SERVIS ELEKTROMOBILOV
Elektromobil po 25 rokoch: Jeho stav ukazuje na pokrok, ktorým tieto autá prešli
Uhádli by ste, koľko teraz stojí tento historický Peugeot 106 Electric?
Vydané Text: Redakcia (n)
Vidieť také vozidlo v ponuke je raritou, pretože väčšina predtým vyrobených elektroáut dávno neexistuje.
Tento kúsok má hodnotu ako múzejný exponát alebo aj ako dôkaz pravého opaku údajnej „udržateľnosti” elektromobilov.
Automobilky a mnohé médiá v ľuďoch v posledných rokoch s obľubou „masírujú” predstavu, že elektrické autá sú niečo nové, moderné, pokrokové.
Inzercia
Realita však môže mať aj inú tvár.
Prvá vlna automobilizmu bola naopak elektrická a v histórii niektorých rozvinutých krajín nastal na prelome 19. a 20. storočia moment, keď elektromobily tvorili väčšinu áut v prevádzke.
S pokračujúcim vývojom spaľovacích vozidiel boli elektromobily postupne takmer úplne vytlačené z trhu ako drahšie a menej praktické alternatívy s kratšou životnosťou.
Elektromobily sa stali obeťou evolúcie a nikdy sa nedokázali prirodzene presadiť, až na dnešnú dobu, kedy sa spoločnosť snaží o ich začlenenie. Vyzerá to tak, že nástup elektromobily napokon skutočne naberá na razancii, hoci slovenské štatistiky stále nie sú priaznivé.
Boj naprieč dejinami
Na vyššie popísanom stave sa dodnes nič nezmenilo a spaľovacie autá stále ponúkajú za menej peňazí viac použiteľnosti aj dlhodobé hodnoty.
Elektrický pohon napriek tomu má svoje kúzlo a aj keď bol spaľovacími vozidlami takmer úplne zatienený, konštruktérov vždy lákal, preto elektromobily z trhu nikdy úplne nezmizli.
V minulosti sme narazili na éry väčšieho optimizmu spojeného s budúcnosťou elektrických áut, jedna z nich bola v druhej polovici 90. rokov.
A práve vtedy prišlo na trh hneď niekoľko francúzskych áut so spojením „Electric”.
Dnes si na to málokto spomenie, lebo išlo o úplne okrajový tovar ponúkaný len na niektorých trhoch.
Navyše prevažná väčšina vtedy predaných áut dávno neexistuje, pretože skôr skončila v šrote.
Výnimka sa ale občas nájde a jednu teraz máme pred sebou.
Peugeot 106 Electric
Ide o Peugeot 106 Electric, ktorý vtedy spolu so sesterským Citroënom AX predával francúzsky Peugeot-Citroën (už vtedy PSA).
Vo svojej podstate by to bolo úplne nezaujímavé auto, nebyť práve raritne elektrické.
Keď bolo nové, pracovalo s maximálnym výkonom iba 28 koní.
Elektrická 106 ako jediná vážila cez tonu, aj keď jej niklo-kadmiové batérie mali len 11kWh kapacitu.
Výkon 28 koní bol k dispozícii iba krátkodobo, dlhodobo bolo možné využíval iba 15 koní, inak hrozilo zničenie motora.
Maximálna rýchlosť vozidla bola iba 90 km/h a dojazd na jeno nabitie bol udávaný ako 80 až 100 km.
Čo zostalo z tohto Peugeotu?
Automobil samotný ostáva v podstate v stave zodpovedajúcemu veku vozidla, teda z hľadiska kvality karosérie, úrovne bezpečnosti, komfortných funkciách či konštrukčných dielov je Peugeot 106 podobný svojmu benzínovému súrodencovi.
Ako problém sa ukázali batérie. V Ni-Cd batéri zostáva asi 30 percent pôvodnej kapacity a majiteľ hovorí, že ak sa naozaj nesnažíte, prejsť s autom viac ako 20 km na nabitie je ťažké.
Tento Peugeot môže byť váš za 4 950 Eur, čo je dosť. Cena tu ale odráža len jeho vzácnosť a historickú, nie úžitkovú hodnotu.
Batérie prekonali obrovský pokrok
V posledných rokoch sme boli svedkami značného pokroku v technologických inováciách v oblasti akumulátorov pre elektromobily. Tieto nové technológie prekonali niekdajšie akumulátory používajúce dnes už zastarané materiály a prinášajú veľké vylepšenia v oblasti výkonu, kapacity a dojazdu elektromobilov.
Jednou z hlavných inovácií je rozvoj lítiových akumulátorov. Lítium je ľahký kov, ktorý je schopný uchovávať a uvoľňovať veľké množstvo energie. Nové lítiové batérie majú vyššiu energetickú hustotu, čo znamená, že vedia uchovať viac energie na jednotku hmotnosti. To umožňuje elektromobilom dosahovať väčšie dojazdy a zlepšuje ich celkový výkon. Automobilky venujú vývoju akumulátorov veľkú pozornosť, napríklad Mercedes-Benz výrazne obmedzil používanie kobaltu vo svojich najlepších elektromobiloch EQ a pomocou optimalizácie softvéru a hardvéru zvýšil účinnosť batérií v signifikantnej miere.
Okrem toho sa vyvíjajú aj nové materiály pre elektródy, ako sú grafitové nanoštruktúry a kremíkové anódy. Tieto materiály zlepšujú celkovú efektívnosť batérií. To znamená, že elektromobily môžu byť vybavené batériami s väčšou kapacitou, čo umožňuje dlhší dojazd a kratšie dobíjacie časy.
Ďalšou inováciou je rýchle nabíjanie batérií. Výrobcovia elektromobilov sa snažia vyvinúť systémy rýchleho nabíjania, ktoré umožňujú rýchlejšie doplnenie energie do batérií. Tieto systémy sú schopné nabíjať batérie na vyššie napätie a prúd, čo znamená, že elektromobily môžu byť nabité do pomerne krátkeho času.
Navyše sa výskum zameriava aj na bezpečnosť batérií. Vyvíjajú sa a do praxe zavádzajú nové technológie, ktoré minimalizujú riziko požiaru a zvyšujú stabilitu batérií. To je dôležité pre bezpečné používanie elektromobilov a zvyšuje dôveru spotrebiteľov v túto technológiu. Napríklad v Renaulte Megane E-TECH je batéria nielen ľahko vyberateľná, ale v prípade potreby sa v interiéri pod zadnými sedadlami nachádza otvor, cez ktorý možno do priestoru s akumulátorom napumpovať vodu.
Všetky tieto technologické inovácie výrazne zlepšili vlastnosti batérií v elektromobiloch. Ich vyššia kapacita, rýchlejšie dobíjanie a zlepšená bezpečnosť umožňujú elektromobilom konkurovať tradičným spaľovacím vozidlám, hoci sú naďalej výrazne drahšie.