Nabíjačiek pre elektrické autá na Slovenku pribúda. Stále však výrazne zaostávame za európskym priemerom
Slovensko zaznamenalo medziročne až tretinový nárast počtu nabíjacích bodov. Za zvyškom Európy napriek tomu zaostávame.
Najviac nabíjačiek sa nachádza v Bratislavskom kraji.
Ako je na tom zvyšok Slovenska?
Vydané Text: David Hecl
Slovenská nabíjacia sieť sa medziročne opäť o niečo zväčšila. Aj napriek celkom slušnému percentuálnemu nárastu, za európskym priemerom zaostávame. Ide pritom o kľúčový prvok, ktorý mnohých možných majiteľov neustále odrádza od kúpy elektrického alebo plug-in hybridného auta. Koľko aktuálne máme na Slovensku nabíjacích bodov pred nedávnom odhalila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Medziročne sme totiž zaznamenali pomerne slušný nárast.
Až 33% nárast
Ako uvádza SEVA na svojich oficiálnych stránkach, k dňu 30.9.2023 bolo na Slovensku nainštalovaných až 1748 nabíjacích bodov na celkovo 724 lokalitách. Toto číslo pritom predstavuje medziročný nárast až o 33% čo sa samotných nabíjacích bodov, čiže konektorov, týka. Počet nabíjacích lokalít sa za sledované obdobie zvýšil o 30%. Problémom je však aj naďalej dostupnosť nabíjacej siete v blízkosti medzinárodných dopravných koridorov.
Patrik Križanský, riaditeľ SEVA, uvádza: „Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna.“
Nabíjanie elektromobilov: Čo ak konektory zmoknú? Majú sa čistiť? A ako je to s predlžovačkami?
Najviac nabíjačiek je tých pomalých
Z hľadiska celkového množstva až 1155 nabíjacích bodov pripadá na AC nabíjanie s výkonom do 22 kW. Nasleduje 434 nabíjacích konektorov DC s výkonom do 50 kW. Okrem toho SEVA na našom území eviduje 127 nabíjacích bodov DC s výkonom 150+ kW a napokon len 32 DC konektorov s výkonom aspoň 350 kW.
Jednotlivé lokality sú pritom po Slovensku rozmiestnené pomerne homogénne. Na druhú stranu však z pohľadu jednotlivých krajov vidíme väčšie zastúpenie nabíjačiek v okolí krajských miest. Vo vidieckych oblastiach alebo v oblastiach s nižším počtom obyvateľov nabíjačky stále vo väčšine prípadov absentujú. Z pohľadu percentuálneho zastúpenia nabíjacích bodov z celkového množstva nabíjačiek na Slovensku neprekvapivo vedie Bratislavský kraj. Tu sa nachádza až 21% zo všetkých lokalít. Pomerne prekvapivo nasleduje Prešovský a Košický kraj, kde je 14% respektíve 13% všetkých lokalít.
Na diaľnice sa stále zabúda
11% zastúpenie majú Nitriansky a Žilinský kraj, no a na samom chvoste je Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský kraj zhodne po 10%. V súvislosti s pokrytím dôležitých dopravných koridorov Križanský upozorňuje: „Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch. Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach, ako sú diaľničné koridory.“
Elektromobil po 25 rokoch: Jeho stav ukazuje na pokrok, ktorým tieto autá prešli
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.