AUTOPRIEMYSEL
Mazda vykázala rekordný zisk vďaka CX-90 s hybridným pohonom. Prečo zákazníci preferujú práve toto veľké SUV?
Mazda očakáva rekordné zisky vďaka svojím novým veľkým automobilom. Už teraz dosahuje rekordné zisky za celý fiškálny rok, ktorý sa končí 31. marca.
Na Slovensku je najväčšou predávanou Mazdou model CX-60.
Vydané Text: Redakcia (s)
Mazda očakáva, že na svojej novej vlne veľkých produktov bude dosahovať rekordné zisky, pretože zákazníci preferujú veľké SUV CX-90 a čoraz častejšie kupujú hybridy s vyššou maržou.
Mazda v uplynulom roku zarobila na vyšších predajoch a zaknihovala historicky vysoké zisky za práve skončený fiškálny tretí štvrťrok a tvrdí, že teraz dosahuje rekordné zisky za celý fiškálny rok, ktorý sa končí 31. marca, informuje Automotive News Europe.
Pri piatkovom oznámení finančných výsledkov finančný riaditeľ Mazdy Jeffrey Guyton uviedol, že japonská automobilka má vysoké očakávania od hybridov a predovšetkým na severoamerickom trhu Benzínovo-elektrické hybridy získavajú na americkom trhu zvýšenú pozornosť spotrebiteľov, čiastočne vďaka rastúcemu záujmu o plne elektrické vozidlá.
„Myslím si, že hybrid trochu ťaží z humbuku okolo EV,“ povedal Guyton. „Teraz dochádza k splošteniu trhu s elektromobilmi. A myslím si, že ľudia, ktorí vykrikovali o elektromobiloch a propagovali elektromobily, sa rozhodli, že v poriadku, ak nedokážeme prinútiť ľudí, aby brali čisto elektrický pohon, hybrid je dobrou alternatívou.“
Mazda zaznamenáva zvýšený trhový podiel na americkom trhu pre model CX-90 aj vďaka možnosti vybavenia plug-in hybridným pohonom. Minulý rok predala dovedna 30 821 kusov týchto vozidiel v USA a podiel v segmente je takmer dvojnásobný v porovnaní s predchádzajúcim modelom CX-9.
Luxusnejšia Mazda CX-90 predstavuje približne dvojnásobnú ziskovosť, ako je celosvetový priemer Mazdy, povedal Guyton.
CX-90 tak pomohla Mazde dosiahnuť rekordný predaj v USA za mesiace december a január. Severoamerický trh je odlišný od toho európskeho vo výraznejšej preferencii veľkých automobilov, ako sú veľkopriestorové SUV a trucky.
Mazda teraz očakáva opakovaný výkon, keď na jar tohto roku pristane jej nové stredne veľké SUV CX-70, aj s možnosťou plug-in hybridného pohonu. Nasledovať bude hybridná verzia kompaktného crossoveru CX-50.
Hybridy prinášajú vyššie výnosy, ale aj ich výroba stojí viac
Na druhej strane, povedal Guyton, môžu dosiahnuť lepšie marže, dosiahnuť lepšie zostatky a vyžadujú nižšie stimuly – keď sa dosiahne objem. Mazda na tom podľa neho pracuje.
Zvýšenie ziskov je teraz nevyhnutné na posilnenie „čistého bohatstva“ spoločnosti v blízkej budúcnosti, pretože do konca dekády investuje značné prostriedky do elektrifikácie svojej zostavy, povedal Guyton.
Mazda tak zdanlivo našla recept na premostenie k elektromobilom počas zvyšku dekády.
„Práve teraz sa americký zákazník obáva kúpy elektromobilu,“ povedal Guyton. „Áno, našou stratégiou je dodržiavať nariadenia, ale tiež venovať veľkú pozornosť tomu, čo chcú skutoční zákazníci.“
Mazda očakáva, že v roku 2030 bude 25 až 40 percent svojho celosvetového predaja pochádzať iba z elektromobilov. Do septembra minulého roka však tvorili elektromobily menej ako 1 percento celosvetového predaja Mazdy.
Divízia e-Mazda
Generálny riaditeľ Masahiro Moro v decembri pre Automotive News povedal , že spoločnosť potom plánuje mať zostavu siedmich až ôsmich modelov elektromobilov.
V novembri Moro založil novú samostatnú divíziu s názvom e-Mazda, ktorá má vyvíjať, konštruovať, uvádzať na trh a predávať svoj nadchádzajúci rad špecializovaných elektromobilov. Budú postavené na novej škálovateľnej platforme a prvá bude debutovať v časovom rámci 2025-27.
Optimistické hodnotenie spoločnosti Mazda prichádza v čase, keď spoločnosť so sídlom v Hirošime zverejnila zisky za fiškálny tretí štvrťrok, ktorý sa skončil 31. decembra. Mazda zaznamenala v treťom štvrťroku rekordy vo všetkých kategóriách zisku.
Prevádzkový zisk materskej spoločnosti vzrástol o 30 percent na 70,6 miliardy jenov (~440 miliónov eur) z 54,3 miliardy jenov (~340 mil. eur) vykázaných za predchádzajúce obdobie.
Silné predaje ziskovejších produktov na veľkej platforme, ako je CX-90, prispeli k prevádzkovému zisku podstatnými 13,3 miliardami jenov (~83 mil. eur).
Oslabenie japonského jenu voči americkému doláru a euru zároveň pridalo ďalších 15 miliárd jenov (~93 mil. eur).
Čistý príjem sa viac ako strojnásobil na 57,4 miliardy jenov (~360 mil. eur).
Čo sa týka budúceho vývoja, Mazda ponechala svoj výhľad ziskov pre aktuálny fiškálny rok končiaci 31. marca 2024 nezmenený. Globálny maloobchodný predaj by mal stúpnuť o 16 percent na 1,29 milióna vozidiel. Príčinou tohto nárastu je práve Severná Amerika, kde predaj stúpol o 32 percent na 537 000 vozidiel.
Predpokladá sa, že dodávky v Európe vzrastú až o 20 percent na 193 000 vozidiel.
Mazda ďalej predpovedá, že prevádzkový zisk vzrastie o 76 percent na 250 miliárd jenov (~1,55 mld. eur), zatiaľ čo čistý zisk podľa odhadov firmy vzrastie o 19 percent na 170 miliárd jenov (1,06 mld. eur).
Najväčšie SUV značky Mazda na Slovensku
Najväčšie SUV značky Mazda, ktoré je v predaji na Slovensku, je model CX-60.
Mazda CX-60 (recenzia/test tu) sa na Slovensku predáva od cenníkových 46 940 € za verziu s pohonom 3,3 l e-Skyactiv D200. Verzia s pohonom 2,5 l e-Skyactiv PHEV sa predáva od cenníkových 50 760 € a najvyššie posadenou motorizáciou je 3,3 l e-Skyactiv D254 s cenami od 52 140 €. CX-60 sa predáva v stupňoch výbavy Prime-line, Exclusive-line, Homura a Takumi, pričom v predaji sú viaceré pakety a vskutku luxusné prvky výbavy. Už základné verzie stoja na 18″ diskoch kolies a veľkorysou výbavou v sérii.
Aký je rozdiel medzi Mazdami CX-60 a CX-90?
Mazda CX-90 je model veľkého SUV predávaného na severoamerických trhoch, zatiaľ čo CX-60 nájdete v predaji v Európe a ide o trochu menšie SUV. Pre našincov je aj CX-60 považované za veľké SUV konkurujúce napríklad Hyundai SantaFe či Kia Sorento, v USA je však s dĺžkou 4 745 mm a rázvorom 2 870 mm považované za stredne veľký crossover. Model CX-90 má celkovú dĺžku 5 120 mm a rázvor 3 120 mm. Ďalším veľkým SUV značky Mazda v Európe má byť model CX-80 s tromi radmi sedadiel.
Prečítajte si o Mazde a Mazde CX-60 viac na Autovinách:
Test Mazda CX-60 PHEV: Takmer dokonalé SUV / Cena, výbava, spotreba, jazdné vlastnosti
MAZDA AUTOGRAND: Ako sa podniká po 10 a 30 rokoch a ako získať zľavu 8-tisíc pri kúpe nového auta