AUTOPRIEMYSEL

Čínska automobilka BYD postaví továreň v Maďarsku, má to byť najväčšia investícia v histórii Maďarska. Tisíce pracovných miest môžu využiť aj Slováci

Značka BYD má veľké ambície, do roku 2030 mieni v Európe dosiahnuť až 10-percentný trhový podiel.

Spustenie výroby v Maďarsku je tak pre automobilku kľúčovým strategickým krokom.
Vydané  Text: 

BYD postaví továreň v Maďarsku

BYD plánuje postaviť svoju prvú európsku továreň na automobily v Maďarsku. Toto rozhodnutie je súčasťou snahy čínskeho koncernu poraziť Teslu ako dnes dominantného výrobcu automobilov na batérie.

Závod v Segedíne (maď. Szeged) na juhu Maďarska bude vyrábať elektrické vozidlá a plug-in hybridy pre európsky trh a vytvorí tisíce pracovných miest, uviedol v piatok BYD.

Rozhodnutie značky BYD, ktorej názov je akronym sloganu Build Your Dreams, prichádza po roku diskusií s európskymi krajinami od Nemecka po Francúzsko v nádeji, že získa investície a zamestnanie pre miestnych pracovníkov, ktorí by prišli za prácou do automobilového závodu.

Inzercia

Inzercia

Smelé ambície

Cieľom BYD je mať do konca dekády 10-percentný podiel na trhu v Európe. Podľa prieskumu trhu Dataforce spoločnosť do novembra 2023 predala v Európe niečo vyše 13-tisícáut. Najpredávanejším modelom bol Atto 3, ktorý rok 2023 bilancuje s takmer 11-tisíc predanými kusmi.

Továreň je pritom „prvým krokom k vážnemu konkurenčnému vstupu a stanovuje dvoj- až trojročné časové obdobie,“ uviedli v poznámke analytici Bernstein pod vedením Daniela Roeska.

BYD zintenzívňuje svoju expanziu do zámoria, keďže jeho podiel na domácom trhu dosahuje vrchol.“

Inzercia

Inzercia

Príležitosť aj pre Slovensko

Továreň koncernu BYD bude mať pravdepodobne ročnú kapacitu okolo 200-tisíc automobilov, odhadujú analytici, pričom BYD naznačuje postupné zvyšovanie.

BYD a maďarská vláda nezverejnili výšku investície a neuviedli ani časový plán dokončenia projektu.

Minister zahraničných vecí Peter Szijjártó uviedol, že Maďarsko poskytne pre závod BYD dotácie, no ich výšku zverejní až po schválení Európskou komisiou.

Toto má byť jedna z najväčších investícií v histórii maďarskej ekonomiky,“ povedal Szijjártó.

Vo vyhláške zverejnenej vo štvrtok premiér Viktor Orbán vyčlenil z rozpočtu 46,3 miliardy forintov (120 miliónov eur) na financovanie modernizácie cestnej, železničnej, energetickej, plynárenskej a vodnej infraštruktúry v okolí priemyselného parku v Segedíne, ale bez toho, aby v dokumente explicitne pomenoval BYD.

Očakáva sa, že tisíce pracovných miest, ktoré vzniknú po vybudovaní továrne, bude zaujímať aj Slovákov. Vzhľadom na geografickú polohu plánovaného závodu bude dostupnejšia popri domácich skôr pre ľudí prichádzajúcich z Rumunska a Srbska, avšak predovšetkým pre vysoko odborné pracovné pozície môže byť pre „maďarské BYD“ zaujímavé siahnuť aj po skúsených pracovníkoch zo Slovenska.

Spolupráca Maďarska a automobilového koncernu BYD pritom nie je nová. BYD má už dnes závod v meste Komárom na severozápade Maďarska, ktorý vyrába elektrické autobusy. Autobusy z tejto výrobnej linky sa dodávajú aj na Slovensko.

Predstavenie najväčšieho 12-metrového autobusu od BYD na BYD Press Conference na veľtrhu Busworld 2023. Zdroj: BYD

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia