Nová Škoda Octavia oficiálne: Nová svetelná technika, AI a najvýkonnejšia RS v histórii!
Nová Škoda Octavia je oficiálne tu. Modernizácia priniesla hlavne zásadné technické vylepšenia na osvetlení a osvieženú ponuku motorizácií.
V interiéri sa zapracovalo najmä na použitých materiáloch a systéme infotainmentu.
Dobrou správou je, že Škoda Octavia RS dostáva historicky najvýkonnejší motor. Na druhú stranu, prišla o obľúbený agregát.
Vydané Text: David Hecl
Na dnešný deň si česká Škoda pre svojich fanúšikov pripravila dlho očakávanú premiéru modernizovanej Škoda Octavia. Ťažiskový model značky tak prichádza s novým dizajnom, vylepšeniami v interiéri a predovšetkým s osvieženou ponukou motorov. Facelift zároveň znamená definitívny koniec pre základný trojvalcový motor 1,0 TSI. Naopak, nafta pod kapotou zostáva, aj keď iba v obmedzenej forme.
Až 7 miliónov predaných kusov
Najpredávanejší model značky, Škoda Octavia, sa dnes dočkal generačnej modernizácie. Liftback a kombi s viac ako 7 miliónmi predaných kusov patria jednoznačne k najpredávanejším autám z ponuky českého výrobcu. Modernizácia Octavie preto prichádza včas a zamerala sa predovšetkým na decentné osvieženie dizajnu a na implementáciu novej techniky a motorizácií. Dobrou správou je, že verzia RS zostáva, aj keď aktuálne len s jediným motorom.
Klaus Zellmer, predseda predstavenstva Škoda Auto, sa na margo predstavenia omladenej Octavie 4. generácie vyjadril nasledovne: „Naši zákazníci od modelu Octavia právom očakávajú veľa a táto modernizácia posúva náš najpredávanejší model na vyššiu úroveň. Vďaka inováciám, ako je úplne prepracovaný infotainment systém, nové bezpečnostné systémy, väčšie využitie udržateľných materiálov a výkonnejšie predné svetlomety, ešte lepšie vyhovie našim zákazníkom. Som presvedčený, že naša najnovšia Octavia prekvapí a poteší všetkých a potvrdí svoj status nášho najobľúbenejšieho vozidla.“
Nový dizajnový impulz
Novým impulzom predajov Škoda Octavia má byť predovšetkým osvieženie dizajnu exteriéru. Octavia tak po novom prichádza s úplne novým predným nárazníkom. Ten berie ohľad na čo najlepšie obtekanie vzduchu a zníženie aerodynamického odporu. Už na prvý pohľad je zrejmé, že z neho zmizli hmlové svetlá, ktoré sú po novom súčasťou hlavných svetlometov. A práve na nich nastali z hľadiska exteriéru azda najväčšie zmeny. Modernizovaná Škoda Octavia tak ponúkne svetlá s mierne extravagantným dizajnom s nezameniteľným LED podpisom denného osvetlenia.
Ako sme už avizovali skôr, LED linka osvetlenia, ktorá opticky predeľuje predné svetlomety na 4 časti, sa presunula na ich hornú líniu. Novinkou je aj pomyselný zub zasahujúci až do oblasti spodnej hrany masky chladiča s užším dizajnom. To však nie je ani zďaleka všetko, čo sa na predných svetlách zmenilo. Dizajnovo síce výpočet noviniek viac-menej končí, no technologicky ide o skok vpred. Neodmysliteľnou súčasťou najvyššej verzie full LED Matrix svetlometov je modrý element Crystallinion, ktorý svetlám dodáva modrastý odtieň.
Prepracované svetlomety
Dobrou správou je, že nová Octavia ponúkne predné svetlá už len vo full LED verzii a to aj v prípade ich základného prevedenia. Vyššia línia zase disponuje druhou generáciou Matrix technológie. Tá prináša predovšetkým zvýšeným počet LED segmentov, ktorých je po novom až 36. Ide teda o nárast oproti súčasnej verzii o 12. Automobilka tým docielila presnejšie vyrezávanie okolitých objektov a ešte lepšie prekrytie priestoru svetlom. Spomínané hmlové svetlá teraz nahradia tzv. svetlá do zlého počasia. Ako sa im bude dariť v reálnej prevádzke sa však pravdepodobne dozvieme z prvých testov tohto auta.
Okrem nového predného nárazníku Škoda zapracovala aj na zadných partiách. Aj tu sa zmeny dotkli hlavne nárazníku a jeho difúzoru a taktiež grafiky svetlometov. Charakteristický svetelný podpis do tvaru písmena C je tak po novom zložený zo 4 segmentov pre každý svetlomet. Jemné zmeny možno vidieť aj na grafike smerového svetla. To bude po novom tvorené rovnou linkou. Vo vyššej verzii osvetlenia možno rátať aj s dynamickým smerovým svetlom.
Žihadlo, ktoré nebodá / Minitest Škoda Octavia RS 2.0 TSI s kalkuláciou financovania
Nový infotainment
Exteriérovo Škoda taktiež pozmenila ponuku farieb a diskov. Za zmienku stojí napríklad to, že typická farba oranžová Tengerine bude po novom privilegovaná pre kombi karosársku verziu. No a napokon je dôležité spomenúť, že nová Škoda Octavia sa mierne predĺžila. 9 milimetrov navyše je však spôsobených len novým tvarom nárazníkov.
Symbolické zmeny, ktoré sa udiali navonok sa istým spôsobom premiestnili aj do interiéru auta. Už na prvý pohľad zaujme hlavne nový, až 13-palcový displej infotainmentu so systémom MIB4. Od neho si automobilka sľubuje veľa a to predovšetkým kvôli problémom, ktoré prevádzali jeho predchodcu. Nový infotainment tak okrem systému disponuje výkonnejším hardvérom a kvalitnejším displejom. V základnej verzii je pritom jeho uhlopriečka až 10-palcov. Nechýba ani integrácia umelej inteligencie, ktorá sa neskôr stane súčasťou hlasovej asistentky Laura.
Pod kapotou už len štvorvalce
Ďalšie zmeny v interiéri sa týkajú predovšetkým voľby použitých materiálov. Automobilka v tlačovej správe uvádza, že zapracovala najmä na ich udržateľnosti. Interiér tak tvoria recyklované plasty a ekologicky spracovaná koža. Ponuka rôznych verzií interiéru začína na Essence. Nasleduje Selection, Top Selection, Sportline a RS. Vôbec po prvýkrát pre model Octavia je k dispozícii aj perforovaná koža v čiernej alebo hnedej farbe.
Azda najväčšie zmeny sa však udiali pod kapotou. Tu vidíme, že z ponuky vypadáva základný litrový trojvalec. Ten je nahradený benzínovým motorom 1,5 TSI s výkonom 85 kW. Základný motor je možné spojiť so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG. Treba však podotknúť, že v prípade voľby automatu sa motor dodáva výhradne s mild hybridnou 48-voltovou technikou. Nasleduje silnejší motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW, ktorý je možné kombinovať s rovnakými prevodovkami. V oboch prípadoch ide o motorizácie novej generácie evo2.
Najsilnejšia verzia RS len s jedným motorom
Nasleduje silnejší dvojlitrový agregát s výkonom 150 kW. Tento motor je možné zakúpiť len s pohonom všetkých kolies a s automatickou prevodovkou DSG. Do ponuky by sa mal podľa informácií výrobcu dostať až v roku 2025. No a absolútnym vrcholom portfólia ja 195 kW motor 2,0 TSI určený výhradne pre Škoda Octavia RS. Tento motor disponuje krútiacim momentom až 370 Nm a je spojený so 7-stupňovým automatom.
Ako jazdí nová Škoda Kamiq s technológiou odpájania valcov motora?
Škoda Octavia naďalej zostáva verná aj naftovým agregátom. Z ponuky síce definitívne vypadla naftová RS verzia, no agregát 2,0 TDI zostáva zachovaný. Navyše je dostupný rovno v dvojici výkonových verzií. Základom je 85 kW a manuálna prevodovka a následne 110 kW s automatom.
Škoda Octavia s plug-in hybridom? Zatiaľ nie
Dôležitou informáciou je, že Škoda sa vo svojej tlačovej správe vôbec nezaoberá plug-in hybridným pohonom. Ide pritom o mierne prekvapenie, nakoľko sa s týmto pohonom počítalo. Koniec-koncov, ponúkol ho aj modernizovaný Volkswagen Golf – teda technologické dvojča Octavie.
Česká novinka ďalej ponúka množstvo zmien zameraných na komfort a bezpečnosť. Za zmienku stojí napríklad nová generácia bezkľúčového prístupu KESSY. Po novom je možné auto odomknúť už len tým, že sa k nemu priblížite na vzdialenosť 1,5 metra. Podobne Octavia reaguje aj pri zatváraní, kde sa stačí od auta vzdialiť a automaticky sa zamkne. Obe karosárske verzie ponúknu aj novú generáciu parkovacieho asistentu. Ten bude dostupný len s automatickou prevodovkou a pri parkovaní si môže sám regulovať pohyb vpred a vzad a taktiež aj rýchlosť. Auto takto dokáže zaparkovať do priečnych a pozdĺžnych parkovacích miest, pričom z pozdĺžnych dokáže aj vyparkovať. Počítalo sa aj s pamäťou na uloženie parkovacieho manévru.
Dostupnosť v prvej polovici roka
Aktuálne nie je známy cenník novej Škoda Octavia. Vo všeobecnosti sa však očakáva, že ho automobilka zverejní v najbližších týždňoch. Auto by sa na náš trh malo dostať ešte v prvej polovici roka 2024.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.