AKTUALITA
Emisná norma EURO 7 je schválená ministrami únie. Je prísna, ale automobilky nezničí
Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy.
Nariadenie napokon schválili aj krajiny, ktoré sa proti nemu spočiatku vyjadrili protest.
Vydané Text: Redakcia (s)
„Rada EÚ zodpovedná za konkurencieschopnosť schválila novú emisnú normu Euro 7. Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy,“ informuje magazín Euractiv vo svojom príspevku.
Už v pondelok 25. septembra pritom médiá informovali, že ministri Európskej únie sa zhodli na schválení návrhu pre novú emisnú normu EURO 7, pričom niektoré avizovali veľmi prísne opatrenia, zatiaľ čo iné poukázali za vskutku zásadné kompromisy.
„Ministri EÚ schválili novú emisnú normu Euro 7,“ uviedol Denník E. „Limity pre osobné aj nákladné autá nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu. Dohodol sa aj realistickejší časový rámec zavedenia normy … Platnosť Euro 7 mala prísť pri osobných autách už v polovici roka 2025, pre nákladné o dva roky neskôr. Mnohé krajiny to považovali za nereálne.“ uvádza denník.
Inzercia
Oproti predchádzajúcemu a podľa automobiliek nesplniteľného variantu Euro 7 sa napokon postavilo osem krajín vrátane Slovenska.
Novú normu označil írsky minister Dara Calleary za variant Euro 6 a nie úplne nový Euro 7. Írsko bolo jednou zo štyroch krajín, ktoré sa pri hlasovaní zdržali, vrátane Holandska, Rakúska a Nemecka.
Nemecko taktiež vyjadrilo kritiku pre nedostatok ambícií v návrhu. Pravidlá sú „neprimerane pozadu za súčasným technologickým vývojom,“ uviedol nemecký štátny tajomník (EFA/Zelení) Sven Giegold. (zdroj textu)
Aké sú zmeny EURO 6 verzus EURO 7?
Rada EÚ navrhla úpravy pôvodného návrhu, čo sa týka emisných limitov pre osobné a úžitkové vozidlá. V praxi to znamená, že platia stále emisné limity zo starej normy Euro 6 pre oxidy dusíka (NOx) – 60mg/km pre zážihové motory a 80mg/km pre vznetové motory.
Jedinou reálnou zmenou pre osobné vozidlá je, že novým opatrením sa budú regulovať aj ďalšie látky, ako napríklad jemný prach z odierania pneumatík alebo brzdenia. To znamená, že emisné pravidlá budú platiť aj pre elektromobily.
V prípade nákladných vozidiel a ťažkých nákladných vozidiel sú emisné limity prísnejšie, aby sa vyrovnali norme Euro 6 pre osobné autá. To znamená, že norma Euro 7 pre nákladné autá prináša aj sprísnenie emisných limitov.
Nová norma tiež upravuje požiadavky na systém merania emisií na palubách vozidiel, nazývaný OBM (On-Board Monitoring). Tento systém zbiera údaje o emisiách, ako je množstvo škodlivých látok produkovaných vozidlom počas jazdy. Výrobcovia budú zbierať tieto dáta, aby lepšie porozumeli správaniu svojich vozidiel. Používanie OBM bolo upravené tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu bezpečnosti vozidla v prevádzke.
Čo bude teraz nasledovať?