Úradom došla trpezlivosť! Prvé veľké mesto zakázalo elektrické kolobežky. Dočkáme sa podobného riešenia aj u nás?
Elektrické kolobežky sú aktuálne veľkým problémom. Čoraz častejšie dochádza k stretom vodičov tohto dopravného prostriedku s chodcami či inými účastníkmi premávky.
Prvé veľké európske mesto na celú situáciu už reaguje.
Aká je nálada na Slovensku a aké kroky polícia proti bezohľadným kolobežkárom podnikla?
Vydané Text: David Hecl
Elektrické kolobežky patria k najvyužívanejším prostriedkom osobnej mobility. Avšak s ich používaním je najmä v posledných mesiacoch spojená veľká dávka arogancie. Všetko u nás vyústilo až do tragickej udalosti, kedy vodič elektrickej kolobežky usmrtil 63-ročnú chodkyňu. S problémom neustáleho porušovania pravidiel a prekračovania hraníc zákona sa však nestretávame len u nás. Ako sa zdá, elektrické kolobežky sú problémom vo viacerých mestách v Európe. Jedno z nich prišlo s radikálnym riešením.
Koniec zdieľaným kolobežkám
Niekoľko tragických stretov kolobežkárov v parížskych uliciach prinútilo tamojšie úrady zakročiť. Na cestách francúzskej metropoly sa v posledných mesiacoch odohralo viacero nehôd, ktoré boli či už priamo alebo nepriamo, spôsobené vodičom elektrickej kolobežky. Vznikla preto masívna petícia, ktorú podpísalo až 18-tisíc obyvateľov. Priamou odpoveďou na petíciu bolo vypísanie referendovej otázky, ktorá priniesla jasné výsledky. Až 89% zúčastnených sa vyjadrilo za zákaz používania zdieľaných elektrických kolobežiek v Paríži.
K náprave správania ľudí na kolobežkách nepomohli ani viaceré obmedzenia, ktoré tamojšia polícia a úrady nastolili. Za zmienku stojí napríklad zákaz používania elektrických kolobežiek na chodníkoch a taktiež prijatie prísnejších predpisov pri ich parkovaní. Ani tieto kroky však neznížili počet stretov s chodcami alebo vozidlami. Preto prišiel definitívny zákaz používania zdieľaných elektrických kolobežiek. Kolobežky v súkromnom vlastníctve môžu ľudia aj naďalej používať.
Z ulíc zmizne viac ako 15 000 strojov
Všetky tri spoločnosti, ktoré možnosť zapožičania si tohto dopravného prostriedku v Paríži poskytovali, teraz musia z ulíc stiahnuť viac ako 15-tisíc strojov. Tie by mali v blízkej dobe prejsť servisom a mali by byť premiestnené do iných miest, kde zákaz ešte zatiaľ neplatí. Všetko by pritom mohlo byť inak, keby elektrické kolobežky používali ľudia, ktorí na to majú oprávnenie. Prvým krokom k eliminovaniu nehôd by mohlo byť zavedenie povinného zmluvného poistenia. Ani to však nezabráni niektorým neskúseným ľuďom, aby kolobežky využívali na chodníkoch alebo frekventovaných dopravných úsekoch.
Aká je situácia u nás?
Podobné predpisy sa pravdepodobne v budúcnosti rozšíria aj do iných miest v Európe. Tragických udalostí totiž čoraz viac pribúda. Za zmienku stojí napríklad tragický stret muža na elektrickej kolobežke s chodkyňou v Trenčíne. Udalosť sa odohrala v závere augusta a dokonale poukázala na všetky problémy tohto dopravného prostriedku a jeho voľného používania. Vodič elektrickej kolobežky navyše podľa tvnoviny.sk podstúpil dychovú skúšku na alkohol s pozitívnym výsledkom. Nafúkal až 1,38 promile.
Pred istým časom sa zase v Liptovskom Mikuláši objavil muž na elektrickej kolobežke, ktorý na tomto dopravnom prostriedku išiel viac ako 100 km/h bez akýchkoľvek ochranných prostriedkov. Navyše, podľa informácií RTVS aktuálne na Slovensku prebieha petícia za zákaz používania elektrických kolobežiek. Polícia taktiež momentálne zberá dáta z používania kolobežiek, ktoré chce v budúcnosti aplikovať do novely zákona o cestnej premávke.
Polícia vyzýva na ohľaduplnosť. Kolobežky má pod drobnohľadom
Polícia SR – Trenčiansky kraj krátko po usmrtení chodkyne vyhlásila dopravno-bezpečnostnú akciu zameranú na všetkých nemotorových účastníkov dopravy. Už počas úvodných štyroch hodín zaznamenala až 11 priestupkov z čoho 6 bolo vyriešených v blokovom konaní a 5 bolo oznámených na dopravný inšpektorát. Hrozivejšia štatistika je, že z jedenástich porušení zákona, bolo až 5 v dôsledku pozitívnej dychovej skúšky. Traja vodiči pritom nafúkali nad jedno promile.
Polícia navyše upozorňuje, že netreba zabúdať, že kolobežka nemôže byť vybavená sedadlom a nemôže ísť rýchlejšie ako 25 km/h. Bicykel s pomocným motorčekom do výkonu 250W a rýchlosti 25 km/h musí byť vybavený štítkom. V opačnom prípade sa jedná o motorové vozidlo, ktoré musí byť vybavené tabuľkou s evidenčným číslom a vodič musí byť držiteľom vodičského oprávnenia.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.