Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…

Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.

Aké je optimálne napätie na autobatérii?
Čo sa stane, ak servis zanedbáte?
Vydané  Text: 

Mnoho vodičov si pri každoročnej údržbe dá na svojom aute záležať, no napriek tomu zabdnú na batériu. Aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať nepotrebné, akumulátor, ktorý slúži nielen na štartovanie, si vyžaduje rovnakú pozornosť, ako napríklad lak auta. V servisoch síce prebieha aj kontrola batérie, avšak najmä v zimných je dobré poznať, ako s akumulátorom správne zaobchádzať. Poďme sa spoločne pozrieť na 5 najväčších zabijakov autobatérií, ktorých sa dopúšťame snáď všetci. Prečo by batéria mala byť vo vašej pozornosti?

Krátke trasy

Je to už pravdepodobne klišé, no krátke trasy neničia len batériu, ale trpí nimi aj celý motor. Mnohé automobilky už v minulosti varovali pred krátkymi jazdami s autom v zime, no aj tak drvivá väčšina vodičov používa svoje vozidlo podobným spôsobom aj na cestu do obchodu. Prečo sú teda tieto trasy nebezpečné pre batériu? V prvom rade akumulátor potrebuje pomerne veľkú silu na to, aby dokázal naštartovať motor – najmä vznetový. Najme pri krátkej trase sa následne nestíha dobiť na požadovanú úroveň, a tým sa skracuje jeho životnosť.

Navyše, moderné autá ponúkajú viacero prvkov, ako napríklad vyhrievanie volantu či sedadiel, ktoré taktiež batérii pri tomto type jázd neprospievajú. Aby sme zabránili negatívnym dopadom na akumulátor, je dobré ho z času na čas chvíľku dobiť na nabíjačke. Ako už bolo vyššie uvedené, krátkymi trasami netrpí len batéria, ale aj veľa komponentov motoru a výfukového systému. Tie sa tak nedokážu zahriať na prevádzkovú teplotu a časom sa môžu kaziť.

Inzercia

Inzercia

VIDEO: Vodičke v Brne vybuchla na aute batéria počas dopravnej špičky. Pozor! Nešlo o elektromobil…

Čistota pol života

Neplatí to len o aute ako takom. Čistota batérie, a to hlavne jej kontaktov, je dôležitá. Keďže sa akumulátor často nachádza v motorovom priestore, je dôležité dbať na jeho čistenie. Obzvlášť treba batériu kontrolovať v zimných mesiacoch a pri nižších teplotách, kedy dochádza k posypu ciest soľou. Prípadné zvyšky posypu sa vo forme kvapiek dostávajú na kontakty batérie, kde v budúcnosti môžu spôsobovať energetické úniky. Ďalej sa na batériu zvyknú dostať aj rôzny fyzické predmety, ako lístie, ihličie alebo drobné halúzky, ktoré môžu prepojiť oba kontakty, čo spôsobjuje poškodeniu akumulátora.

Vypínanie pripojených zariadení

Ďalším neduhom modernej doby nepriaznivo vplývajúci na životnosť batérie, sú moderné zariadenia. Nejedná sa pritom len o telefóny, ktoré si z času na čas nabíjame v aute. Ide najmä o zariadenia, ktoré sú pripojené do 12-voltovej siete a po vypnutí auta v ňom zostávajú. Reč je konkrétne o rôznych prídavných podložkách na vyhrievanie sedadiel alebo palubných kamerách. Tie väčšina vodičov necháva zapojené v zásuvke aj keď auto stojí celý deň vonku. Treba mať na pamäti, že aj keď je auto vypnuté, tieto zariadenia si stále vyžadujú určitý minimálny odber energie (hlavne pri zlej inštalácii alebo pri zariadeniach z Číny). To sa následne odraža na kompletnom vybití batérie.

Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

Inzercia

Inzercia

Ignorovanie varovných príznakov

Keďže auto a aj jeho batéria je pre mnohých len spotrebný materiál, tak sa k tomu aj správajú. Je dôležité si uvedomiť, že aj taká vec, ako je zlé zaobchádzanie s akumulátorom, má negatívny dopad na peňaženku. Preto je dobré si všímať rôzne varovné príznaky, ktoré nám auto vysiela. V prípade, že štartujete pri zapnutých svetlách a dôjde k prudkej zmene intenzity žiarenia po otočení kľúčom, môže to znamenať, že vašej batérii už mnoho času nezostáva. Taktiež ťažšie štartovanie nemusí byť len príznakom studeného motora. Môže to tiež znamenať slabú batériu, ktorú krátkou trasou vybijete úplne. Opäť je dobré, ak batériu z času na čas nabijete nabíjačkou.

Príprava po dlhom státí

Veľa ľudí necháva auto stáť v mrazivých nociach vonku. Toto státie sa najmä počas zimných prázdnin alebo sviatkov predlžuje aj na niekoľko dní či týždňov. Následne potom nasadnú do auta a čakajú, že motor chytí na prvé nakopnutie. V moderných autách to tak skutočne aj je, no takto tvrdý štart po dlhej dobe nečinnosti môže spôsobiť poškodenie batérie. Ak viete, že batériu nebudete dlhšie používať, je dobré so sebou nosiť autonabíjačku. Následne ju pred naštartovaním necháte chvíľu nabíjať, aby sa trochu „oživila“. Potom to štartovanie nebude mať tak negatívny dopad na jej zdravie. Napätie na batérii, ktoré odmeriavate pred štartovaním, by nemalo klesnúť pod 12,4 volta – ak je nižšie, opäť sa oplatí najprv nechať ju dobiť.

Batéria je dôležitá

Na záver ešte jeden tip. Možno sa to môže zdať ako zbytočná investícia, no na zimné mesiace je dobré batériu obaliť špeciálnym návlekom. Ten má za úlohu chrániť ju pred krutými mrazmi. Po jazde navyše dokáže udržať batériu dlhšie v teple a v čistote. Nezabúdajte však aj na to, že aj klasická autobatéria v spaľovacom aute môže explodovať. Príkladom je udalosť z minulého mesiaca, ktorá sa odohrala v Brne.

TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia