NOVÝ MODEL

Citroën odhalil prelomové lacné auto, ktoré bude vyrábať v Trnave. C3 prešiel obrovskými zmenami

Nový Citroën ë-C3 sa bude vyrábať v Trnave pre celú Európu. Pre francúzsku automobilku ide o významný model, ktorý ju približuje k výhradne elektrickému portfóliu.

Nejde o koncept, ale reálny automobil s nízkou cenou, ktorá vzhľadom na svoj pohon veľmi milo prekvapuje.
Vydané  Text: 

 

Francúzska automobilka Citroën včera odhalila novú generáciu svojho dôležitého modelu, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v transformácii značky na čisto elektrickú automobilku. Nová generácia Citroën C3 je elektrická, preto je jej celý názov ë-C3.

Našinca novinka zaujme hneď z dvoch dôvodov:

  • bude sa vyrábať v automobilom závode PSA PEUGEOT CITROËN Slovakia v Trnave, a to pre celý európsky trh;
  • navyše pôjde o najlacnejší elektromobil-automobil hneď po Dacii Spring. Cena je stanovená na veľmi atraktívnych 23 300 EUR.

Dôležité je pripomenúť, že odhalený model ë-C3 nie je štúdia, koncept a ani netradičný showcar – takto, ako ho vidíte v priloženej fotogalérii, bude v predaji od druhého štvrťroka 2024.

» OTVORIŤ FOTOGALÉRIU NOVÉHO CITROENU E-C3

Hatchback alebo crossover? 

Citroën C3 bol doteraz mestský hatchback s dizajnom, ktorý evokoval dojem, že ide o crossover, malé SUV. Dôvod spočíval predovšetkým v relatívne krátkej prednej kapote, strmej prednej maske s horizontálnym členením a v profile, ktorý priam nabádal myslieť si, že skutočne ide o crossover.

Nová generácia modelu C3, ktorú zatiaľ výrobca predstavuje ako e-C3 s čisto elektrickým pohonom, sa už definitívne preklopil do pozície crossovera, ale výrobca naďalej vo svojej tlačovej správe tvrdí, že ide o hatchback segmentu B.

Inzercia

Inzercia

Je evidentné, že rozdiely medzi karosárskymi variantmi automobilov sa jednoducho stratili alebo sú tak neurčité, že jednoznačné zaradenie automobilu je netriviálnou úlohou. Sám výrobca však tvrdí, že jeho nový hatchback je vyšší v porovnaní s predchodcom, výška posedu je vyššia až o 10 centimetrov, navyše má väčšiu svetlú výšku podvozka (163 mm, čo je +8 mm) a ochranné prvky exteriéru.

Pri výške 1,57 m poskytuje pasažierom na predných sedadlách o 30 mm viac miesta na hlavu. Vonkajšia dĺžka vozidla narástla o 19 mm a nová C3 je o 6 mm širší ako predchodca. Priestor pre lakte u zadných pasažierov je lepší o 19 mm a vpredu o 21 mm v porovnaní s priemerom na trhu, zatiaľ čo priestor na kolená na zadných sedadlách je najlepší v triede, aspoň o 20 mm väčší ako priemer.

Stále by sme si mali myslieť, že ide o hatchback? Nová generácia C3 je vôbec prvou, ktorá je vybavená tlmičmi s technológiou Citroën Advanced Comfort, ktorú sme doteraz tiež nachádzali v SUV modeloch (ak nepočítame excentrický a nezaraditeľný C5X).

Špičkový komfort

Odpruženie v e-C3 vytvára dojem, že sa auto pri jazde po nerovnom teréne kĺže. Na každom rohu vozidla sa v spojení s tlmičom a pružinou používajú dva dorazy namiesto mechanických dorazov – jeden na stlačenie a druhý na dekompresiu (alebo odraz). Na rozdiel od mechanického dorazu, ktorý absorbuje energiu a potom jej časť vráti ako náraz, hydraulický doraz túto energiu pohltí a rozptýli.

Výsledkom tohto mechanizmu je, že nový e-C3 poskytuje jazdu ako na čarovnom koberci – magic carpet ride. Pripomína vám to niečo? Áno, automobily značky Rolls-Royce, ktoré takýto slogan používajú od nepamäti.

Je potrebné povedať, že to, čo sa podarilo značke Citroën napríklad v modeli C5X, je jednoducho neuveriteľné; schopnosť podvozka filtrovať aj veľké nerovnosti vozovky je skrátka fascinujúca. Ak prenesie aspoň zlomok tejto skúsenosti do e-C3, bude mať v rukách obrovský tromf do konkurenčného súboja.

Pripomeňme, že koncepcia Citroën Advanced Comfort zahŕňa nielen úpravu podvozka, ale aj sedadiel.

Nový interiér

„Pohodlie je kľúčovou súčasťou DNA značky Citroën. Je to pre nás veľmi dôležité, pretože je to veľmi dôležité pre našich zákazníkov. Preto sme zašli tak ďaleko, aby sa úplne nové ë-C3 stalo najpohodlnejším autom v segmente B-hatch s inováciami Citroën, ako sú nové verzie našich sedadiel Citroën Advanced Comfort ® a – po prvýkrát na C3 – naše Citroën Advanced Comfort® Suspension,“ povedal Laurence Hansen, produktový a strategický riaditeľ Citroën.

Priestranný interiér bol vytvorený na základe jednoduchých, ale rafinovaných povrchov, aby poskytoval cestujúcim atmosféru podobnú atmosfére ich domácej obývačky alebo salónika. Úplne nové sedadlá Citroën Advanced Comfort® s novým vzorom modelu ë-C3 sú prispôsobené špeciálne pre tento automobil.

Vyšší interiér je vyplnený užitočnými a šikovnými odkladacími priestormi na paneloch dverí, stredovej konzole a pod stredovou lakťovou opierkou, zatiaľ čo pre stredovú konzolu je k dispozícii bezdrôtová nabíjacia podložka (štandardná výbava verzie „Max“). Pohodlná modularita operadiel zadných sedadiel 60-40 (štandardná výbava verzie Max) a šírka medzi podbehmi zadných kolies 1015 mm zaisťuje, že majitelia môžu prepravovať väčšie predmety, kedykoľvek to potrebujú, a veľkorysý objem batožinového priestoru za zadnými sedadlami 310 litrov by mal postačovať väčšine. nákupné výlety.

Predná časť interiéru vyhradeného pre vodiča priniesla niekoľko zaujímavých detailov. Tak napríklad prístrojový panel je už len digitálny a je uložený vysoko, aby predstavoval akúsi alternatívu head-up displej. Toto riešenie poznáme už zo značky Peugeot ako i-Cockpit a uznávame, že koncept s vysoko uloženým displejom je prínosom k bezpečnosti. V prípade Citroenu sa volá C-Zen Lounge.

Potom je tu stredový displej zapracovaný do formy postaveného tabletu, ktorý je takisto nezvyčajne vysoko, a tak pri manipulácii s ním nemusíte hľadieť dole. 10,25-palcová obrazovka bude štandardnou výbavou pre výbavový stupeň „Max“. Oceňujeme, že  Citroën používa mechanický panel ovládača klimatizácie, takže to dôležité nastavíte aj naslepo pomocou hmatu.

Nový volant s novým logom Citroën pripomína staršie volanty s pevným stredom, avšak v tomto prípade sa otáča spoločne s vencom a ramenami.

Výrobca v tlačovej správe pomerne rozsiahlo komentuje schopnosti infotainmentu pripojeného k internetu, ktorý umožní inteligentné plánovanie trás a ďalšie online služby. Za menší (neupresnený) mesačný poplatok po jednoročnej skúšobnej verzii ponúka „ Connect Plus“ dopravné informácie v reálnom čase, aby si vodiči mohli vybrať optimálnu trasu pre cesty, pretože alternatívy sa vypočítavajú a navrhujú na základe predpokladaných dopravných tokov a prebiehajúcich zápch alebo zápch.

Výkon a dojazd

Dojazd 320 km ë-C3 bude ponúkaný za cenu začínajúcu na 23 300 eur, pretože Citroën agresívne rozširuje svoje portfólio so snahou uspieť na silne konkurenčnom trhu. Výrobca však sľubuje ešte dostupnejší variant s dojazdom 200 km s cenou od 19 990 eur – to však od roku 2025.

Elektromotor s výkonom 83 kW (113 k) k dodáva výkon a krútiaci moment zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za približne 11 sekúnd a rozbehne ho na 135 km/h, zatiaľ čo 44 kWh batéria poskytuje dojazd až 320 km (podľa WLTP).

Maximálny nabíjací výkon je 100 kW, čo znamená, že teoreticky možno dosiahnuť nabitie z 20 na 80 percent za 27 minút.

Štandardné nabíjanie striedavým prúdom z 20 % na 80 % trvá približne 4 hodiny 10 hodín pri výkone 7 kW alebo 2 hodiny 50 hodín, ak je k dispozícii 11 kW. Prístup k domácim aj verejným nabíjacím zariadeniam AC je jednoduchý pomocou štandardne dodávaného kábla Mode 3, ktorý je ideálny na bežné dobíjanie doma pomocou nástennej skrinky, ako aj vonku na verejných nabíjacích staniciach. Kábel je možné kombinovať s buď jednofázovým 7,4kW, alebo trojfázovým 11kW nástenným boxom.

Ceny a dostupnosť

Ako bolo zmienené v texte vyššie, nový Citroën ë-C3 (2024) bude v predaji od druhého štvrťroka 2024 s agresívnou cenovou ponukou.

Verzia s dojazdom 320 km bude v predaji od 23 300 eur, na výber bude niekoľko stupňov výbavy, ktoré budú zahŕňať položky zvyšujúce bezpečnosť a komfort.

Od roku 2025 bude v predaji aj verzia s kratším dojazdom 200 km už od 19 990 eur. To by znamenalo, že sa z Citroënu ë-C3 stane najlacnejší automobil s čisto elektrickým pohonom v Európe.

 


Stránky: 1 2



Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia