť súčiastky cez sprostredkovateľa.

Výrobou vozidiel bez formálnej licencie by sa teoreticky mohla naplniť podstata falšovania.
Vydané  Text: 

Spoločnosť Stellantis zastavila výrobu v Rusku v apríli 2022, ale rozhodnutie nezabránilo ruským operátorom, aby sa nasledujúci rok spojili s čínskym partnerom a začali vyrábať nové verzie modelov Citroen koncernu Stellantis. O téme informuje agentúra Reuters a denník Automotive News Europe, opierajúc sa o colné údaje poskytnuté dvomi osobami oboznámenými s touto záležitosťou.

V decembri minulého roka ruská spoločnosť Automotive Technologies doviezla najmenej 42 autosúprav na montáž modelu Citroënu C5 Aircross do závodu v Kaluge. Jeho väčšinovým vlastníkom je naďalej Stellantis, ukázali colné záznamy od komerčného poskytovateľa obchodných údajov.

Dvaja zamestnanci autobazáru povedali agentúre Reuters, že Automotive Technologies ich informovalo, že dostanú modely Citroënu C5 Aircros vyrobené v Kaluge z dovezených čínskych súprav. Nebolo však jasné, či si autá schádzajúce z výrobnej linky udržia značku Citroën – má sa za isté, že fakticky pôjde o tieto automobily. Vzniká tak podozrenie z falzifikácie automobilov.

Inzercia

Inzercia

Zdroje hovorili pod podmienkou anonymity, pretože informácie nie sú verejné.

Kuriózne je, že ešte v decembri 2023 usporiadali prevádzkovatelia závodu v Kaluge „oficiálne spustenie výroby stredne veľkých crossoverov“. Agentúra Reuters však pozvaná nebola.

Nemusí ísť o porušenie sankcií

Nie je jasné, či súpravy z Číny obsahovali diely, na ktoré sa vzťahujú sankcie západu voči Rusku, ktorých nie je Peking zmluvnou stranou.

Inzercia

Inzercia

Súpravy údajne vyrobila čínska spoločnosť Dongfeng Motor Group, ukazujú údaje zverejnené Automotive News Europe.

Z colných údajov a zdrojov nevyplýva, že by Stellantis o dovoze vedel, čo podozrenie z falzifikácie automobilov nezmenšuje.

Inzercia

Inzercia

Táto medzinárodná spolupráca nie je novinkou. V polovici minulého roka tajné služby USA informovali, že Čína posiela do Ruska sankcionované technológie. „Čína podľa amerických tajných služieb pomáha Rusku obchádzať západné sankcie a zrejme mu poskytuje aj vojenské technológie a technológie na dvojaké použitie vrátane takých, ktoré môže využiť pri invázii na Ukrajine. Správu vo štvrtok zverejnil výbor Snemovne reprezentantov pre tajné služby,“ uviedla TASR na základe informácií televízie CNN.

Najnovšie správy však uvádzajú, že čínska banka Chouzhou Commercial Bank sa pridá k západným sankciám, čím hrozí kolaps ruských importov z Číny. Banka oznámila, že zastaví všetky vysporiadania platieb s Ruskom, na čo ruský ekonomický denník Vedomosti varoval, že nevyhnutne bude nasledovať logistický kolaps.

Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid: Vyniká úžitkovou hodnotou a núti zamyslieť sa nad tým, na čom vlastne záleží naozaj

Nemajú kontrolu nad vlastnými značkami v Rusku

Koncern Stellantis v reakcii na zistenia agentúry Reuters uviedol, že od 31. decembra 2023 dospel k záveru, že „stratil kontrolu nad svojimi subjektmi v Rusku“.

Stellantis ďalej uvádza, že v dôsledku toho vykazuje stratu 144 miliónov eur, vrátane straty 87 miliónov eur v hotovosti a peňažných ekvivalentoch.

Pred ruskou inváziou na Ukrajinu továreň vyrábala autá značiek Peugeot, Citroen, Opel a Mitsubishi s ročnou kapacitou 125 000 vozidiel.

Zistenia však poukazujú na to, že západné spoločnosti nemajú dostatočnú kontrolu nad svojimi značkami v Rusku – napríklad Ikea alebo Carlsberg.

V Rusku sú akékoľvek sankcie voči krajine považované za nezákonné, Kremeľ trvá na tom, že poškodzujú len globálnu ekonomiku a obchod. Tieto sankcie pritom majú zmysel – sú účinným nástrojom ekonomického tlaku na Rusku, ktorý ho má motivovať k tomu, aby ukončil svoje vojenské aktivity sústredené na Ukrajine.

Napriek tomu, že sú tieto sankcie považované za účinné a zmysluplné, Rusko zatiaľ vo svojich zámeroch fakticky nepoľavuje.

Aké značky automobilov sú stále v Rusku? Predajcovia spustili paralelný dovoz známych aj nových značiek, no bez záruky či servisu

Rusi a Číňania mlčia

Čínsky štátny podnik Dongfeng, ruské ministerstvo priemyslu a obchodu ani Automotive Technologies nereagovali na e-mailové žiadosti o komentár.

Automotive Technologies, spoločnosť zaregistrovaná v Moskve v marci 2023 a stopercentne vlastnená Galinou Dolgolenko, v decembri uviedla, že montuje pilotnú sériu 48 dovezených áut pred sériovou výrobou, ktorá sa začne v roku 2024, ale neuviedla dodávateľa ani model auta.

Pavel Bezruchenko, riaditeľ strategického rozvoja Automotive Technologies, sa v decembri vyjadril pre ruské noviny Vedomosti, že spoločnosť dováža autá z Číny pomocou paralelného dovozu. Bezruchenko vo februári na telefonáty nereagoval ani neodpovedal na správy, v ktorých novinári žiadali jeho komentár.

Ruský súper Škody Octavia prekvapil cenami aj výbavou