Xiaomi ide do boja s Porsche a Teslou. Oficiálne predstavilo elektromobil Xiaomi SU7, za ktorým stoja špičkoví ľudia a technológie

Xiaomi po mesiacoch únikov a špekulácií oficiálne odhalilo svoje prvé elektrické auto. Model Xiaomi SU7 si chce vyšliapnuť na Porsche a Teslu.

Za jeho vývojom stoja napríklad aj ľudia z Mercedes-Benz a BMW.
V útrobách auta je unikátna technika, ktorú si výrobca do značnej miery vyvinul úplne sám.
Vydané  Text: 

To, o čom sa dlhé mesiace len šepkalo sa, počas konferencie uskutočnenej 28. decembra 2023 stalo realitou. Xiaomi po mesiacoch únikov totiž oficiálne predstavilo svoje prvé elektrické auto s názvom Xiaomi SU7.

Čínsky gigant ním chce konkurovať automobilkám ako Porsche či Tesla. Pre vývoj svojho prvého auta si dokonca najal dizajnérov z Mercedes-Benz a BMW. Ambície sú teda jasné. Čo všetko auto so sebou prináša?

Špičkoví ľudia od Mercedes-Benz a BMW

Xiaomi SU7, ktoré bolo donedávna len akousi mystickou bytosťou, je dnes realitou. Auto, na ktorého vývoji sa podpísal napríklad Tianyuan Li, bývalý dizajnér BMW stojaci za modelmi ako BMW iX a viacerými iVision konceptmi, alebo James Qiu, ktorý má prsty v koncepčnom automobile Mercedes-Benz EQXX, je jasnou odpoveďou na dominanciu americkej Tesly v segmente luxusných sedanov.

Novinka z Číny stojí na špeciálnej podvozkovej platforme Modena. Ide o podvozok, ktorý si Xiaomi vyvinulo svojpomocne. Dá sa teda povedať, že Xiaomi SU7 je postavené od podlahy. Jeho vývoj pritom trval, na automobilový priemysel, pomerne krátko. Od ohlásenia projektu do momentu predstavenia uplynulo totiž len 1 003 dní.

Ruky ľudí stojacich za špičkovými nemeckými elektromobilmi poznať hneď na prvý pohľad. SU7 je totiž charakteristické svojím oblým dizajnom s dôrazom na aerodynamiku. Na aute je takmer všetko prispôsobené pre čo najdokonalejšie obtekanie vzduchu.

Inzercia

Inzercia

Výsledkom oblých línií a prepracovaných športových kriviek je koeficient odporu vzduchu cd na úrovni len 0,195.

Pre porovnanie, Porsche Taycan dosahuje v rovnakom meradle úroveň 0,22 a Tesla Model S má tento koeficient s hodnotou 0,208. Z pohľadu Xiaomi tak ide o skutočne úctyhodné číslo.

Inzercia

Inzercia

Moderná konštrukcia

Prepracovanosť elektromobilu tkvie nielen v špičkovej aerodynamike, ale aj vo viacerých konštrukčných riešeniach. Príkladom je podlaha v oblasti zadnej nápravy, ktorá je vďaka svojej konštrukcii až o 17% ľahšia ako pri konkurencii. Xiaomi sa pritom podarilo na zloženie tlakovo liatej podlahy ušetriť až 870 zvarov.

Zároveň výrobca udáva, že takéto riešenie by malo znížiť hlučnosť až o 2 dB a jej životnosť by mohla presiahnuť 2 milióny kilometrov. Tu však špičkové technológie ani zďaleka nekončia.

Podlaha v oblasti zadnej nápravy bola vyrobená odlievaním. Xiaomi uvádza, že takto ušetrilo až 870 zvarov a zredukovalo úroveň hlučnosti až o 2 dB.

Xiaomi totiž do svojho prvého elektrického auta osadí svoje vlastné elektrické motory. Tie boli vyvinuté špeciálne čínskou spoločnosťou s cieľom optimalizovania výkonu a nákladov. Aby toho nebolo málo, Xiaomi sa hneď pri predstavení modelu Xiaomi SU7 pochválilo celou paletou elektromotorov.

Základný z nich s výkonom 220 kW nesie označenie Xiaomi HyperEngine V6, ktorý dosahuje až 21-tisíc otáčok za minútu. Jeho výkonnejšia verzia V6s potom ponúkne výkon 275 kW spoločne s krútiacim momentom 500 Nm. Krútiaci moment najslabšieho elektromotoru je o 100 Nm nižší.

Čínsky technologický gigant si vyvinul vlastné elektromotory. Tie dosahujú rôzny výkon. Zaujímavosťou je najmä elektromotor z karbónu, ktorý je stále ešte v technologických laboratóriách.

Výkon konkurujúci najrýchlejším autám

Ďalším elektromotorom, ktorý by mal byť uvedený v roku 2025 je Xiaomi HyperEngine V8. Ten disponuje výkonom až 425 kW a krútiacim momentom 635 Nm. Zaujímavosťou tohto motora je to, že dokáže dosiahnuť až 27 200 otáčok za minútu.

Pomyselným vrcholom ponuky bude v budúcnosti karbónový Xiaomi HyperEngine, ktorý je schopný dosiahnuť 35-tisíc otáčok za minútu. Nakoľko je tento motor stále vo vývoji, jeho presné technické a výkonové špecifikácie zatiaľ nie sú známe.

Modena je názov podvozkovej platformy, za ktorou stojí Xiaomi.

V podlahe Xiaomi SU7 s rozmermi 4 997 x 1 963 x 1 455 milimetrov a s rázvorom rovné 3 metre bude v budúcnosti umiestnená trakčná batéria s najlepšou technikou súčasnosti. Reč je o akumulátore LFP (lítium-železo-fosfát) od spoločnosti BYD. Lacnejšou variantnou bude NMC (nikel-mangán-kobalt) batéria od CATL.

Ako uvádza Xiaomi, nová batéria by mala dosahovať výšku len 120 milimetrov, pričom je na nej použitých až o 91% menej káblov v porovnaní s konkurenciou. Čo je však zaujímavejšie, o tepelný manažment akumulátoru sa postará chladiaca plocha s rozmerom až 7,8 m2. Batéria disponuje vodným chladením pričom by jej kapacita v chladných mesiacoch mala patriť k najlepším na trhu.

TEST Xiaomi 13: Vlajková loď strednej triedy alebo stredná trieda vlajkových lodí?

Dve verzie a dojazd až 800 kilometrov

Xiaomi si pre nové batérie vyvinulo vlastné nabíjanie. HyperCharging spoliehajúce na 800V architektúru by malo byť schopné do auta za 5 minút dodať až 220 kilometrov dojazdu. 15 minút na nabíjačke by potom malo v reči čísel autu dodať až 510 kilometrov.

Xiaomi SU7 príde spočiatku v dvoch verziách. Základný model SU7 prinesie batériu s menšou kapacitou, približne 73,6 kWh.

Teoretický dojazd meraný podľa čínskej normy CLTC nesie hodnotu 668 kilometrov.

Moderná batéria s výškou len 120 milimetrov znížila množstvo káblov až o 91%.

Verzia Xiaomi SU7 Max s výkonným pohonným systémom s dvojicou elektromotorov s výkonom až 425 kW a krútiacim momentnom 838 Nm potom dostane akumulátor s kapacitou 101 kW. Ten by mal autu vystačiť až na 800 kilometrov.

Do budúcna je možné aj využitie ešte väčších batérií (132 alebo 150 kWh), ktoré by dojazd auta zvýšili na viac ako 1 000 kilometrov. Takéto batérie by potrebovali výkonnejšiu architektúru až s 871V systémom.

Top technológie nielen pod kapotou

Na zastavenie auta s hmotnosťou 2 205 kilogramov (verzia Xiaomi SU7 má 1 980 kg) budú slúžiť špičkové 4-piestikové brzdy Brembo. Výrobca udáva, že brzdy auto dokážu zastaviť z rýchlosti 100 km/h na vzdialenosť len 33,3 metra.

Tieto autá čoskoro môžete vyskúšať aj na Slovensku! Aj bez zadného okna majú nádherný dizajn a špičkovú techniku vnútri

Podobné množstvo technológií, aké výrobca použil na konštrukciu vozidla, aplikoval aj do jeho interiéru a bezpečnostných systémov. Za zmienku stojí napríklad možnosť rozpoznávania okolia vozidla až na vzdialenosť 250 metrov.

Súčasťou bezpečnostnej výbavy je aj nasadenie LiDAR-u, troch radarových systémov s milimetrovými vlnami, 11 dodatočných HD kamier alebo 12 ultrasonických radarov monitorujúcich okolie.

Všetky informácie z okolia bude auto spracovávať prostredníctvom špičkových technológií ako sú Qualcomm Snapdragon 8295, ktorý poháňa systém HyperOS. Následne systém Xiaomi Pilot spoľahne na výpočtový výkon čipsetu Nvidia Origin X s výpočtovým výkonom až 508 trilión operácií za sekundu.

V prednej časti strechy je umiestnený snímač LiDAR-u. Ten spolupracuje s ostatnými systémami a čipsetom Nvidia Origin X.

Minimalistický interiér

Xiaomi v prípade svojho prvého elektromobilu vsadilo na minimalistický a kvalitný interiér. Jeho horizontálne členenie dopĺňa dvojica klasických displejov. Pred vodičom je umiestnený virtuálny kokpit s uhlopriečkou 7,1-palca slúžiaci na zobrazenie základných údajov z jazdy.

Centrom auta je infotainment z dielne Xiaomi, ktorý je možné ovládať cez špičkový 16,1-palcový panel s rozlíšením 3K. Aj to je dôkazom, že čínsky výrobca má bohaté skúsenosti na poli mobilných technológií. Samozrejmosťou je potom head-up displej s maximálnou uhlopriečkou až 56 palcov.

Minimalistickému interiéru dominuje 16,1-palcový displej s rozlíšením 3K.

Aby toho nebolo málo, aj cestujúci na zadných sedadlách dostanú vlastné zobrazovacie jednotky. Tie budú vo forme tabletov Mi Pads. Na svoje by si mohli prísť aj fanúšikovia Apple, keďže sem je možné aplikovať aj iPady.

Z hľadiska prepravy nie je prekvapením, že auto ponúkne dvojicu úložných priestorov. Hlavný z nich, za zadnými sedadlami, má kapacitu až 517 litrov a ten vpredu patrí svojim objemom k rekordérom triedy. Uložíte sem až 105 litrov nákladu.

Aj pasažiery na zadných sedadlách majú k dispozícii dotykové displeje pre ovládanie multimediálneho systému.

Výroba Xiaomi SU7 štartuje už o pár mesiacov

No a na záver cena. Xiaomi má podľa slov zakladateľa Leu Jun-a ambíciu stať sa 5. najväčšou automobilkou na svete v horizonte 15 až 20 rokov. Od toho sa odvíja aj cenová politika. Auto by sa na domácom čínskom trhu malo ponúkať od 300-tisíc yuanov. V prepočte s aktuálnym kurzom je to približne 38-tisíc eur. Ak sa auto dostane do Európy, cena bude pravdepodobne vyššia.

Xiaomi SU7 a SU7 Max si zákazníci budú môcť zakúpiť už v prvej polovici roka 2024, kedy štartuje masová výroba v čínskom závode BAIC v Pekingu. Pre zaujímavosť, Xiaomi do vývoja auta zatiaľ investovalo približne 1,5 miliardy eur.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia