OĽANO vidí potenciál v regulácii vlastníctva automobilov. V parlamente sa chce viac sústrediť na verejnú dopravu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
Vydané Text: Peter Orosz
Časopis auto motor a šport a denník Autoviny.sk s viac ako 500-tisíc čitateľmi každý mesiac patria k mienkotvorným, najpopulárnejším a najdôveryhodnejším zdrojom informácií o automobilovej doprave na Slovensku.
Naša redakcia sa preto koncom augusta rozhodla osloviť vybrané politické strany, ktoré majú podľa prieskumu AKO (8/2023) najväčšiu šancu dostať sa do parlamentu. Zaujímalo nás predstavenie konkrétnych plánov a vízií na zlepšenie bezpečnosti, ekológie a budúcnosti individuálnej automobilovej dopravy na Slovensku.
Každý politický subjekt mal právo odpovedať na rovnaké otázky. V zmysle transparentnej politickej diskusie zverejňujeme kompletné znenie odpovedí, ktoré sme dostali od politických subjektov. Veríme, že tým prispejeme k lepšej informovanosti voličov a k rozvoju automobilovej kultúry na Slovensku.
Na naše otázky zatiaľ odpovedali nasledovné strany:
- Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
- SNS navrhuje ďalšiu vlnu šrotovného! Chce pomôcť nízkopríjmovým skupinám zaobstarať si nové auto
- OĽANO vidí potenciál v regulácii vlastníctva automobilov. V parlamente sa chce viac sústrediť na verejnú dopravu
- Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
V tomto príspevku prezentujeme postoj hnutia OĽANO a PRIATELIA.
- Aké sú vaše plány na zlepšenie kvality a bezpečnosti ciest na Slovensku (boj proti alkoholu za volantom, kritériá pre získanie vodičského oprávnenia a pod.)?
Počas nášho pôsobenia vo vláde v rokoch 2020-2023 realizovalo Ministerstvo vnútra SR a jeho zložky preventívne kampane zamerané proti podvodom na senioroch, obchodovaniu s ľuďmi, hybridným hrozbám, nenávistným prejavom, kyberšikanovaniu, korupcii či alkoholu za volantom. Okrem pokračovania v takýchto preventívnych kampaniach je obsahom volebného programu OĽANO a PRIATELIA aj zvýšenie sankcií za riadenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu a iných omamných a psychotropných látok.
- Vnímate vplyv individuálnej automobilovej dopravy na životné prostredie a klímu? Aké opatrenia navrhujete na zníženie emisií skleníkových plynov z tejto oblasti?
Budeme podporovať integrované dopravné systémy kombinujúce najvýhodnejšie vlastnosti jednotlivých druhov dopravy (železničnej, cestnej, vodnej, leteckej, cyklistickej, pešej), aj z hľadiska vplyvov na životné prostredie. Chceme tiež pokračovať v realizácii opatrení na zníženie energetickej náročnosti a ekologickej záťaže. Zasadíme sa za zvýšenie finančných prostriedkov vo fonde na budovanie a rekonštrukciu cyklotrás vrátane turistických trás a presadíme budovanie doplnkovej infraštruktúry CR (ako napr. parkoviská, verejné toalety, informačné stánky a systémy, odpočinkové stanovištia), čo prispeje k rozvoju cykloturistiky a pešej turistiky.
V rámci volebného programu hnutia OĽANO a PRIATELIA navrhujeme v oblasti dopravy (ďalšie opatrenia sú v oblasti priemyslu a v oblasti energetiky) viacero opatrení, ktoré sa týkajú vplyvu dopravy na životné prostredie a znižovanie emisií skleníkových plynov. Z nich možno uviesť najmä tieto:
- a) podporíme účasť železníc a riečnej dopravy v kombinovanej nákladnej preprave,
- b) presadíme, aby sa súčasťou dopravných generelov miest a obcí stali aj generely cyklistickej a pešej dopravy,
- c) zavedieme povinnosť riešiť cyklistickú infraštruktúru pri výstavbe alebo rekonštrukcii dopravnej infraštruktúry všade tam, kde je to možné,
- d) zavedieme finančné a podporné opatrenia s cieľom, aby verejná doprava bola pre verejnosť aj finančne zaujímavejšia ako individuálna automobilová doprava,
- e) nastavíme dlhodobý finančný mechanizmus na podporu rozvoja nabíjacej infraštruktúry pre elektromobilitu a zavedieme podporu na nákup vozidiel pre vodíkový pohon,
- f) v rozumnej miere zavedieme finančnú podporu pre nákup elektromobilov tak, aby bol podiel elektromobilov na vozovom parku osobných vozov vyšší ako v súčasnosti,
- g) budeme rozširovať povedomie o tom, ako je možné ekologickejšie viesť motorové vozidlá (tzv. ekodriving),
- h) podporíme zavedenie jednotného mesačného lístka na regionálnu dopravu po vzore „nemeckého lístka za 49 EUR“. Cieľom je presvedčiť ľudí, aby využívali ekologickejšiu verejnú dopravu a zároveň ušetriť náklady rodinným rozpočtom.
- Aký postoj má vaša strana k zákazu predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035?
Nepodporujeme zákaz predaja spaľovacích motorov od roku 2035, pričom podľa všetkého príde k revízii tohto cieľa aj na európskej úrovni. Na druhej strane chceme v rozumnej miere finančne podporiť nákup elektromobilov tak, aby sa ich podiel na vozovom parku osobných motorových vozidiel zvýšil oproti súčasnosti.
- Považujete súčasné rýchlostné limity na slovenských cestách za adekvátne, prípadne máte v pláne ich úpravu?
Neevidujeme takú spätnú odbornú väzbu, ktorá by nás presvedčila o tom, že je potrebné robiť zásadné zmeny v súčasných rýchlostných limitoch na slovenských cestách.
- Aký máte postoj k pohybu cyklistov na cestných komunikáciách s vyššou maximálnou povolenou rýchlosťou (90 km/h a viac)?
Je dôležité, aby aj cyklisti dodržiavali pravidlá cestnej premávky a boli obozretní pri jazde po cestách s vysokou rýchlosťou. V týchto prostrediach je kľúčové zabezpečiť dostatočnú viditeľnosť cyklistov a vodičov na seba, a to napríklad pomocou reflexného oblečenia a svetelných signalizácií.
Súčasne by mali vodiči motorových vozidiel zohľadniť prítomnosť cyklistov na ceste a poskytovať im dostatočný priestor a bezpečný odstup.
V súlade s volebným programom hnutia OĽANO a PRIATELIA chceme presadiť, aby sa súčasťou dopravných generelov miest a obcí stali aj generely cyklistickej a pešej dopravy. Tiež zaviesť povinnosť riešiť cyklistickú infraštruktúru pri výstavbe alebo rekonštrukcii dopravnej infraštruktúry všade tam, kde je to možné. To by v praxi znamenalo, že cyklisti by sa na cestách s vyššou maximálnou rýchlosťou (nad 90 km/h) nemali vyskytovať, pretože to nie je bezpečné pre nich a vhodné z hľadiska plynulosti premávky.
- Považujete súčasnú úroveň individuálnej automobilovej dopravy za spoločenský problém?
Z hľadiska znečistenia ovzdušia, dopravných zápch, energetickej náročnosti a negatívneho dopadu na životné prostredie možno vo vysokom objeme individuálnej automobilovej dopravy vidieť problém. Z hľadiska pohodlia, osobnej mobility a dochádzania na miesto určenia môže byť automobilová doprava výhodná. Kľúčové je hľadať vyvážený prístup a podporovať alternatívne formy dopravy, ako je hromadná doprava, cyklistika a chôdza, kde je to vhodné.
- Vidíte potenciál v regulácii vlastníctva automobilov na Slovensku?
Regulácia vlastníctva automobilov má iste potenciál v rámci udržateľného dopravného plánovania a znižovania dopadov individuálnej automobilovej dopravy na životné prostredie. To môže zahŕňať opatrenia ako náhrada starších, menej účinných vozidiel za ekologickejšie alternatívy, podpora zdieľania jazdy, zavedenie nízkych emisných zón, a podobne. Kľúčové je nájsť rovnováhu medzi podporou osobnej mobility a ochranou životného prostredia.
- Plánujete zvýhodňovať nákup ekologických vozidiel pre skupiny s nižšími príjmami, ktoré v súčasnosti vlastnia staršie vozidlo?
Je dôležité v rozumnej miere aj finančne podporiť nákup elektromobilov tak, aby bol podiel elektromobilov na vozovom parku osobných vozov vyšší ako v súčasnosti. Zároveň však musí platiť, že je k dispozícii aj mechanizmus finančnej podpory nabíjacej infraštruktúry pre elektromobilitu a prípadne aj pre nákup vozidiel na vodíkový pohon.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!