NOVINKY OD VOLKSWAGENU

Volkswagen ID. GTI Concept otvára novú kapitolu elektrických GTI. Stojí na platforme lacného elektromobilu a obsahuje viacero prvkov z originálneho Golfu GTI

Volkswagen si aj do budúcnosti plánuje udržať svoje označenie GTI. Aplikuje ho však na elektrické autá.

Prvou lastovičkou má byť Volkswagen ID. GTI Concept.
Ide o auto postavené na základe štúdie ID.2All.
Vydané  Text: 

Označenie GTI je s automobilkou Volkswagen spojené už dlhé dekády. V posledných rokoch patrilo predovšetkým obľúbenému Golfu, no v minulosti bolo GTI previazané napríklad so Sciroccom, Polom či dokonca malým Up!-om. Samotná skratka reprezentujúca označenie Gran Touring Injection bol vždy určená športovým autám so silným benzínovým motorom pod kapotou. V budúcnosti sa to s nástupom elektromobility zásadní zmení. GTI síce zostane, no písmenko „I“ už viac nebude reprezentovať „Injection“, teda vstrekovanie. Dokonalou ukážkou je koncept Volkswagen ID. GTI Concept.

Znovuzrodenie označenia

Novodobá vízia Volkswagen GTI počíta s inteligentnou mobilitou a špičkovou technikou. Písmeno „I“ tak v budúcnosti bude spojené práve so slovom „Intelligence“, teda inteligencia. A že to Volkswagen s GTI aj do budúcnosti myslí skutočne vážne, dokazuje aj zmienená štúdia Volkswagen ID. GTI Concept. Tá vychádza z elektromobilu ID.2All, ktorý by mal byť priekopníkom elektromobility pre každého. Už samotný ID.2All, ktorý bol pred časom predstavený ako blesk z jasného neba, spôsobil medzi novinármi a verejnosťou vlnu očakávaní.

Auto nielenže dobre vyzeralo, ale ponúklo špičkovú techniku, ktorá sa stane základom pre sériový model uvedený na trh v najbližších rokoch. Jeho cenovka by pritom mala štartovať pod 25 000 eur, čím by sa mohla strhnúť skutočná vlna elektrifikácie. Koncept ID. GTI Concept priamo nadväzuje na ID.2All. Čo je však ešte zaujímavejšie, ide o definitívne potvrdený sériový model, ktorý by sa na trhu mal objaviť ako súčasť elektrickej ofenzívy do roku 2027. Do tohto roku chce Volkswagen disponovať portfóliom jedenástich elektromobilov. Automobilka z Wolfsburgu by sa tak stala značkou s najširšou ponukou elektrických áut.

Moderný štandard GTI

A keďže ID. GTI Concept je prakticky sériové auto, je vhodné priblížiť si niekoľko jeho technických detailov a dizajnových riešení. Ako sme už spomínali, základom pre moderné GTI slúži štúdia ID.2All. Elektrické GTI tak stojí na platforme MEB Entry s pohonom prednej nápravy. Dizajnér pôvodnej štúdie Andreas Mindt uvádza, že už počas kreslenia modrého konceptu mal v hlave predstavu elektrického GTI.

Tú napokon vložil aj na papier a vzniklo z toho skutočne krásne športové auto. Vo viacerých detailoch pritom odkazuje na pôvodný Golf GTI, čo má byť akýmsi odkazom na jeho originálnu myšlienku. Ňou bolo priniesť športové auto, ktoré je možné využívať každý deň a na akékoľvek príležitosti. Volkswagen pri príležitosti IAA Mobility in Munich 2023 ukázal hneď dvojicu prevedení ID. GTI Concept v lakovaní Mars Red a Diamond Silver Metallic. Zasvätení určite vedia, že ide o lakovania, ktoré pred dekádami priniesol pôvodný Golf GTI.

S duchom Golf GTI Mk. 1

Tu sa však podobnosti nekončia. Mindt zostal verný pôvodnej myšlienke, a preto aj silueta vozidla pôsobí už na prvý dojem, ako návrat v čase. Mierne retro krivky autu vyslovene sedia a predovšetkým masívny C-stĺpik mu dodáva osobitý GTI charakter. Taktiež sa nezabudlo ani na predný splitter alebo zadný masívny difúzor v čiernej farbe, čo bol charakteristický prvok starého GTI.

Zakončenie strechy vystupuje do priestoru v podobe kontrastného čierneho krídla s čiernym lemovaním zadného okna. Na aute okrem viacerých kontrastných detailov zaujmú aj masívne, až 20-palcové disky kolies s pneumatikami Pirelli s rozmerom 245/35 R20. Pirelli nebolo použité len tak náhodou. Aj pôvodný Volkswagen Golf GTI sa totiž spoliehal na pneumatiky rovnakej značky.

Volkswagen ID. GTI Concept ako sériové auto

No a čo by to bolo za GTI bez charakteristickej červenej linky medzi prednými svetlometmi? Samozrejme ani tento ťažiskový dizajnový prvok nemôže chýbať. Jeho moderné prevedenia navyše krásne prepája červenú líniu a nápis GTI do jedného celku. V prednej časti sa o pozornosť hlási aj masívny predný nárazník v dizajne pretekárskych špeciálov s dvojicou červených lamiel po jeho okrajoch.

Interiér Volkswagen ID. GTI Concept siahol po riešení z konvenčnejšej štúdie ID.2All. Je v ňom cítiť značné zastúpenie moderných prvokov digitalizácie, no nezabudlo sa ani na tradičné GTI riešenia. Za všetko hovorí napríklad kárované prevedenie sedadiel či športový volant zrezaný z dvoch strán. aktiež sa tu výrazne objavujú červené prvky a dokonca klasická golfová loptička na ovládanie jazdných režimov na stredovej konzole a hlasitosť audio sústavy. Nakoľko ide už o potvrdený model elektrickej ofenzívy Volkswagen, na trh by sa mal dostať v najbližších rokoch. Pôjde zároveň o úplne novú éru GTI, ktorá sa postupne dostane aj na iné autá.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia