NEWSFILTER
Pruh vyhradený pre vozidlá s aspoň dvomi ľuďmi dostal vlastnú značku, ktorá sa ale u nás nepoužíva
Zatiaľ sa neuvažuje, že by sa toto nové značenie zaviedlo aj u nás, pravdou však je, že za nedodržanie predpisov dostane pokutu aj Slovák.
Vydané Text: Erik Stríž
Téme novej dopravnej značke sa v uplynulých dňoch venovalo väčšie množstvo slovenských médií, ktoré prevažne poukazovali na komický rozmer nového značenia: ľuďom pripomína symbol používaný pri znázorňovaní ženských vonkajších pohlavných orgánov. Viac ako túto asociáciu však nová značka evokuje podobnosť s aktuálne používanou dopravnou značkou hlavnej cesty, prípadne automobilky Renault.
Zároveň médiá upozorňujú na možnosť uloženia pokuty pre motoristu, ktorý nedodržiava dopravný predpis vyplývajúci z nového dopravného značenia. Obyčajne pritom v nadpise neavizujú, že toto nové značenie sa na Slovensku nepoužíva a ak hrozia sankcie, tak len pri návšteve Francúzska.
Nová dopravná značka, modrý štvorec so symetrickým bielym kosoštvorcom s modrou výplňou, ukladá motoristom povinnosť jazdiť v takto označenom jazdnom pruhu minimálne s dvomi osobami vo vozidle. V praxi sa už vyskytuje aj čiernobiely variant tejto značky zobrazovaný na digitálnych obrazových paneloch.
Inzercia
Ide teda o opatrenie, ktorým sa majú zvýhodňovať vozidlá voziace viac ako jednu osobu, teda viac ako iba vodiča. Zámery zavedenia takéhoto opatrenia sú v podstate dve: zlepšiť ekologickú bilanciu osobnej dopravy a tiež zvýhodniť také vozidlá, ktoré sú používané na prevoz viacerých osôb.
Za nedodržanie tohto predpisu slovenské médiá avizujú pokutu vo výške 135 eur, pričom by sa mala vzťahovať aj na Slovákov jazdiacich po francúzskych cestách. Práve tam je momentálne zavedené testovanie nového predpisu.
Výnimka platí, okrem iných, pre elektromobily a vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami, ale aj pre taxislužby, ktoré v čase prejazdu týmto vyhradeným pruhom nemusia mať vo vozidle zákazníka.
Dokazovanie porušenie tohto predpisu by mali mať na starosti hliadkujúci policajti, ako aj kamerové systémy, avšak o spoľahlivosť prvého aj druhého riešenia sa môžu viesť spory.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk