Aktuality

Ako sa naši cestári pripravujú na zimu a kedy nesmiete predchádzať sypače?

Zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest začína 1.11. a končí sa v marci nasledujúceho roka.

Národná diaľničná spoločnosť v tohtoročnej zimnej sezóne nasadí do terénu aj nové sypače.
Cestári prosia motoristov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách
Vydané  Text: 

Na zabezpečenie zjazdnosti, pluhovania a posypu diaľnic a rýchlostných ciest má DNS k dispozícii 168 sypačov, 6 nákladných vozidiel, 14 nákladných vozidiel s pluhom, 13 traktorov s radlicou, 2 traktory so sypačom, 19 snehových fréz, 21 univerzálnych nosičov náradia, 41 nakladačov, traktobager a multikar sypač a pluh, čo celkovo tvorí 286 strojov.

Pripravených má viac ako 31 000 ton posypového materiálu. Na zimnú pohotovosť je vyčlenených 705 zamestnancov, z toho 103 dispečerov zimnej údržby, 15 vedúcich stredísk a 587 ostatných zamestnancov.

Do zimnej služby bude v priebehu nasledujúcich mesiacov nasadených 20 nových sypačov v rámci celého Slovenska.

Inzercia

Inzercia

Zároveň, pred každou zimou NDS preveruje stav odvodňovačov, ako aj ochrany mostných objektov pred pohybom ľadu, preskúšava všetky mechanizačné a dopravné prostriedky zaradené do výkonu zimnej služby, a postupne rozmiestňuje aj protisnehové zábrany a bariéry na miestach, kde sa tvoria snehové záveje. Počas zimy takto rozmiestni 7 900 metrov protisnehových bariér a 75 kilometrov protisnehových zábran, ktoré napomáhajú k zabráneniu nafúkavania snehu.

NDS udržiava 1 200 kilometrov

Národná diaľničná spoločnosť zabezpečuje výkon zimnej údržby na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy v nasledovnom členení:

  • Diaľnice, 514,15 km
  • Rýchlostné cesty, 228,58 km
  • Vybrané cesty I. triedy,. 144,02 km
  • Privádzače, odpočívadlá a parkoviská, 80,79 km
  • Križovatky, 223,58 km

Ilustračná fotografia, zdroj: NDS

Ako vyzerá deň pracovníkov zimnej pohotovosti

Práca dispečera spočíva v riadiacej a rozhodovacej činnosti. Pred každým zásahom sa skontroluje množstvo nasypanej soli, prípadne či je k dispozícii soľanka. Tá sa pripravuje v soľankovom hospodárstve, kde sa zmiešava soľ do -34 s vodou a keď sa dosiahne maximálna potrebná hustota, zmes prelejeme do sypačov. Každý zo sypačov má na boku žlté nádoby, do ktorých sa ukladá soľanka. Robíme to z dôvodu, že ak by sme nenavlhčili soľ, tak nám ju sfúkne z vozovky.

Vďaka kamerám majú pracovníci NDS k dispozícii vizuálny pohľad na situáciu na diaľnici – hlásiče námrazy sú zabudované priamo vo vozovke. Ide o trojstupňový systém identifikácie stavu vozovky:

1. stupeň predpokladá námrazu,

2. stupeň hovorí o vznikajúcej námraze,

3. stupeň už identifikuje vzniknutú námrazu.

Kedy nepredbiehať sypače? Zopakujme si pravidlá

Keď svetelná signalizácia ukazuje smerovú šípku, je možné bezpečne predchádzať posypové vozidlo v smere šípky.

Na svetelnej signalizácii máme svetelné kríže, ktoré znamenajú zákaz predchádzania. Vodiči si neuvedomujú, že pri jazde posypových vozidiel v tandeme vzniká snehová koľaj, kde je veľmi jednoduché dostať šmyk. Ak na ceste vidíme sypač so zdvihnutou radlicou, môžeme ho opäť bezpečne predchádzať v smere šípky.

Naši kolegovia prosia všetkých motoristov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách,“ zakončuje svoju správu NDS.

 







Inzercia

Inzercia