NOVÁ ŠKODA KODIAQ je tu! Pod kapotou zostáva nafta, v interiéri prevažuje udržateľnosť. Čo sa ešte zmenilo?

Škoda oficiálne predstavila nový Kodiaq 2. generácie. V mnohom sa odkazuje na pôvodné 7-miestne SUV, no prináša poriadnu dávku noviniek.

Pod kapotou aj naďalej zostáva naftový motor, manuálne prevodovky sú minulosťou.
Škoda sa zamerala hlavne na udržateľnosť a ekológiu.
Vydané  Text: 

  1. Druhá generácie populárneho modelu Škoda Kodiaq je oficiálne tu. Po siedmych rokoch od uvedenia pôvodného Kodiaqu prichádza na rad generačná obmena, ktorá zavádza nové technológie, riešenia a materiály. Aj keď ide o pomerne rozsiahlu zmenu dizajnu, filozofia a smerovanie auta zostáva nezmenené. Taktiež sa nový Kodiaq na pôvodnú generáciu odvoláva charakteristickým dizajnom prednej časti. Zachovaná teda zostala typická štvorica svetlometov, čo je akýmsi dizajnovým podpisom SUV modelov značky.

Až 841 900 vyrobených kusov

Celkovo bolo od roku 2016 vyrobených až 841 900 kusov SUV Škoda Kodiaq. Toto číslo robí z mohutného SUV aktuálne jedno z najpredávanejších áut značky. Dôležitosť samotného modelu podčiarkuje aj jeho dostupnosť až v 60 krajinách naprieč celým svetom. Pri príležitosti uvedenia Škody Kodiaq 2. generácie Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, uvádza:

„Naše úplne nové vlajkové SUV má všetko potrebné na to, aby bolo dôstojným nástupcom doterajšieho modelového radu Škoda Kodiaq. Vlastnosti vozidiel Škoda, ktoré naši zákazníci oceňujú, sú v novom modeli Kodiaq posunuté na vyššiu úroveň: ponúka viac priestoru, viac výbavy a funkcií i vyššiu úspornosť. Nová generácia modelu Kodiaq spríjemňuje každodenné objavovanie vďaka inováciám, ako sú oceňované multifunkčné ovládače (Smart Dials) a elegantné materiály v interiéri, ako aj prvky nášho nového dizajnového jazyka Modern Solid a vylepšené bezpečnostné a asistenčné systémy. Zároveň sme rozšírili ponuku vysoko úsporných pohonných jednotiek o plug-in hybrid s čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 km, čím sme ešte viac posilnili náš záväzok k udržateľnej mobilite. Od svojho uvedenia na trh v roku 2016 zohráva Kodiaq dôležitú úlohu v raste značky Škoda a neustále boduje u našich zákazníkov. Nový Kodiaq má všetky predpoklady na to, aby nadviazal na úspech svojho predchodcu.“

Zlatá farba Bronx sa stáva novou reklamnou farbou pre model Kodiaq. Druhá generácia si zachováva klasické rozdelenie svetiel.

Inzercia

Inzercia

Robustný a atletický zovňajšok

Škoda už pred istým časom poodhalila dizajnové skice novej generácie úspešného SUV. Teraz však oficiálne ukázala jeho finálne krivky, ktoré si zachovávajú silný odkaz na predchodcu. Dominantou je robustný vzhľad, a to predovšetkým v prednej časti. Kapote dominuje výrazné tvarovanie spoločne s novým logom automobilky. Škoda Kodiaq sa tak stáva vôbec prvým modelom českej automobilky, ktorý implementuje nový dizajnový jazyk Modern Solid do praxe. Čo to znamená?

NOVÝ VW TIGUAN je odhalený! Fotogaléria nového kráľa stredne veľkých SUV (modelový ročník 2024)

Predné partie vozu evokujú masívnosť a robustnosť auta. Dvojica hlavných svetlometov po oboch stranách zvislej masky chladiča disponuje Matrix-LED technológiou druhej generácie. Jej silnou stránkou je ešte lepšie tvarovanie lúča pomocou dvojnásobného množstva LED segmentov (konkrétne 36 pre každé svetlo) v porovnaní s minulou generáciou. Výrazne tvarovaný predný nárazník má za cieľ optimalizovať prúdenie vzduchu. Spoločne s pretiahnutou siluetou a viacerými aerodynamickými prvkami sa docielilo výrazné zníženie odporu vzduchu. Nový Kodiaq tak má koeficient odporu vzduchu cx len na hodnote 0,282. Predchádzajúca generácia mala tento koeficient na úrovni 0,33 a po modernizácii klesol na 0,31. Novinkou je taktiež aj viac skosené čelné okno či 13 samostatných svetelných segmentov umiestnených v maske chladiča. Tie opticky prepájajú LED linku denného osvetlenia a smerovky.

Prepracovaná predná časť má za cieľ zefektívniť obtekanie vzduchu. Matrix-LED modul svetiel nachádzajúci sa pod hlavnými svetlami po novom obsahuje až 36 samostatných LED segmentov.

Inzercia

Inzercia

Jasne definované tvary

Tvarovanie nárazníku má taktiež napomôcť lepšiemu chladeniu bŕzd, ktoré sa nachádzajú pod diskami kolies s priemerom 17 až 20 palcov. Bočnej línii dominuje efekt plávajúcej strechy. Škoda zapracovala na línii okien, ktoré po novom vytvárajú efekt jednoliateho skla. Zaujímavým dizajnovým prvkom je kontrastné prevedenie D-stĺpika vo farbe Dark Chrome pri verzii Selection. Sportline má stĺpik v čiernom prevedení, čo ešte viac vyzdvihuje líniu strechy, ako samostatný prvok dizajnu. Ako už teda bolo uvedené, nový Kodiaq bude spočiatku dostupný v dvoch verziách výbavy, a to Selection a Sprotline.

Výbava Sportline má D-stĺpik v čiernom prevedení. Selection zase vsádza na striebornú farbu.

Zadné partie vozu v mnohých ľuďoch budia najväčšiu dávku emócií. Už dávnejšie bolo avizované, že typické tvarovanie zadných svetiel do tvaru písmena C prejde zmenou. Tej sme sa napokon aj dočkali. Písmeno C sa na novom Kodiaqu skladá z viacerých segmentov a samotné svetlomety sú zospodu prepojené červenou linkou. Bohužiaľ, linka nemá podsvietenie tak, ako to vidíme pri iných autách s podobným riešením. Napokon zaujme aj výrazný zadný previs, ktorý je navyše mierne zdvihnutý, aby sa s autom lepšie manévrovalo v teréne.

Zadné partie vzbudzujú najviac emócií. Klasický svetelný podpis do tvaru písmena C je teraz zložený z 5 LED segmentov. Pásik prepájajúci obe svetlá má len estetickú úlohu. Nie je podsvietený.

Decentný nárast rozmerov

Škoda Kodiaq druhej generácie sa oproti predchodcovi mierne zväčšila. Nárast rozmerov však evidujeme len pri meradle dĺžky. Tu si nové SUV polepšilo o 61 milimetrov na celkovú hodnotu 4758 milimetrov. Rázvor zostal zachovaný. Naopak zmenšila sa hodnota šírky (-18 mm) na 1864 milimetrov a taktiež je Kodiaq o niečo nižší (-22 mm), kde výška predstavuje 1659 milimetrov. Dobrou správou je, že cestujúci v treťom sedadle majú k dispozícii miesto nad hlavou s veľkosťou 920 mm, čo je o 15 mm viac, ako v predchádzajúcej generácii. Výrazne sa však zväčšil objem batožinového priestoru. K dobru máte teraz v základnej verzii až 75 litrov a celková kapacita kufru je 910 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa dostávame na hodnotu až 2105 litrov.

Pri sedemmiestnom usporiadaní kabíny sa batožinový priestor zväčšil na objem 340 litrov, čo je až o 70 litrov viac. No a napokon pri sklopenom treťom rade dostávame celkovú kapacitu 845 litrov (+80 litrov).

V základnom usporiadaní 5-miestnej kabíny je objem batožinového priestoru až 910 litrov. Ide o značný medzigeneračný nárast, aj keď sa rozmery auta príliš nemenili.

Nové riešenie interiéru

Interiér, ktorý nám automobilka ukázala už pred časom, vsádza na overené tvarovanie viacerých plôch a na prepojenie manuálneho ovládania s digitalizáciou. Ako už bolo zmienené, čelné sklo je mierne skosené, čo umožnilo inžinierom implementovanie head-up displeju. Ide o premiéru tejto technológie v Kodiaqu. Novinkou sú aj ovládače Smart Dials, ktoré je možné modifikovať podľa vlastných potrieb. Prepájajú totiž digitálne ovládanie funkcií auta s otočnými mechanickými ovládačmi. Dva krajné ovládače z trojice umiestnenej na stredovej konzole slúžia na ovládanie klimatizácie a stredný ovládač je prispôsobiteľný. Na výber je celkovo až štvorica zo šiestich rôznych funkcií.

Smart Dials sú novinkou, ktorú Škoda predstavila práve v Kodiaqu. Krajné tlačidlá slúžia na ovládanie klimatizácie, stredné je modifikovateľné.

Nechýba ani 13-palcový voľne stojaci displej infotainemntu s novým systémom. Od neho si automobilka sľubuje plynulejší chod a intuitívnejšie ovládanie. Stredová konzola prešla výrazným vyčistením. Po novom sa tu nachádzajú len úložné priestory, chladená bezdrôtová nabíjačka telefónov s výkonom až 15W a taktiež množstvo Simply Clever riešení. Zmizol volič jazdných režimov prevodovky, ktorý po novom nájdeme na stĺpiku volantu.

Volič prevodovky sa zo stredovej konzoly presunul na stĺpik volantu. Manuálna prevodovka je tak minulosťou.

Dôraz na udržateľnosť

Zásadnou novinkou je použitie recyklovaných a udržateľných materiálov. Sedadlá a obloženie interiéru sú po novom vyrobené ekologickým spôsobom. Koža interiéru ecoSuite je vyčistená ekologickým procesom so zvyškami kávových zŕn. Prepracovaná bola taktiež aj ponuka konfigurácie interiéru po vzore Škoda Enyaq. Teraz je tak možné vyberať zo štyroch preddefinovaných štýlov, čo uľahčuje samotnú konfiguráciu. Interiér so sebou prináša aj viacero nových komfortných prvkov. Ide napríklad o funkciu sušenia či masírovanie za pomoci tlakových bodov.

Nové sú aj sedadlá, ktoré teraz disponujú tlakovými masážnymi bodmi.

Nafta zostáva, benzín ponúkne dve motorizácie

Pod kapotou, napriek tlaku Európskej únie, zostáva zachovaný naftový dvojliter v dvoch výkonových verziách. Základom je 110 kW a vyššia verzia s pohonom všetkých štyroch kolies dosahuje výkon až 142 kW. Ide teda o rovnakú ponuku motorizácií s akou prišiel VW Tiguan. Benzínové agregáty, ktoré nájdeme pod kapotou novej Škody Kodiaq začínajú s objemom 1,5 litra. Reč je o modernom mild-hybdridnom motore 1,5 TSI evo2 s výkonom 110 kW. Nad ním je potom spaľovacia jednotka 2,0 TSI s výkonom 150 kW spojená s pohonom všetkých kolies.

Centrom nového interiéru je 13-palcový displej infotainmentu s novým plynulejším systémom.

Nový plug-in hybrid má v modeli Škoda Kodiaq premiéru

Vrcholom ponuky je plug-in hybridné ústrojenstvo pozostávajúce s elektromotora a spaľovacieho motora 1,5 TSI. Systémový výkon tohto pohonu dosahuje 150 kW. Ide o premiéru plug-in hybridu pod kapotou Škody Kodiaq a zároveň o premiéru nového ústrojenstva. Došlo k zvýšeniu kapacity batérie na hodnotu 25,7 kWh, čo by malo autu zabezpečiť elektrický dojazd na vzdialenosť až viac ako 100 kilometrov. Taktiež došlo k pridaniu DC nabíjania s výkonom 50 kW a navýšeniu nabíjacieho výkonu AC nabíjačky na 11 kW.

Škoda odhalila vylepšené modely KAMIQ a SCALA. Sú to posledné Škodovky bez hybridu!

Plug-in hybridný systém je k dispozícii výhradne v 5-miestnom prevedení kabíny a s pohonom predných kolies. Batéria je totiž pod sedadlami a palivová nádrž bola presunutá do batožinového priestoru. Nezostalo tu tak miesto na tretí rad sedadiel. Kufor má teda o niečo nižšiu základnú kapacitu a to konkrétne 745 litrov. Škoda Kodiaq dostala len jednu výkonovú verziu plug-in hybridu, čo je napríklad rozdiel oproti VW Passat a Tiguan. Obe nemecké autá majú navyše ešte aj plug-in hybrid s celkovým výkonom 200 kW. Ktovie, možno si tento pohon Škoda odložila pre Kodiaq RS.

Škoda Kodiaq s plug-in hybrdiným pohonom má systémový výkon 150 kW. Batériu je možné dobíjať aj pomocou DC nabíjačky s výkonom až 50 kW.

Nový podvozok a technológie

Okrem viacerých zmien na dizajne, materiáloch a technológii pod kapotou, prináša nová Škoda Kodiaq aj úplne nový podvozok DCC Plus. Táto nová verzia využíva dva nezávisle ovládané ventily na oddelenie odskokového a kompresného stupňa pruženia. Predtým boli obe funkcie ovládané spoločným ventilom. Nová generácia umožňuje rýchlejšie nastavenie tlmenia a širší rozsah tlmiacich charakteristík. Vodiči a cestujúci si všimnú rozdiel v podobe rýchlejšej odozvy, lepšej jazdnej dynamiky a zvýšeného komfortu. Svetlá výška s DCC Plus zostáva rovnaká ako pri štandardnom odpružení.

Nový Volkswagen Passat je tu! Kráľ strednej triedy prináša jednu karosársku verziu, špičkový interiér a prepracovaný podvozok

Generačná obmena sa dotkla aj bezpečnostných asistentov. Medzi tieto systémy patrí asistent pri odbočovaní, antikolízny asistent, asistencia pri prejazde križovatkou, varovanie pri vystupovaní z vozidla, automatické núdzové brzdenie s detekciou chodcov vzadu a automatické parkovanie s doplnkovými funkciami uložený parkovací manéver a uložený parkovací manéver ovládaný na diaľku. Zaujímavý je najmä asistent parkovania na diaľku. Auto si dokáže zapamätať uložený parkovací manéver na vzdialenosť až 50 metrov. Následne môžete spustiť parkovanie pomocou infotainmentu alebo pomocou aplikácie v smartfóne. V domácej recenzii Škody Kodiaq si rozoberieme všetky moderné parkovacie asistenty, ktoré samozrejme poriadne otestujeme.

Nový Kodiaq má aj offroadové ambície. Pôvodná verzia sa nestratila ani v teréne.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia