TECHNOLÓGIE
Nečakaná novinka ku koncu roka. Autá dostanú nové tyrkysové svetlá, ako prvý ich má Mercedes.
Nová farba bude dôležitá pre vodičov aj policajtov, aby vedeli, komu nedávať pokuty. Doslovne.
Mercedes-Benz prišiel s novou farbou svetiel. Tyrkysové obrysové svetlá sú úplnou novinkou, ktorú si vynucuje technologický pokrok.
Tyrkysová farba je natoľko výrazná, že jednoznačne upozorní na spusteného autopilota.
Vydané Text: Redakcia (s)
Mercedes-Benz sa stal prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý získal povolenia na špeciálne vonkajšie obrysové svetlá. Tyrkysové svetlo odlíši autá pracujúce v režime automatizovanej jazdy a prvé takéto vozidlá sa objavia v amerických štátoch Kalifornia a Nevada.
Tyrkysové svetlá sú integrované do predných a zadných svetiel, ako aj do dvoch vonkajších spätných zrkadiel. Na rozdiel od doteraz navrhovaných riešení sú teda priamo integrované do vozidla a tieto nové vizuálne prvky tak nie sú vyčlenené.
Mercedes-Benz si kladie za cieľ globálne štandardizovať tyrkysovú farbu ako spôsob vizualizácie prebiehajúcej automatizovanej jazdy.
V Spojených štátoch, Číne ani v EÚ zatiaľ neexistuje všeobecný rámec pre používanie tyrkysových svetiel v sériových vozidlách.
Prečo práve tyrkysová farba?
Tyrkysová farba spĺňa dve základné kritériá – jej dobrá viditeľnosť umožňuje rýchlu detekciu ostatných účastníkov cestnej premávky a odlíšenie od existujúceho osvetlenia vozidla, ako smerových svetiel, bŕzd alebo núdzového osvetlenia. Vďaka tomu možno výrazne znížiť riziko zámeny s existujúcimi farbami osvetlenia.
Mercedes navyše informuje, že podľa výsledkov početných testovacích štúdií je tyrkysová optimálna farba pre automatizovanú jazdu.
Fyziologické aj psychologické faktory ukazujú, že tyrkysová má vyššie hodnoty takmer vo všetkých oblastiach ako iné farby. Tyrkysová je tiež opísaná v odporúčanej praxi SAE J3134 „ADS Marker Lamps“ na použitie na zobrazenie aktivácie automatizovaného jazdného systému. Vývoj a schválenie nového konceptu osvetlenia si vyžadovali spoluprácu interdisciplinárneho tímu vrátane inžinierov, manažérov dodržiavania predpisov, odborníkov na ochranu údajov a odborníkov na etiku.
Jasné informácie pre vodičov aj policajtov
Mercedes verí, že zavedenie tyrkysových obrysových svetiel môže výrazne zvýšiť akceptáciu automatizovaného riadenia verejnosťou a prispieť k bezpečnosti na cestách , pretože tieto svetlá zvonku jasne zviditeľňujú stav automatizovaného jazdného systému.
Umožňuje tiež orgánom činným v trestnom konaní a policajtom určiť stav systému a určiť, či môžu vodiči vykonávať sekundárne činnosti počas podmienečne automatizovanej jazdy.
Ak je vodič vo vozidle, ktoré má legálne dovolené jazdiť samočinne, vtedy môže používať aj mobilný telefón a vôbec nevenovať pozornosť jazde. Takéhoto vodiča nie je oprávnené pokutovať, ale doteraz chýbalo akékoľvek rozlíšenie, ktoré autá skutočne jazdia autonómne a ktoré len majú dostatočnú technologickú výbavu, aby pomáhali vodičovi pri jazde.
Cestné testy zhromaždia dôležité informácie
Povolenie na testovanie vozidiel v Kalifornii je spočiatku obmedzené na dva roky. Nevadské povolenie sa vzťahuje na vozidlá Mercedes-Benz s modelovým rokom 2026 a zostane v platnosti, kým nedôjde k zákonnej zmene v štátnom zákonodarnom orgáne.
Obe oprávnenia umožňujú Mercedes-Benz získať dôležité informácie o interakciách medzi automatizovanými vozidlami a ostatnými účastníkmi cestnej premávky, aby ich bolo možné neskôr použiť aj v rámci Európskej únie.
Prečítajte si aj naše ďalšie články o osvetlení áut:
- Konečne! Prvé legálne H4 a H7 LED žiarovky do hlavných svetlometov sú už v predaji, vyrobil ich (neprekvapivo) OSRAM
- Nové SUV od Volva bude mať animované svetlá v tvare Thorovho kladiva -ako jediné na svete
- Budúcnosť áut môže kvôli norme Euro 7 vyzerať aj takto. Kompletné prekrytie viacerých častí autá má logické vysvetlenie
- Na semaforoch pribudne ďalšie svetlo. Aký bude jeho význam?
- Veľký porovnávací test autožiaroviek H7 a H4!
- Slováci vymieňajú halogénové žiarovky za LEDky. Riskujú tým veľkú pokutu, papiere aj bezpečnosť!
- Používate hmlovky správne? Ako je to v zákone a prečo by ste sa nemali spoliehať na systémy v aute?