Aktuality
Ako sa naši cestári pripravujú na zimu a kedy nesmiete predchádzať sypače?
Zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest začína 1.11. a končí sa v marci nasledujúceho roka.
Národná diaľničná spoločnosť v tohtoročnej zimnej sezóne nasadí do terénu aj nové sypače.
Cestári prosia motoristov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách
Vydané Text: Redakcia (s)
Na zabezpečenie zjazdnosti, pluhovania a posypu diaľnic a rýchlostných ciest má DNS k dispozícii 168 sypačov, 6 nákladných vozidiel, 14 nákladných vozidiel s pluhom, 13 traktorov s radlicou, 2 traktory so sypačom, 19 snehových fréz, 21 univerzálnych nosičov náradia, 41 nakladačov, traktobager a multikar sypač a pluh, čo celkovo tvorí 286 strojov.
Pripravených má viac ako 31 000 ton posypového materiálu. Na zimnú pohotovosť je vyčlenených 705 zamestnancov, z toho 103 dispečerov zimnej údržby, 15 vedúcich stredísk a 587 ostatných zamestnancov.
Do zimnej služby bude v priebehu nasledujúcich mesiacov nasadených 20 nových sypačov v rámci celého Slovenska.
Inzercia
Zároveň, pred každou zimou NDS preveruje stav odvodňovačov, ako aj ochrany mostných objektov pred pohybom ľadu, preskúšava všetky mechanizačné a dopravné prostriedky zaradené do výkonu zimnej služby, a postupne rozmiestňuje aj protisnehové zábrany a bariéry na miestach, kde sa tvoria snehové záveje. Počas zimy takto rozmiestni 7 900 metrov protisnehových bariér a 75 kilometrov protisnehových zábran, ktoré napomáhajú k zabráneniu nafúkavania snehu.
NDS udržiava 1 200 kilometrov
Národná diaľničná spoločnosť zabezpečuje výkon zimnej údržby na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy v nasledovnom členení:
- Diaľnice, 514,15 km
- Rýchlostné cesty, 228,58 km
- Vybrané cesty I. triedy,. 144,02 km
- Privádzače, odpočívadlá a parkoviská, 80,79 km
- Križovatky, 223,58 km
Ako vyzerá deň pracovníkov zimnej pohotovosti
Práca dispečera spočíva v riadiacej a rozhodovacej činnosti. Pred každým zásahom sa skontroluje množstvo nasypanej soli, prípadne či je k dispozícii soľanka. Tá sa pripravuje v soľankovom hospodárstve, kde sa zmiešava soľ do -34 s vodou a keď sa dosiahne maximálna potrebná hustota, zmes prelejeme do sypačov. Každý zo sypačov má na boku žlté nádoby, do ktorých sa ukladá soľanka. Robíme to z dôvodu, že ak by sme nenavlhčili soľ, tak nám ju sfúkne z vozovky.
Vďaka kamerám majú pracovníci NDS k dispozícii vizuálny pohľad na situáciu na diaľnici – hlásiče námrazy sú zabudované priamo vo vozovke. Ide o trojstupňový systém identifikácie stavu vozovky:
1. stupeň predpokladá námrazu,
2. stupeň hovorí o vznikajúcej námraze,
3. stupeň už identifikuje vzniknutú námrazu.
Kedy nepredbiehať sypače? Zopakujme si pravidlá
Keď svetelná signalizácia ukazuje smerovú šípku, je možné bezpečne predchádzať posypové vozidlo v smere šípky.
Na svetelnej signalizácii máme svetelné kríže, ktoré znamenajú zákaz predchádzania. Vodiči si neuvedomujú, že pri jazde posypových vozidiel v tandeme vzniká snehová koľaj, kde je veľmi jednoduché dostať šmyk. Ak na ceste vidíme sypač so zdvihnutou radlicou, môžeme ho opäť bezpečne predchádzať v smere šípky.
„Naši kolegovia prosia všetkých motoristov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách,“ zakončuje svoju správu NDS.