AUTOPRIEMYSEL

Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035.
Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
Vydané  Text: 

Británia odloží zákaz nových benzínových a naftových áut a dodávok, ktorý mal platiť od roku 2030, až o päť rokov, povedal premiér Rishi Sunak, keď predstavil to, čo nazval „novým prístupom“ k riešeniu klimatických zmien.

„Uľahčíme prechod na elektrické vozidlá. Do roku 2035 si stále budete môcť kupovať benzínové a naftové autá a dodávky,“ povedal Sunak v stredajšom hlavnom prejave. „Aj potom ich budete môcť kupovať a predávať z druhej ruky.“

Sunak povedal, že očakáva, že prevažná väčšina vozidiel predávaných v Spojenom kráľovstve bude do roku 2030 elektrická bez zásahu vlády z dôvodu klesajúcich nákladov.

„Aspoň nateraz by ste to mali byť vy, spotrebiteľ, kto urobí toto rozhodnutie, nie vláda, ktorá vás do toho núti,“ povedal.

Dochádza tak k harmonizácii ultimatívneho termínu, roku 2035, vo Veľkej Británii aj Európskej únii.

Oneskorenie účinnosti regulácie trhu privedie Britániu do súladu s plánom Európskej únie, aby nové autá predávané po roku 2035 mali nulové emisie, čím sa fakticky zakáže predaj nových benzínových a naftových modelov v priestore, ktorý Veľká Británia opustila v roku 2020.

Automobilky, ktoré už urobili kľúčové investičné rozhodnutia v súlade s cieľom do roku 2030, kritizovali Sunakovo rozhodnutie posunúť cieľ na rok 2025 pre Automotive News Europe.

Ak by ste ale čakali vyslovene pozitívne reakcie, odpovede automobiliek vás zrejme prekvapia.

Napríklad Kia, ktorá plánuje v najbližších rokoch uviesť na trh deväť elektrických modelov v Británii, uviedla, že je sklamaním, keď vidí zmenu v politike, ku ktorej priemysel smeruje a do ktorej investuje. Oznámenie premiéra „mení zložité rokovania o dodávateľskom reťazci a plánovanie produktov, pričom potenciálne prispieva k zmätku spotrebiteľov a priemyslu,“ uviedol hovorca Kia.

Hovorca Volkswagenu vo Veľkej Británii povedal: „Naliehavo potrebujeme jasný a spoľahlivý regulačný rámec, ktorý vytvorí istotu trhu a dôveru spotrebiteľov, vrátane záväzných cieľov pre budovanie infraštruktúry a stimulov na zabezpečenie smeru cesty.“

Šéfka Fordu v Spojenom kráľovstve Lisa Brankin povedala: „Ide o najväčšiu transformáciu odvetvia za viac ako storočie a cieľ Spojeného kráľovstva do roku 2030 je dôležitým katalyzátorom na urýchlenie spoločnosti Ford k čistejšej budúcnosti (…) Potrebujeme, aby sa politika sústredila na posilnenie trhu s EV v krátkodobom horizonte a podporu spotrebiteľov, zatiaľ čo tu máme silný protivietor: infraštruktúra zostáva nevyspelá, hrozia vysoké tarify a vysoké životné náklady.“

Spoločnosť Ford oznámila globálny záväzok investovať do elektromobility závratných 50 miliárd USD, podporený 430 miliónmi libier investovanými do svojich vývojových a výrobných závodov v Spojenom kráľovstve, pričom ďalšie financovanie je plánované na rok 2030.

Toyota zasa uviedla, že tento krok víta, pretože pomáha odvetviu a spotrebiteľom prispôsobiť sa a že „uznáva, že všetky nízkoemisné a cenovo dostupné technológie môžu zohrávať úlohu pri pragmatickom prechode na vozidlo“.

 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia