SERVIS
Stellantis vydal vyjadrenie o používaní syntetických palív v súčasných motoroch. Týka sa značiek Peugeot, Opel, Citroën, Jeep, Alfa Romeo a ďalších
Stellantis realizoval s partnermi rozsiahlu štúdiu, aby si overil, do akej miery sú e-palivá vhodné na použitie v súčasných motoroch koncernu.
Výsledky neprekvapujú tých, ktorí o e-palivách už niečo vedia.
Komerčným nedostatkom súčasných e-palív je ich vysoká cena a praktická nedostupnosť.
Vydané Text: Erik Stríž
Globálny automobilový gigant Stellantis sa spojil so spoločnosťou Aramco, aby si overil, či by existujúce automobily a ich motory mohli bezpečne fungovať na e-palivá a ak áno, aké by boli vyhliadky na úsporu oxidu uhličitého.
Tvrdí ochrancovia životného prostredia často odmietajú syntetické nízkouhlíkové náhrady benzínu a nafty ako alternatívu k batériovým EV, pretože znižujú výfukové emisie len o 70 percent.
Spoločný výskum koncernu Stellantis a energetickej a chemickej skupiny Aramco však poukazuje na to, že takzvané eFuels by sa mohli bezpečne používať v 28 miliónoch existujúcich vozidiel Stellantis, čím by sa medzi rokmi 2025 a 2050 mohlo ušetriť 400 miliónov ton CO2. Ide teda o automobily značiek Peugeot, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Opel, Lancia a ďalších.
Tieto nízkouhlíkové palivá sa vyrábajú reakciou CO2 zachyteného z priemyselných procesov alebo z atmosféry so zeleným vodíkom elektrolyzovaným pomocou slnečnej, veternej alebo iných obnoviteľných zdrojov energie.
Spoločnosť Stellantis však opäť potvrdila, že je odhodlaná do roku 2030 predávať všetky svoje vozidlá s batériovým pohonom. Syntetický benzín a syntetická nafta od Stellantisu má byť teda v prvom rade záchranou automobilov so spaľovacími motormi, ktoré bude predávať v rokoch 2025 až 2029.
Motory od roku 2014 sú pripravené už dnes aj bez technických zmien
Najnovšia niekoľkomesačná štúdia organizovaná spoločnosťami Stellantis a Aramco má dokazovať, že eFuel možno bezpečne používať v 24 rodinách motorov Stellantis predstavených od roku 2014 bez potreby akýchkoľvek úprav.
Podľa Stellantisu to predstavuje milióny vozidiel v obehu a pre ne, ako aj pre automobily so spaľovacími motormi vyrobenými v nasledujúcich niekoľkých rokoch, to znamená dobré správy a priaznivú perspektívu.
Spoločnosť tvrdí, že jej testovanie zahŕňalo hodnotenie mnohých oblastí, ako napríklad výfukové emisie, samotný štart, výkon motora, spoľahlivosť, výdrž, riedenie oleja, palivovú nádrž, palivové potrubia a filtre, ako aj výkon paliva v extrémne nízkych a vysokých teplotách.
Stellantis má strategický plán znížiť do roku 2030 svoju uhlíkovú stopu na polovicu a do roku 2038 sa stať výrobcom s nulovou uhlíkovou stopou. Domnieva sa, že syntetické palivá by mohli hrať hlavnú úlohu v tejto ceste, ak by majitelia boli jednoducho schopní nahradiť benzínom benzín. alebo naftu na ktorejkoľvek čerpacej stanici.
Potenciálny úspech e-palív ako prostriedku na zníženie emisií skleníkových plynov spolu s úspechom vozidiel s palivovými článkami do veľkej miery závisí od rýchlej industrializácie výroby zeleného vodíka na celom svete.
Aramco v súčasnosti pracuje na dvoch pilotných projektoch na dosiahnutie tohto cieľa, vrátane závodu v Saudskej Arábii na výrobu syntetického benzínu a závodu v Bilbau v Španielsku na výrobu syntetickej nafty a leteckého paliva.
„Elektrické palivá typu Drop-in môžu mať masívny a takmer okamžitý vplyv na zníženie emisií CO2 existujúceho vozového parku a ponúkajú našim zákazníkom jednoduchú a ekonomicky efektívnu možnosť zníženia ich uhlíkovej stopy – takú jednoduchú, ako výber iného palivovej pištole na čerpacej stanici, bez dodatočných úprav ich vozidiel,“ hovorí Stellantis Chief Engineering and Technology Officer Ned Curic.
Čo sú to e-palivá a ako je možné, že dnešné autá s nimi budú bez emisií CO2? Je to hra s číslami
Budúcnosť klasických automobilov v Európe je stále neistá. Ako jedna z alternatív udržateľnosti spaľovacích pohonov sa javia e-palivá, hoci majú svoje úskalia. V tomto príspevku objasňujeme, o čo vlastne ide a ako môžu e-palivá zachrániť automobilový priemysel.
Čo sú to e-palivá?
E-palivá, ako je e-kerozín, e-metán alebo e-metanol, sa vyrábajú syntetizáciou zachytených emisií CO2 a vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej elektriny alebo elektriny bez emisií CO2.
Aj takéto palivo pri spaľovaní v motore uvoľňuje CO2 do atmosféry. Myšlienka je však taká, že tieto emisie sa rovnajú množstvu CO2 odobratému z atmosféry na výrobu paliva, vďaka čomu je celkovo uhlíkovo neutrálne. Je to teda hra s číslami a štatistikou, hoci koncepčne racionálna a zmysluplná.
Nemecko a Taliansko chcú teraz od EÚ jasnejšie ubezpečenie, že predaj nových áut so spaľovacími motormi (tzv. ICE, internal combustion engine) môže pokračovať aj po roku 2035, ak ich budú poháňať práve uhlíkovo neutrálne palivá.
Kto vyrába e-palivá?
Väčšina veľkých výrobcov automobilov stavila svoje strategické investície na batériové elektrické vozidlá . Je to koncepcia, ktorá je už široko dostupná a je všeobecne považovaná za hlavnú cestu na zníženie emisií CO2 z osobnej dopravy.
Dodávatelia a ropné spoločnosti však bránia syntetické palivá, ako aj množstvo výrobcov automobilov, ktorí nechcú, aby ich vozidlá zaťažovali ťažké batérie.
E-palivá sa zatiaľ vo veľkom nevyrábajú. Prvý komerčný závod na svete otvorený v Čile v roku 2021, podporovaný Porsche a ktorého cieľom je vyrábať 550 miliónov litrov ročne.
Medzi ďalšie plánované závody patrí Norsk e-Fuel v Nórsku, ktorý sa má začať vyrábať v roku 2024 so zameraním na letecké palivo.
Do vývoja syntetických palív sa minulosti pustila aj značka Audi (e-palivá od Audi) a aktuálne je ich vývoj témou aj v automobilovom koncerne Stellantis, do ktorého patria značky ako Fiat, Peugeot, Opel a Jeep. Testované riešenia by sa mohli vzťahovať až na 28 miliónov vozidiel Stellantis s potenciálnym znížením emisií CO2 v Európe o 400 miliónov ton od roku 2025 do roku 2050.
Spoločnosť Stellantis však opäť potvrdila, že je odhodlaná do roku 2030 predávať všetky svoje vozidlá s batériovým pohonom. Syntetický benzín a syntetická nafta od Stellantisu má byť teda v prvom rade záchranou automobilov so spaľovacími motormi, ktoré bude predávať v rokoch 2025 až 2029.
A čo chcú automobilky?
Veľkí dodávatelia v Nemecku, ako napríklad Bosch, ZF a Mahle, sú členmi eFuel Alliance, priemyselnej lobistickej skupiny, rovnako ako ropné a plynárenské spoločnosti od ExxonMobil po Repsol.
Výrobcovia automobilov ako Porsche a Mazda túto technológiu vo veľkej miere podporujú, najnovšie aj vyššie zmienený Stellantis. Porsche vlastní podiel v spoločnosti HIF Global, čo je výrobca e-palív, a je jediným nákupcom paliva z jeho pilotného projektu v Čile.
BMW investovalo 12,5 milióna dolárov do startupu Prometheus Fuels s e-palivom, pričom investovalo miliardy aj do batériovej elektrickej technológie.
Iní výrobcovia automobilov, vrátane Volkswagen Group a Mercedes-Benz, medzitým dali jasne najavo, že ich strategickým postojom k dekarbonizácii pohonov osobnej dopravy je elektromobilita. Rovnako to, evidentne, vidí aj Jaguar Land Rover, ktorý najnovšie vydal vyhlásenie, že mieni investovať závratných 15 miliárd britských libier do vývoja elektromobility.
Isté dnes je, že aj keď automobilky sami alebo spoločne s partnermi vyvinú a riadne sprevádzkujú distribúciu a predaj syntetických palív, nebude to výhra pre všetkých. Majitelia automobilov značky Porsche nebudú riešiť, či ich liter paliva stojí 5 alebo 8 eur, ale bežný človek áno, zaznelo na nedávnej konferencii Dacia Talks o pohone LPG v poľskej Varšave. A je to pravda, že pre bežného motoristu nebude akceptovateľné platiť za syntetické palivo takéto vysoké sumy, namiesto toho akceptuje vyššie nadobudúcie náklady a kúpi si automobil na elektrinu s batériou.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk