LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h
Vydané  Text: 

Mohlo by sa zdať, že zákonodarcovia v európskom priestore si rozporujú v celkom zásadnej veci: hmotnosť nových automobilov a možnosť ich šoférovania na bežné vodičské oprávnenie na vozidlá skupiny B. Zatiaľ čo nedávna legitimácia možnosti šoférovať vozidlo s hmotnosťou nad 3,5 tony pre držiteľov vodičského oprávnenia na vozidlá skupiny B podmienená alternatívnym pohonom v automobile už nadobudla účinnosť aj na Slovensku. Takéto nákladné vozidlo môže mať až 4,25 tony a môžete ho šoférovať na béčkový vodičák.

Takúto výnimku majú podľa § 76 ods. 7) Zákona o cestnej premávke motorové vozidlá bez prípojného vozidla určené na prepravu tovaru s pohonom na alternatívne palivá, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 4 250 kg, ak je najväčšia prípustná celková hmotnosť presahujúca 3 500 kg spôsobená vyššou hmotnosťou ich pohonného systému oproti pohonnému systému motorových vozidiel s rovnakými rozmermi so spaľovacím motorom a nie je zvýšená nosnosť nákladu oproti takému vozidlu.

Nové správy hovoria o redukcii vozidiel skupiny B. Zatiaľ čo predtým bol limit 3,5 tony, po novom by to mohlo byť 1,8 tony.

Inzercia

Inzercia

Znie to zmätočne? Tento názor zdieľa aj redakcia motoristického denníka Autoviny.sk, avšak ako uvádza holandský Autoweek, návrh na takúto legislatívnu úpravu je už takzvane „na stole“. V skutočnosti je pred prípadným zavádzaním novinky do praxe ešte dlhá cesta, na ktorej by sa mnohé návrhy upravili.

Namiesto 3,5 tony by bolo 1,8 tony

Karima Delli, francúzska poslankyňa Európskeho parlamentu zodpovedná za vypracovanie reakcie Európskeho parlamentu na návrh Európskej komisie na revíziu pravidiel pre vodičské preukazy, vyzvala na viaceré zmeny, ktoré by mohli zvýšiť bezpečnosť na cestách.

Jednou z významných inovácií v návrhu správy Delli je návrh na nové vodičské oprávnenie B+ pre autá s hmotnosťou viac ako 1,8 tony. Noví vodiči by mohli požiadať o vodičské oprávnenie na riadenie najväčších a najťažších vozidiel, ako je BMW X5, až keď budú mať viac ako 21 rokov a po dvoch rokoch šoférovania.

Približne 40 % úmrtí na cestách v EÚ sa vyskytuje pri nehodách, na ktorých sa podieľa jeden alebo viacerí mladí vodiči alebo motocyklisti. Úmrtia na cestách aj vážne zranenia prinášajú spoločnosti obrovské náklady. Len v peňažnom vyjadrení sa ročné náklady na kolízie na cestách v EÚ odhadujú na približne 280 miliárd eur.

Štúdia zverejnená minulý mesiac belgickým členom inštitútu VIAS ETSC zistila, že vyššie, ťažšie a výkonnejšie vozidlá, ako sú SUV a pickupy, sú podstatne rizikovejšie pre cestujúcich v menších vozidlách, chodcov a cyklistov.

ODPORÚČAME: Test SsangYong Torres

Rieši sa aj vek vodičov či maximálne rýchlosti

Návrh parlamentnej správy tiež odstraňuje odkazy na návrh Komisie, podľa ktorého by členské štáty mali umožniť 16-ročným šoférovať akýkoľvek typ auta, pokiaľ je vybavené obmedzovačom rýchlosti nastaveným na 45 km/h. Túto myšlienku silne kritizovalo ETSC v apríli a tiež keď ju pred niekoľkými rokmi prvýkrát navrhla fínska vláda.

Delli je proti akémukoľvek zníženiu na súčasný minimálny vek pre šoférovanie v Európe.

Nové „B+“ nemá mať nič spoločné s prívesmi, ale všetko s hmotnosťou samotného auta.

Čo obsahuje nový návrh:

  • zmenu vozidiel skupiny B z max. hmotnosti 3,5 tony na 1,8 tony;
  • zrušenie výnimky pre vyššiu dovolenú hmotnosť nákladných vozidiel s alternatívnymi palivami (aktuálne 4,25 tony);
  • možnosť šoférovať autá s hmotnosťou nad 1,8 tony iba pre vodičov starších ako 21 rokov;
  • prísnejšie a častejšie kontroly pre starších vodičov;
  • maximálnu rýchlosť vozidiel v celej EÚ 130 km/h.

Reakcia od Delli poukazuje na to, že SUV zaberajú viac miesta, sú menej efektívne, produkujú viac emisií a pre svoju vysokú hmotnosť tiež častejšie spôsobujú vážne nehody, aj keď to posledné podľa všetkého zostáva len otázkou domnienok.

Hmotnostný limit 1 800 kg by mal postačovať pre „prevažnú väčšinu“ osobných automobilov, ktoré sú v súčasnosti v predaji – ako je uvedené,„aj elektrických“. Nepočítajte teda s výnimkou pre elektromobily, ako v súčasnosti platí pre úžitkové vozidlá aj na Slovensku.

Týkalo by sa to aj bežných áut

To môže predstavovať niekoľko obmedzení, pretože autá ako Tesla Model 3 Long Range a dokonca Cupra Born s najväčším akumulátorom váži viac ako 1 800 kg.

Aj keď sa obmedzíme na SUV, určite by sa toto opatrenie nedotklo len najväčších modelov, akým je zmieňované BMW X5. Napríklad plug-in hybrid Alfa Romeo Tonale už váži viac ako 1 800 kg, rovnako ako dvojmotorová verzia nového Volva EX30, uvádza holandský AutoWeek.

Okrem toho sa nerozlišuje medzi typmi karosérie. Postihnuté sú tým aj spomínané dodávky, hoci tie sú pre chod ekonomiky všetkých krajín kľúčové. S tým sa však v návrhu počíta, a to vo forme výnimky, ktorá by sa mala vzťahovať na ľudí, ktorí skutočne potrebujú takéto vodičské oprávnenie.

Návrh Delli zahŕňa viac ako len vodičský preukaz B+, napríklad prísnejšie a častejšie kontroly pre starších vodičovabsolútnu maximálnu rýchlosť 130 km/h v celej EÚ.

Ak by návrh prešiel v súčasnej podobe, bol by to problém aj pre majiteľov vozidiel ako Škoda Kodiaq – v niektorých verziách celková hmotnosť presahuje 1,8 tony

Zatiaľ nie sú zmeny v platnosti, zrejme ani nebudú

Schvaľovanie nových návrhov v európskom priestore je legislatívny proces, ktorý často prináša výzvy a prekážky. Tento proces začína predložením návrhu, ktorý následne postupuje na rôzne inštitucionálne úrovne EÚ s cieľom získať podporu a schválenie. Avšak, tento legislatívny proces je často náročný a komplikovaný.

Jednou z prekážok je fakt, že návrhy sa v priebehu procesu často pozmeňujú. V rámci EÚ existuje mnoho zainteresovaných strán, vrátane členských štátov, Európskeho parlamentu, odborníkov a záujmových skupín, ktoré majú rôzne názory a záujmy. To vedie k rozsiahlym diskusiám, vyjednávaniam a tlaku na zmeny a úpravy návrhov. Tieto pozmeňovacie návrhy môžu mať vplyv na konečný výsledok a spôsobujú oneskorenia v procese schvaľovania.

Okrem toho, návrhy môžu byť na poslednú chvíľu celkom rušené. Prirodzená dynamika politického prostredia a rôzne záujmy môžu viesť k situáciám, keď sa návrhy, ktoré boli považované za takmer schválené, stávajú predmetom politických sporov a sú odložené alebo úplne zrušené. Tieto zmeny vytvárajú neistotu a narušujú predvídateľnosť legislatívneho procesu v EÚ.

Celkovo je schvaľovanie nových návrhov v EÚ a Európskej komisii zložitým procesom, ktorý je ovplyvnený rozmanitosťou a konkurenciou zainteresovaných strán. Neustále pozmeňovanie a časté rušenie návrhov prispievajú k náročnosti procesu a môžu spomaliť postup legislatívy. Napriek tomu je práve táto dynamika a ochota revidovať a prispôsobovať návrhy v reakcii na rôzne záujmy znakom demokratického rozhodovania v rámci EÚ.

Ako odbočiť doľava v križovatke: pred alebo za protiidúcim vozidlom? Dopravná poradňa

Platí značka zákaz zastavenia aj na chodníku? Dopravná poradňa

Ktorú odbočku si mám teda vybrať? Križovatka pri Senci a zmätočné odbočovanie doľava

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia