NOVÝ MODEL
Nový PEUGEOT 3008: Všetko, čo vás zaujíma o novej generácii obľúbeného SUV
Nová generácia stojí na celkom novej platforme koncernu Stellantis, STLA Medium. Sľubuje radosť z jazdy aj dobré technické parametre.
V predaji budú už len dve úrovne výbavy a tri elektrické motorizácie
Na vybraných trhoch bude naďalej v predaji aj ako hybrid a plug-in hybrid.
Vydané Text: Erik Stríž
Značka Peugeot včera odhalila novú generáciu svojho kompaktného SUV, PEUGEOT E-3008. Pre automobilku ide o zásadné vyhlásenie, pretože trh s kompaktnými SUV je naďalej lukratívny pre všetky automobilky.
Peugeot je súčasťou koncernu Stellantis, súčasťou ktorého je celý balík ďalších automotive značiek: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodg,e DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Ram Trucks, Vauxhall, Free2move a Leasys.
Bude aj ako hybrid a plug-in hybrid, ale zrejme nie u nás
Nová generácia modelu E-3008 prichádza s písmenom E značiacim čisto elektrický pohon aj napriek tomu, že u nás verzie so spaľovacími motormi už v predaji pravdepodobne nebudú. Výrobca aj slovenský importér vo svojich tlačových správach zmieňujú, že „v závislosti od trhu budú dostupné aj hybridné verzie“. Podľa webstránky Stellantisu má ísť o hybrid a plug-in hybrid.
V histórii modelu 3008 tak ide o kľúčový moment, ktorý celú značku pripravuje na novú éru európskeho autopriemyslu, v ktorej bude univerzálnou pohonnou jednotkou tá elektrická.
Napriek postaveniu európskeho portfólia na elektrickom pohone nebude ponuka motorizácii celkom nudná: zákazníci budú mať na výber zo základnej 210-koňovej verzie, 230 k verzie s predĺženým dojazdom (Long Range) a vrcholom ponuky bude verzia 4×4 s dvomi motormi (Dual Motor) s celkovým maximálnym výkonom 320 koní. Podrobnosti a presné technické údaje jednotlivých verzií uvádzame nižšie v tomto príspevku.
Keďže ide o celkom prvý model automobilu postavený na novej koncernovej platforme STLA Medium, bude Peugeot niesť určitú ťarchu – alebo významnú úlohu v propagácii platformy – musí všetkých presvedčiť, že táto platforma je naozaj dobrá a konkurencieschopná.
Výrobca zatiaľ komunikuje, že práve vďaka nej má automobil dojazd do 700 kilometrov, potenciál dopriať vodičovi radosť z jazdy, vysokú mieru efektívnosti, vysoký výkon pohonov a že jej súčasťou sú aj online služby vôbec „nové funkcie“.
Štandardom bude infotainment PEUGEOT i-Connect, vo verzii GT vo vrcholovej úprave Advanced. Podľa Stellantisu táto nová platforma určuje nový štandard na trhu.
Dve batérie pre lepší manažment energie
Platforma STLA Medium BEV sa môže pochváliť rekordnou kapacitou akumulátora umiestneného medzi kolesami – až 98 kWh na skrátenom rázvore (2,73 m pre E-3008). Tento vysokovýkonný dizajn umožňuje E-3008 ponúkať najlepší dojazd vo svojej kategórii (až 700 km), pričom samotný automobil možno stále považovať za kompaktný (dĺžka 4,54 m).
Vysokonapäťová 400 V lítium-iónová batéria s chemickým zložením NMC (nikel, mangán a kobalt) je umiestnená pod podlahou a napája elektrický motor pre trakciu vozidla. Na túto batériu je poskytovaná záruka 8 rokov (alebo 160 000 km), kedy výrobca garantuje zachovanie 70 percent pôvodnej kapacity.
Ostatné elektrické spotrebiče, ako svetlá, infotainment a ďalšie, sú naďalej napájané 12V batériou, ktorá je sama napájaná z vysokonapäťovej batérie cez menič.
Tepelný manažment batérie využíva cirkulujúcu chladiacu kvapalinu na zabezpečenie ultrarýchleho nabíjania, optimalizovaného dojazdu a dlhšej životnosti. Tepelné čerpadlo tiež prispieva k tepelnej pohode pasažierov a zároveň šetrí energiu batérie.
Pre nabíjanie striedavým prúdom sú k dispozícii dva typy palubnej nabíjačky: štandardná trojfázová nabíjačka s výkonom 11 kW a voliteľná trojfázová nabíjačka s výkonom 22 kW .
Pre nabíjanie jednosmerným prúdom konektor Mode 4 na novom E-3008 akceptuje menovitý výkon až 160 kW, čo umožňuje dobitie batérie z 20 % na 80 % za 30 minút. Súčasťou výbavy je aj podpora funkcií V1G alebo Smart Charging. Tie sú kompatibilné so službami dodávateľa energie a upravujú čas a výkon, pri ktorom sa batéria nabíja, aby sa optimalizovali náklady na nabíjanie.
V každom prípade je možné aj nabíjanie počas jazdy princípom rekuperácie, E-3008 je vybavený trojstupňovou rekuperáciou. Dve intenzívnejšie úrovne automaticky zapnú zadné brzdové svetlá.
Auto ako pojazdná powerbanka
Zaujímavosťou platformy je aj možnosť odosielania energie do externých spotrebičov, funkcia V2L.
Táto veľmi praktická funkcia dáva zákazníkom možnosť napájať elektrické zariadenie prostredníctvom vysokonapäťovej batérie nového PEUGEOT E-3008.
Napríklad na nabíjanie elektrobicykla, napájanie vonkajšieho osvetlenia, kosačky a podobne. Systém dokáže dodávať 3000 W/16A.
Bezdrôtová nabíjačka telefónu s výkonom 15 W sa nachádza na stredovej konzole pod prepínačmi i-Toggles a v interiéri sa spoločne s tromi 12 V zásuvkami (verzia GT) nachádzajú aj nabíjacie konektory USB-C.
Dostupnosť, ceny a výbavy
Nová generácia Peugeot E-3008 bude v predaji od februára 2024 za zatiaľ neupresnené ceny. V predaji budú tri zmienené a dole podrobnejšie opisované motorizácie, avšak iba dva výbavové stupne. Štandardnou výbavou je ALLURE, vrcholovou GT.
Modely E-3008 Allure majú jednofarebný lak a napoly kožený efekt – napoly látkové čalúnenie s reliéfnymi motívmi. Hlavná štandardná výbava zahŕňa bezkľúčový vstup a štartovanie, zadnú HD kameru, zadné parkovacie senzory, LED svetlomety a svetlá, 19-palcové zliatinové disky, PEUGEOT i-Cockpit s dvomi 10-palcovými digitálnymi panelmi, prepojený informačný systém PEUGEOT i-Connect.
E -3008 GT prichádza v dvojfarebnom laku s čiernou strechou a čalúnením Alcantara. Hlavná štandardná výbava okrem verzie Allure: 20-palcové zliatinové disky, svetlomety Pixel LED, predné parkovacie senzory, motorizované dvere batožinového priestoru, vyhrievané predné sedadlá a volant, indukčná nabíjačka smartfónov, prispôsobiteľné ambientné osvetlenie, PEUGEOT Panoramic i-Cockpit so zakrivenou 21-palcovou obrazovkou, prispôsobiteľnými prepínačmi i-Toggles, prepojeným informačným systémom PEUGEOT i-Connect Advanced.
Nový E-3008 bude dostupný v šiestich farebných prevedeniach: modré Obsession Blue, Ingaro Blue, biela Okenite White, čierna Pearl Black, šedá Artense Grey a šedá Titanium Grey. Verzia GT sa štandardne dodáva v dvojfarebnom prevedení s lesklou čiernou strechou.
TECHNICKÉ ÚDAJE PEUGEOT E-3008 (2024)
TECHNICKÉ ÚDAJE PEUGEOT E-3008 (2024) | NOVÝ E-3008 | NOVÝ E-3008 | NOVÝ E-3008 |
MOTOR | ELEKTRICKÝ 210 | ELEKTRICKÝ 320 Dual Motor 4X4 |
ELEKTRICKÝ 230 Predĺžený dojazd |
Elektrický motor – technológia predný /zadný | Synchrónny s permanentnými magnetmi / – | Synchrónny s permanentnými magnetmi / Synchrónny s permanentnými magnetmi | Synchrónny s permanentnými magnetmi / – |
Maximálny výkon v kW (koňoch) pri ot/min | 157 (210) pri 4370 – 14000 | 240 (320) systémový: 157 (210) predný pri 4370 – 14000 / 83 (110) zadný pri 4760 – 14000 |
170 (230) from 4740 to 14000 rpm |
Maximálny krútiaci moment (Nm) pri ot/min | 343 from 250 à 4370 rpm | Predný: 343 – 250 pri 4370 Zadný: 166 pri 0 – 4760 rpm | 343 pri 250 – 4740 |
PREVODOVKA | |||
Typ | jednostupňová prevodovka | jednostupňová prevodovka | jednostupňová prevodovka |
Prevodový pomer vpredu/vzadu | 9,77 / – | 9,77 / 12,396 | 9,77 / – |
BATÉRIA | |||
Technológia | Li-ion NMC | Li-ion NMC | Li-ion NMC |
Počet modulov/článkov | 11/96 | neuvedené | neuvedené |
Využiteľná kapacita (kWh) | 73 | 73 | 98 |
Hmotnosť (kg) | 520 | 520 | 574 |
Napätie (V) | 400 | 400 | 400 |
HMOTNOSTI | |||
Pootovostná hmotnosť (kg) | 2114 | 2199 | 2174 |
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu – 12% stúpanie (kg) | 1250 | 1350 | 1200 |
VÝKONY | |||
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 180 | 170 |
• 1 000 m pevný štart | 29,7 | 27,2 | 29,8 |
• 400 m pevný štart | 16,5 | 14,7 | 16,6 |
• Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 8,7 | 6,4 | 8,9 |
Pružné zrýchlenie (sekundy) | |||
• z 30 na 60 km/h | 2,3 | 1,5 | 2,3 |
• zo 60 na 90 km/h | 2,8 | 2,3 | 2,8 |
•z 80 na 120 km/h | 5,3 | 3,9 | 5,4 |
DOJAZD A SPOTREBA | |||
Dojazd podľa WLTP – kombinovaný (km) | 525 | 525 | 700 |
Dojazd podľa WLTP – mesto (km) | NA | NA | NA |
Spotreba podľa WLTP – kombinovaná (kWh / 100 km) | 13,9 | 13,9 | 14 |
Spotreba podľa WLTP – mesto (kWh / 100 km) | NA | NA | NA |
Úroveň hluku počas jazdy (dB) | NA | NA | NA |
NABÍJANIE (20°C z 20 % na 80 %) | |||
Palubná nabíjačka AC (kW) – štandardná/na prianie | 11/22 | 11/22 | 11/22 |
Maximálny nabíjací výkon DC (kW) | 160 | 160 | 160 |
Čas nabíjania – wallbox 11 kW AC (h) Palubná nabíjačka 11 kW |
neuvedené | neuvedené | neuvedené |
Čas nabíjania – wallbox 22 kW AC (h) Palubná nabíjačka 22 Kw |
neuvedené | neuvedené | neuvedené |
Čas nabíjania – rýchlonabíjačka DC (min) | 30 | 30 | 27 |
KOLESÁ | |||
Rozmer pneumatík (základ alebo na prianie, v závislosti od verzie) | 235/55R19 235/50R20 |
235/55R19 235/50R20 |
235/55R19 235/50R20 |
Rezerva | Súprava na opravu pneumatík | Súprava na opravu pneumatík | Súprava na opravu pneumatík |
Priemer otáčania medzi obrubníkmi (m) | 10,6 | 10,6 | 10,6 |
BRZDY A ODPRUŽENIE | |||
Brzdy vpredu/vzadu | Predný kotúč: 365x37mm Predný brzdový strmeň s dvomi piestikmi Zadný kotúč: 356x26mm |
||
Odpruženie vpredu | Nezávislé zavesenie – náprava Pseudo-Mac Pherson, vinuté pružiny a integrované hydraulické tlmiče | ||
Odpruženie vzadu | Nezávislé zavesenie – náprava Multi-link, hydraulické tlmiče | ||
ROZMERY (m) | |||
Dĺžka | 4542 | 4542 | 4542 |
Šírka | 1895 | 1895 | 1895 |
Výška | 1641 | 1641 | 1641 |
Rázvor | 2739 | 2739 | 2739 |
Previs vpredu/vzadu | 940 / 863 | 940 / 863 | 940 / 863 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | 1630 / 1636 | 1630 / 1636 | 1630 / 1636 |
Svetlá výška (mm) | 198 | 198 | |
BATOŽINOVÝ PRIESTOR | |||
Objem batožinového priestoru (l) – VDA V210 | 520 | 470 | 520 |
AERODYNAMIKA | |||
SCx (m²) | 0,75 | 0,75 | neuvedené |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk