Legislatíva

Chodci s absolútnou prednosťou? Kontroverznú novinku od ministerstva musia vodiči aj chodci pochopiť, aby neprišlo k tragédiám

Na stole je návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý počíta aj s týmto pomerne kontroverzným prvkom.

Zákon upravuje predovšetkým povinnosti chodcov.
O rýchlejšie prijatie navrhovaných noviniek sa zaslúžilo OZ Cyklokoalícia so svojou hromadnou pripomienkou.
Vydané  Text: 

V aktuálne platnej legislatíve je presne špecifikované, za akých podmienok smie chodec vstúpiť na priechod pre chodcov. Tejto problematike sme sa prednedávnom venovali v rozsiahlom článku. Všetko však nasvedčuje tomu, že samotná prednosť na priechodoch pre chodcov a v ich okolí by sa na Slovensku už v priebehu nasledujúcich mesiacov mohla meniť.

Ministerstvo sa totiž chystá zaviesť kontroverznú novinku, ktorú poznáme napríklad z Česka.

Zmeny v legislatíve

Ako píše portál spravy.rtvs.sk, vláda plánuje už začiatkom budúceho roka prijať novelu zákona o 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Jej cieľom je zosúladenie predpisov v rámci štátov Európskej únie.

Inzercia

Inzercia

Novinka, ktorú pred časom zaviedli u našich susedov z Česka, ukladá vodičom povinnosť dať prednosť chodcom, ktorí sa čo i len chystajú prejsť cez priechod. Zároveň sa počíta s tým, že vodič nesmie chodca obmedziť a ani ohroziť.

Inými slovami by sa dalo povedať, že chodci tak nadobudnú takmer „absolútnu prednosť“. K samotnej pripravovanej novele zákona sa vyjadril aj Dan Kollár, prezident OZ Cyklokoalícia. Pôvodný zámer prijatia nových pravidiel vzhľadom k prednosti chodcov mal nadobudnúť platnosť až koncom roka 2025. Keďže OZ Cyklokolaícia k tomuto podalo hromadnú pripomienku, novinky v zákone by sa mohli do praxe dostať už v budúcom roku.

Aký je rozdiel medzi priechodom pre chodcov a „miestom na prechádzanie“? Majú chodci absolútnu prednosť?

Inzercia

Komu musí dať vodič prednosť?

Zo slov Kollára je zrejmé, že hlavné zmeny v zákone sa dotknú práve vodičov. Aktuálne znenie povinností chodcov je vraj dostatočné, aj keď pôvodne mali v pláne navrhnúť iný predpis. Ten mal byť o niečo jednoduchší a mal mať podobu: „Chodec nemôže vstúpiť náhle pred idúce vozidlo.

Z pohľadu vodičov však ide o zmenu znenia v štýle: „Vodič je povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby umožniť chodcovi bezpečný priechod. Zároveň musí umožniť bezpečný priechod aj chodcovi, ktorý sa zjavne chystá na priechod vstúpiť.

Úprava pravidiel pritom podľa prezidenta OZ Cyklokoalícia vychádza z viedenského dohovoru o cestnej premávke. Slovensko je jednou zo zmluvných strán tohto medzinárodného dohovoru. Kollár ďalej v rozhovore uvádza, že hlavným rozdielom oproti zákonu, ktorý je v platnosti v Česku je, že tamojšia legislatíva nijako nerieši rýchlosť prichádzajúceho vozidla. Dan Kollár v nadväznosti na rozsah zmien uvádza, že sa vo všeobecnosti nepočíta so zavedením noviniek zo dňa na deň.

Prvoradá má byť najmä osvetová kampaň vysvetľujúca nové pravidlá vodičom a chodcom. Jej cieľom má byť zamedzenie vážnych dopravných nehôd z dôvodu nepochopenia nových pravidiel či už zo strany chodcov alebo vodičov.

Táto značka už roky neplatí. Na cestách však na ňu stále narazíte a niekde dokonca môžete dostať pokutu




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia