TEST
TEST Peugeot 3008 HYBRID4: Tri stovky koní pod kapotou a elektromotor aj na zadnej náprave. Je to dobrá kombinácia?
Plug-in hybrid s výkonom 300 koní pozostávajúci z trojice motorov? Presne to je Peugeot 3008 HYBRID4.
Čo sú jeho pozitíva?
Ako zvláda podvozok vyššiu hmotnosť plug-in hybridného pohonu?
Vydané Text: David Hecl
Trh v posledných rokoch ponúkol zákazníkom rôzne formy elektrifikácie. Z hľadiska kombinácie dvoch svetov, elektromobilov a spaľovacích áut, je pre mnohých najväčším lákadlom plug-in hybrid. Typ pohonu, ktorý prepája dva svety však nie je vždy tou najlepšou voľbou. Reč je predovšetkým o plug-in hybridoch, ktoré po vybití akumulátora so sebou vozia len mŕtvu váhu a spoliehajú sa výhradne na spaľovaciu jednotku. Je to prípad aj testovaného Peugeot 3008 HYBRID4? Ako sa v praxi prejavuje jeho 300 koní a čo hovorí podvozok na vyššiu hmotnosť?
Prekvapenie od Peugeotu?
Peugeot 3008 HYBRID4 nie je na trhu žiadnou novinkou. Ide o relatívne starý model, ktorý si nedávno prešiel modernizáciou, a povedzme si to na rovinu, výrobca sa zameriava už len na jeho nástupcu. Mohlo by sa teda zdať, že testovaná 3008 bude len akousi povinnosťou Peugeotu voči svojim zákazníkom. Aj keď nie som veľkým fanúšikom francúzskych áut, v poslednom čase ma práve Peugeot hneď dvakrát prekvapil. Prvýkrát to bolo počas testu modelu e-Expert a druhýkrát teraz.
Svoj subjektívny názor na vzhľad auta si nechám pre seba. Diplomaticky povedané, nie je to môj šálok kávy. Na druhú stranu, osobne poznám zopár ľudí, ktorým expresivita francúzskych tvarov padla do oka. Už tri roky stará modernizácia počas testu dokázala, že ak sa vylepšia niektoré veci čo i len nepatrne, vo finále to môže mať na celok veľký vplyv. Či už ide o použitie kvalitnejších materiálov, modernejších zobrazovacích jednotiek alebo vyššej úrovne spracovania, Peugeot 3008 HYBRID4 ukázal, že ani auto pred koncom svojho životného cyklu nemusí byť zlou voľbou.
Tri motory
Recenziu som však začal spájaním dvoch svetov. Tak v tom budem aj pokračovať. Samotná 3008 s označením HYBRID4 jasne odkazuje, že ide o vrchol ponuky danej generácie. Pod kapotou pracuje orchester troch motorov. Prvý z nich je základom a tvorí srdce pohonu. Radový štvorvalec 1,6 PureTech s výkonom 147 kW a krútiacom momentom 300 Nm je doplnený o dvojicu elektromotorov. Prvý z nich zdieľa so spaľovaciu jednotkou miesto pod kapotou. Tento elektromotor dosahuje maximálny výkon 81 kW. Druhý, silnejší elektromotor, je umiestnený na zadnej náprave a má o 2 kW viac, než ten predný. Tak vzniká pohon všetkých 4 kolies a zároveň je to aj dôvodom štvorky v označení HYBRID4.
Systémový výkon malého trojmotorového orchestru dosahuje 221 kW a krútiaci moment sa vyšplhal až na 520 Nm. Z hľadiska synchronizácie a komfortu pri prepínaní jednotlivých druhov pohonu musím uznať, že Peugeot hrá vyššiu ligu. Nie však najvyššiu. Prepínanie medzi spaľovacím motorom a elektromotorom je plynulé, no z času na čas je počuť hlučnejšie nakopnutie spaľovacej jednotky. Deje sa tak predovšetkým vo vyšších rýchlostiach.
8-stupňový automat
Ďalším postrehom z týždňového testu Peugeot 3008 HYBRID4 sú miestami rozpačité reakcie prevodovky. Ide o automatickú 8-stupňovú skriňu, ktorá sa správa ideálne hlavne počas plynulej jazdy. S jednotlivými stupňami pracuje nepostrehnuteľne a dostatočne presne. Avšak pri kickdowne alebo pri brzdení do križovatky jej na môj vkus trvá až príliš dlho pokým sa rozhodne aký stupeň zaradiť. Z toho napokon pramení aj už spomenutý hlučnejší štart vo vyšších rýchlostiach. Pre bežného vodiča, ktorý nemá viac skúseností s plug-in hybridom je dané správanie pravdepodobne nepostrehnuteľné, no osobne viem, že niektorí výrobcovia to vedia aj lepšie.
Nový PEUGEOT 3008: Všetko, čo vás zaujíma o novej generácii obľúbeného SUV
Vo výsledku je však plug-in hybridný pohon prínosom pre vašu peňaženku. Dlhodobá spotreba sa počas týždňa s autom ustálila na hodnote 6 litrov na 100 kilometrov. A povedzme si na rovinu, pri aute s daným výkonom to nie je vôbec zlé. Skôr naopak. Samozrejme, že spotreba by mohla byť ešte nižšia, pokiaľ by som častejšie využíval plný potenciál pohonu. To sa však nestalo z jedného prostého dôvodu. Čas nabíjania. Áno, teraz načriem do vôd odporcov elektromobility, za čo sa úprimne ospravedlňujem. Problém pre mňa spočíval v tom, že nabíjanie batérie s celkovo kapacitou 13,2 kWh trvalo príliš dlho.
Pol tony komponentov
Výrobca síce udáva maximálny nabíjací výkon na úrovni až 7,4 kW, no na túto úroveň som sa z nejakého dôvodu nedokázal dostať. Maximum sa vždy pohybovalo okolo 6 kW, čo vo finále predĺžilo čas strávený na nabíjačke s maximálnym výkonom 22 kW (cca 2,5 hodiny). No a ak sa rozhodnete pre alternatívu domáceho nabíjania bez wallboxu, čas sa opäť predlžuje až na takmer 8 hodín. Stačilo by pritom, ak by bolo dostupné DC nabíjanie s vyšším výkonom a bolo by po probléme. Na druhú stranu musím sa zahrať aj na obhajcu. Peugeot 3008 HYBRID4 je starším plug-in hybridom a veľa áut z rovnakej generácie DC nabíjanie taktiež nemalo. Celkovo tak ide len o môj postreh, ktorý niektorým pomôže a niektorí ho nemusia brať pri rozhodovaní do úvahy.
V úvode recenzie som taktiež spomenul vyššiu váhu. Tá je v prípade HYBRID4 až na úrovni 2 000 kilogramov. Ak to porovnám s verziu HYBRID s jedným elektromotorom, bavíme sa o náraste hmotnosti len o nejakých 100 až 112 kilogramov. Porovnanie s najvýkonnejšou benzínovou verziu bez elektrifikácie však vyzerá horšie. Tam je nárast až 522 kilogramov. Samotnú vyššiu hmotnosť aj vzhľadom na vyššiu stavbu auta samozrejme cítiť. Treba počítať s tým, že pri brzdení nesiete so sebou pol tony záťaže navyše, avšak brzdy sú na daný nárast dimenzované a tak sa netreba ničoho zásadnejšie obávať. Vyššiu hmotnosť okrem brzdenia cítiť aj pri náklonoch karosérie v zákrutách, no nie je to nič hrozné.
Stále rovnaký
Podvozok celkovo pracuje veľmi solídne a jeho nastavenie je skôr komfortné. A to aj napriek 19-palcovým diskom kolies. Filtrovanie nerovností je taktiež na vysokej úrovni a šasi netrpí ani zbytočným poskakovaním pri prejazdoch zákrut so slovenskou kvalitou.
To by bolo k samotnému pohonu a podvozku. Na záver sa ešte v krátkosti zameriam na interiér. Testovaný Peugeot 3008 HYBRID4 v danej konfigurácii ponúkol skutočne komfortné sedadlá a prémiový pocit z interiéru a to nie len z hľadiska použitých materiálov, ale taktiež aj spracovania. Niet sa čomu čudovať. Išlo o najvyššiu konfiguráciu. Na druhú stranu je stále jeho najväčšou slabinou nepochopiteľne komplikovaný systém infotainmentu s veľkým množstvom zbytočných animácií. Animácie sú dokonca na miestach kde vyslovene prekážajú. Preto si myslím, že Peugeot, a celkovo koncern Stellantis, by mal svoj aktuálny infotainment hodiť do koša a začať na zelenej lúke. Nehovorím to ako rozmaznaný používateľ iných značiek alebo ako zbytočný puntičkár. Vravím to preto, lebo dnes v dobe digitalizácie sa celé auto spolieha na nastavovanie práve cez multimediálny systém. A ak ten nefunguje optimálne, používanie auta to len zhoršuje.
Aký bol Peugeot 3008 HYBRID4 po týždni?
Aký je teda záver? Nuž musím priznať, že Peugeot ma v poslednej dobe príjemne prekvapuje. S jeho modelom 3008 HYBRID4 som bol celkom spokojný, aj keď tu vidím veľa priestoru na zlepšenie. Pol tony navyše nie je malá váha, no podvozkovo sa dynamikou to Peugeot pohodlne vyrovnáva. Reálny elektrický dojazd (cca 49 km) sa síce k tomu papierovému (58 – 64 km) nepribližuje, no dobrou správou je, že auto po vybití akumulátoru dokáže pracovať v hybridnom režime. Nenosíte tak so sebou zbytočnú hmotnosť bez úžitku. Interiér až na pár drobností spĺňa moje prísne kritériá, no a multimediálny systém som podrobnejšie opísal v predchádzajúcom odstavci. Celkovom by som teda autu udelil hodnotenie 83% zo 100%. Uvidíme, možno ma nová generácia 3008 presvedčí, že moje vnímanie francúzskych áut je na čase prehodnotiť.
Technické údaje Peugeot 3008 HYBRID4 | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 447 x 1 841 x 1 624 mm |
Rázvor | 2 675 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 908 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 350 kg |
Objem batožinového priestoru | 395 dm³ |
Výkon motora | 221 kW / 300 koní |
Krútiaci moment | 520 Nm |
Kapacita nádrže | 43 litrov |
Kapacita batérie | 13,2 kWh (brutto) |
Palivo | plug-in hybrid (benzín/elektrina) |
Zrýchlenie | 5,4 s |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Spotreba – test | 6 l/100 km |
Cena – test | cca 59 505 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.