BMW Neue Klasse

BMW zmení názvy áut. Pozrite sa, ako sa budú volať dnes ikonické modely

BMW postaví 6 nových modelov s batériou vstavanou do karosérie. Vyrieši tým veľký problém elektromobilov – príliš veľkú výšku karosérie.

Strategický projekt Neue Klasse od značky BMW má potenciál zatriasť trhom s luxusnými elektromobilmi vďaka svojej inovatívnosti.
Spoločne s uplatňovaním stratégie do praxe BMW pristúpi k zmene nomenklatúry modelov.
Vydané  Text: 

Ďalší míľnik

Keď BMW pred desiatimi rokmi uviedlo na trh model i3, tento nápadný  kompaktný hatchback s elektrickým pohonom na batérie predstavoval pre automobilku významný historický míľnik.

Model i3 mal totiž novú koncepciu hnacieho ústrojenstva, využíval environmentálne bezpečnejšie materiály a dizajn aj výrobu mal založenú na udržateľnosti.

BMW i3 bolo v tom čase z určitých hľadísk považované za najvyspelejšie auto na svete. Žiadny konkurent nič podobné nemal a ak sa niečím takým prezentoval, išlo o koncepty. BMW i3 sa však reálne vyrábalo a dodnes jazdí aj po slovenských cestách.

Inzercia

Inzercia

BMW dúfa, že sa tento scenár zopakuje aj so svojou rodinou elektrických vozidiel Neue Klasse.

Nemecká automobilka opäť uvedie na trh plne elektrický automobil, ktorý sa výrazne odlíši od zvyšku automobilového sveta, tvrdí denník Automotive News Europe. O rodine automobilov Neue Klasse sme písali v reportáži z nemeckého Mníchova, kde nám automobilka predviedla modely naživo.

Neue Klasse je najväčšia investícia v histórii automobilky

Projekt Neue Klasse je fakticky zhmotnením transformácie automobilky na elektrickú a digitálnu mobilitu. Na tento účel bola vyvinutá špeciálna 800-voltová elektrická architektúra pre automobily, ktoré dnes pôsobia avantgardne.

Srdcom systému je vysokonapäťový trakčný akumulátor, batéria, ktorá sa zaobíde bez modulárneho dizajnu. Namiesto toho, aby bola uložená na základnej doske, batéria je súčasťou konštrukcie karosérie vozidla. Dosahuje sa tak nižšia hmotnosť a zníženie nákladov na montáž. BMW navyše prejde z prizmatických článkov na cylindrické.

Zatiaľ čo prizmatické články sú vrstvené, cylindrické články môžu vyzerať ako valce, dajme tomu ako klasické batérie do elektrických spotrebičov. O takomto zámere automobilky ešte pred dvomi rokmi informovala agentúra Reuters. Túto technológiu uskladňovania energie používa aj americká automobilka Tesla.

Výhodou je lepšie balenie, nižšia celková výška a vyššia hustota energie.

Neue Klasse predstavuje najväčšiu investíciu v histórii BMW, objasňuje Automotive News Europe. Elektrická architektúra je navrhnutá tak, aby pokryla celé modelové portfólio automobilky.

Technológia Neue Klasse bude do konca dekády základom šiestich modelov.

Nové BMW radu 3 sa vymyká všetkým konvenciám. BMW predviedlo Neue Klasse, novú modelovú líniu ako zo sci-fi

Nové modely BMW a vylepšený pohon eDrive

V modeloch Neue Klasse bude debutovať aj šiesta generácia BMW eDrive. Nový pohonný systém je ľahší, kompaktnejší a o viac ako 40 percent cenovo výhodnejší ako dnes používaná verzia eDrive. Spotreba energie bude podľa prognóz až o 25 percent nižšia ako dnešná verzia.

SUV iX3 (kódové označenie NA5) má prísť koncom roka 2025. Vyrábať sa bude v novej továrni BMW v Maďarsku a v Číne sa bude vyrábať predĺžená verzia NA6.

Aktuálna generácia BMW radu 5 sa vyrába aj ako elektromobil i5

V roku 2026 spustí BMW vo svojom závode v Mníchove výrobu sedanu radu 3 (kódové označenie NA0) . Neskôr sa výroba spustí v Mexiku a Číne.

V roku 2026 sa očakáva aj sedan v štýle kupé s názvom iX4 (kódové označenie NA7) a v roku 2027 má prísť aj variant kombi.

Šiestym modelom je kompaktné SUV (kódové označenie NB5), ktoré má nahradiť iX1.

PRVÝ TEST novej generácie BMW radu 5: Elektrická verzia i5 M60 je špičkové šoférske auto pre náročných

Zmena nomenklatúry modelov BMW

S príchodom Neue Klasse sa očakáva, že BMW zavedie novú nomenklatúru, aby sa vyhlo zmäteniu zákazníkov počas prechodu na elektrickú éru.

Elektrický sedan radu 3 by bol označený ako i320 alebo i330 v závislosti od špecifikácie, zatiaľ čo verzie radu 3 so spaľovacím motorom by boli označené ako 320 a 330, pričom by sa vynechalo „i“ pre benzínové verzie a „d“ pre naftové verzie.

Elektrické SUV by si ponechali aktuálne používanie názvoslovie, teda X3 pre označenie verzie so spaľovacím pohonom a iX3 pre označenie ekvivalentného automobilu, ale s elektrickým pohonom. Očakáva sa pritom, že neskorším prechodom na plne elektrické portfólio sa aj písmeno „i“ z názvov modelov odstráni, keďže už nebude potrebné.

Zmena názvoslovia je pre automobilky aktuálnou témou.

Svojsky to vyriešila automobilka Kia, ktorá svoje elektrické modely označuje jednoducho ako „EV“: EV3, EV5, EV6, EV9.

Automobilka Mercedes-Benz pre účely oddelenia elektromobilov od zvyšku portfólia využívala subznačku EQ, ktorá však dnes vzhľadom na veľký počet modelov a variantov pôsobí zmätočne a čoskoro dôjde tiež k zmene nomenklatúry modelového portfólia.

Vlastné „problémy“ má tiež Audi a jej modely e-tron. Napríklad model Q8 SUV je vskutku iným automobilom ako Q8 e-tron a Audi A4 končí preto, lebo párne číslovky sú po novom vyhradené pre elektrické modely. Nová A4 sa tak bude volať A5, informuje napríklad denník carwow.

PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia